Downloads: Gratis SEO-stappenplan

De afgelopen jaren zijn er flinke verschuivingen geweest op het gebied van vindbaarheid. We zijn steeds meer online gaan doen, waardoor online vindbaarheid belangrijker is geworden, maar de concurrentie ook is gegroeid. Met de snelle opkomst van AI (artificiële intelligentie) is het aanzienlijk makkelijker geworden om content te maken, maar de kwaliteit en toegevoegde waarde laten nog regelmatig te wensen over. Om hierop in te kunnen spelen is het als marketeer van belang om goed op de hoogte te zijn van de nieuwste SEO-trends.

Omdat SEO grotendeels afhankelijk is van de grootste zoekmachines (in Nederland Google in het bijzonder), kunnen aanpassingen in hun werkwijze een grote impact hebben. In dit artikel gidsen we je langs ontwikkelingen als Google Page Experience, Core Web Vitals, AI-content en E-E-A-T-scores.

De focus ligt de afgelopen jaren grotendeels op de gebruiker. Maak daarom content die van hoge kwaliteit is en de moeite waard is voor de lezer, van toegevoegde waarde is, geschreven door een consistente en betrouwbare auteur en plaats deze op een website die zo gebruiksvriendelijk mogelijk is, zeker op mobiele apparaten. Met dit in het achterhoofd stomen we je klaar voor de belangrijkste SEO-trends in 2024.

vrouw zoekt op telefoon op Google de SEO trends 2021 op

Gebruiksvriendelijkheid en Google Page Experience.

Eén van de belangrijkste SEO-trends die al langer speelt is de gebruiksvriendelijkheid van je website. Bij Google is dit uitgewerkt in Google Page Experience: een set van zes criteria die je kunnen helpen hoger te ranken in de resultaten van de zoekmachine. We bespreken hoe je deze zo inzet dat ze bij kunnen dragen aan een hogere ranking.

Mobielvriendelijkheid.

Meer dan 60% van al het internetbezoek vindt tegenwoordig plaats via smartphones en andere mobiele apparaten. Ook Google houdt hier rekening mee, want sinds 2021 is hun website-indexatie volledig mobile-only. De mobiele variant van je website is dus de belangrijkste factor in je ranking in de zoekmachine. Dit betekent dat je mobile-first moet denken en je ervoor moet zorgen dat je website mobiel goed wordt weergegeven en goed werkt.

Het is daarom belangrijk dat je site responsive is. Als de pagina’s en de content zich automatisch vormen naar het scherm van het betreffende apparaat van de gebruiker, blijft de gebruiksvriendelijkheid goed. Zo ervaren bezoekers de site zoals deze is bedoeld, ongeacht het gebruikte apparaat. Let wel op: als bepaalde content wegvalt in de mobiele weergave, wordt deze niet geïndexeerd door Google.

Beveiligde verbinding.

Zorg dat je website beschikt over een SSL-certificaat en alleen bereikbaar is via een beveiligde HTTPS-verbinding in plaats van HTTP. Dit zorgt ervoor dat de bezoeker de website veilig kan gebruiken zonder dat er iemand meekijkt en dat ook gedeelde informatie (bijvoorbeeld in een invulveld of contactformulier) versleuteld wordt verstuurd. Dit wordt geregeld op de hostingserver van je website.

Geen storende onderbrekingen.

Bij Google staat de mobiele toegankelijkheid van pagina’s hoog in het vaandel. Het kan soms verleidelijk zijn om een pop-up in te zetten om de aandacht te trekken. Deze zijn op desktops vaak makkelijk weg te klikken, of met behulp van een plugin zelfs te blokkeren. Als er geen rekening wordt gehouden met het mobiele design, kan het voorkomen dat een pop-up het scherm volledig vult en deze niet of moeilijk weg te klikken is. Zo wordt de informatie op de website mobiel onbereikbaar.

Google straft websites die dit soort schermvullende pop-ups inzetten af. Search intent is hierbij een belangrijke term. Als bezoekers met een duidelijk doel op je website terecht komen, willen ze dit met zo min mogelijk obstakels kunnen bereiken. Daarom moet de content waar ze naar op zoek zijn makkelijk toegankelijk zijn. Maak daarbij ook een duidelijk onderscheid tussen de hoofdcontent en andere content op je pagina. Zo vinden bezoekers snel waar ze naar op zoek zijn.

Core Web Vitals.

De drie criteria die de rest van Google Page Experience vormen worden verzameld in de zogeheten Core Web Vitals, of site-vitaliteit in het Nederlands. Deze drie factoren hebben te maken met de laadsnelheid, de interactiviteit en de stabiliteit van een website. Deze vind je terug in Google Search Console. Deze onderdelen zijn sinds hun introductie in 2021 misschien wel één van de belangrijkste SEO-trends om mee aan de slag te gaan en goed te onderhouden.

Eén van de belangrijke SEO-trends: de Core Web Vitals die invloed hebben op SEO, als beschreven door Google met de ratingsschaal.

Laadsnelheid.

Largest Contentful Paint (of kort LCP) hangt samen met de laadsnelheid van een website. LCP meet hoe lang het duurt voor het grootste blok content in je scherm zichtbaar is – of dit nu een tekst, afbeelding, video of iets anders is. Als de content binnen 2,5 seconden geladen is, merkt Google dit aan als goed. Bij een tijd tot 4 seconden is er verbetering nodig en bij langer dan 4 seconden wordt dit gezien als slecht en kan dit een negatief effect hebben op de ranking in de zoekmachine.

Belangrijk om te onthouden is dus dat het hierbij niet gaat om de laadsnelheid van je volledige website, maar om het grootste – en daarmee waarschijnlijk belangrijkste – stuk content dat op dat moment zichtbaar moet worden in je scherm.

Interactiviteit.

In de Core Web Vitals legt Google ook nadruk op de interactie tussen de bezoeker en de website. Met Interaction to Next Paint (INP) wordt de tijd gemeten tussen een interactie met een pagina (bijvoorbeeld een klik op een link of een knop) en het moment dat de browser daar visuele feedback op geeft (denk aan het laden van een nieuwe pagina of het openen van een venster of dropdownmenu). Alle interacties tijdens een bezoek worden gemeten en bij het verlaten van de pagina wordt het gemiddelde daarvan berekend als INP.

Voorheen werd de interactie gemeten middels First Input Delay (FID), waarbij alleen de tijd tussen de eerste interactie en het verwerken van die actie werd gemeten. Omdat gebruikers voornamelijk actief zijn op webpagina’s nadat deze geladen zijn, is het van belang dat iedere interactie soepel verloopt en niet alleen de eerste. Daarom koos Google er in 2024 voor om de FID te vervangen door INP.

Voor gebruikers kan het frustrerend zijn als een website niet lijkt te reageren of er lang over doet voor er een teken van leven wordt gegeven. Google raadt aan om de INP onder de 200 milliseconden te houden. Tot 500 ms is er verbetering nodig en hoger dan dat krijgt de INP de beoordeling ‘Slecht’.

Stabiliteit.

Het is je vast al eens overkomen: je wil iets aanklikken op een website, maar net voordat je klikt verschuift er iets, waardoor je onbedoeld iets heel anders aanklikt. Als laatste onderdeel van de Core Web Vitals straft Google websites die hier last van hebben af door het meten van de Cumulative Layout Shift (CLS). Zo’n verschuiving op een website gebeurt meestal omdat niet alle onderdelen tegelijk worden ingeladen. Het kan bijvoorbeeld gaan om een afbeelding die geen afmetingen heeft meegekregen in de code, of een (third-party) widget of advertentie die verandert van grootte, boven de content waar de gebruiker naar kijkt.

Het lastige is dat deze verschuiving niet altijd merkbaar is tijdens het bouwen van de website. In die fase zul je waarschijnlijk nog geen advertenties of andere third-party toevoegingen inladen. Hierdoor weet je nog niet welk effect deze kunnen hebben op de CLS. Controleer dit daarom na livegang en maak aanpassingen waar nodig.

Google berekent de CLS aan de hand van twee waarden: de impact fraction en de distance fraction. Impact fraction is het percentage van je scherm dat onverwachts verschuift. Distance fraction is de afstand (horizontaal of verticaal) waarmee de content is verschoven, gedeeld door de hoogte of breedte (de grootste van de twee) van je scherm. Door de impact fraction en distance fraction met elkaar te vermenigvuldigen, wordt de layout shift berekend. Voor Google is een CLS tot 0,1 goed en is er tot 0,25 verbetering nodig. Bij een hogere score wordt je pagina als slecht beoordeeld en kan dit de rankingpositie in de zoekresultaten verslechteren.

Core Web Vitals meten en verbeteren.

Voor je aanpassingen gaat maken aan je website, is het nuttig om te beoordelen hoe je er nu voor staat. In Google Search Console kun je een rapportage over de Core Web Vitals terugvinden onder ‘Site-vitaliteit’. Let echter wel op: dit rapport wordt gebaseerd op site-bezoek, dus als er weinig tot geen bezoekers zijn geweest, is het mogelijk dat er ook geen rapportage zichtbaar is.

Een voorbeeld van de site-vitaliteitspagina in Google Search Console.

Een voorbeeld van de site-vitaliteitspagina in Google Search Console.

In het rapport in Google Search Console krijg je te zien hoe je website op dit moment scoort. Per geïndexeerde URL geeft Google een score (Slecht, Verbetering nodig of Goed) en laat het rapport zien bij welke factoren (LCP, INP of CLS) het probleem ligt. Het kan zijn dat je niet alle factoren terugziet. In dat geval heeft je pagina waarschijnlijk nog niet genoeg bezoekers gehad. Als nog niet al je pagina’s als goed beoordeeld worden, begint je stap naar verbetering bij de tool PageSpeed Insights.

Om beter te begrijpen waar het misloopt op een pagina, kun je die door PageSpeed Insights laten analyseren. Als je website al aardig wat bezoekers heeft, zullen er zogeheten Veldgegevens beschikbaar zijn. Is dit niet het geval, dan baseert de tool zich op zelf uitgevoerde tests. Op de pagina worden je scores op onder meer prestaties, toegankelijkheid en SEO getoond. Let op: er wordt verschil gemaakt tussen je mobiele en je desktopscores en het verschil hiertussen kan groot zijn.

Een voorbeeld van de PageSpeed Insights-pagina met Core Web Vitals-scores.

Een voorbeeld van de PageSpeed Insights-pagina met Core Web Vitals-scores.

Bovenaan de pagina verschijnt de opsplitsing in de drie Core Web Vitals, plus drie extra categorieën. Zo kun je overzichtelijk zien hoe je website scoort per onderdeel. Google helpt je vervolgens op weg om de pagina te verbeteren. Onder de scores worden aanbevelingen en tips gegeven, inclusief een inschatting van hoeveel verschil de aanpassing op de score gaat maken. Per aanbeveling wordt gedetailleerd uitgelegd hoe je de aanpassing kunt doorvoeren.

Overweldigd door de hoeveelheid aanbevelingen? Onderaan iedere categorie vind je de ‘Geslaagde controles’, waarin je kunt zien op welke vlakken je wel al goed scoort. Bovendien geeft Google twee algemene tips die al veel kunnen oplossen: houd de totale pagina (inclusief afbeeldingen) onder de 500KB in grootte en zorg dat er niet meer dan 50 bronnen worden ingeladen. Zodra je verbeteringen zijn doorgevoerd, kun je de pagina opnieuw analyseren om te zien wat dat voor de score betekent. Zo kun je stap voor stap bouwen aan de gebruiksvriendelijkheid van een pagina.

Gebruiksvriendelijkheid was al langer een onderdeel van Google’s methodes om websites te ranken en daarmee één van de belangrijkste SEO-trends, maar niet eerder werd er zo nadrukkelijk de focus op gelegd als met de introductie van Google Page Experience. Meer dan ooit staat de ervaring van de bezoeker centraal en draait het niet alleen om de inhoud, maar ook om de presentatie aan de gebruiker.

In onderstaande video worden de Core Web Vitals uitgebreider uitgelegd.

Werk aan je online reputatie.

Naast gebruiksvriendelijkheid zijn er meer SEO-trends die de ranking van je website in Google helpen bepalen. Hoe je je merk online laat zien is daar een onderdeel van, waarbij betrouwbaarheid en consistentie een grote rol spelen. Als je je online overal hetzelfde profileert als op je website, groeit je betrouwbaarheid niet alleen bij Google, maar ook bij je gebruikers.

Een eerste stap in het vergroten van je betrouwbaarheid begint op je website. Zorg dat je, als bedrijf of ondernemer, altijd laat zien wie er achter je website zit. Door je KVK-nummer, kantooradres en contactgegevens op je website te communiceren, word je herkenbaar als een echt persoon en bedrijf. Als je bij content als blogs ook nog een kort persoonlijk profiel van de auteur toevoegt, zullen bezoekers je eerder herkennen als betrouwbaar en mogelijk zelfs als autoriteit op het gebied van de content die je plaatst.

De volgende stap is het kijken buiten je website. Waar ben je online nog meer actief en draag je daar hetzelfde uit als op je website? Begin bij de socialmediaprofielen die je in gebruik hebt. Zorg dat al je informatie up-to-date is en je beschrijving, logo en ander beeldmateriaal allemaal in lijn zijn met je website. Zorg dat je als bedrijf of persoon overal op dezelfde manier herkenbaar bent. Zo kom je niet alleen betrouwbaarder over, maar is het voor Google ook consistent en makkelijker om de link te leggen. Plaats ook links naar je socialmediaprofielen op je website en vice-versa. Dit kan niet alleen voor meer verkeer zorgen, maar bevestigt voor bezoekers ook dat ze het juiste profiel gevonden hebben.

Als laatste stap komt Google zelf om de hoek kijken. Voer een zoekopdracht uit op de naam van je bedrijf en op je eigen naam en kijk goed naar wat er naar voren komt. Bestaat er nog een vergeten profiel dat je moet verwijderen of updaten? Ruim dit netjes op of zorg dat het weer up-to-date is met de informatie en stijl op de andere profielen. Als al je profielen consistent zijn, versterken ze elkaar. Zie het als online etalageruiten die er compleet, verzorgd en up-to-date bij staan.

Neem ook de controle over de bedrijfsgegevens die Google laat zien. De beste manier is door het aanmaken of claimen van een profiel in Google Mijn Bedrijf. Hiermee heb je invloed op wat Google over je laat zien en kun je ervoor zorgen dat de informatie correct is. Bovendien is het bevorderlijk voor je lokale SEO. Lees er meer over in ons blog over Google Mijn Bedrijf.

De betrouwbaarheid en consistentie van je merk online vergroten maakt je op meerdere vlakken sterker. Niet alleen heb je zo meer controle over wat potentiële bezoekers van je website online kunnen vinden, maar help je Google ook de link te leggen tussen je online profielen. Deze betrouwbaarheid in het leveren van informatie naar Google en je websitebezoekers helpt weer om je website en de content beter vindbaar te maken.

Content in 2024.

Hoeveel SEO-trends er op dit moment ook relevant zijn: content blijft het belangrijkste onderdeel van een sterke SEO-strategie. Dat is immers waar bezoekers voor naar een website komen. Focus op waar je doelgroep naar zoekt en zorg dat jouw website zo goed en duidelijk mogelijk antwoord geeft op de hulpvraag. Met de grote aanwas van AI-content, de prominente plek van featured snippets en veelgestelde vragen in de zoekresultaten en de blijvende invloed van de E-E-A-T-score ligt de focus voor content in 2024 op kwaliteit en kennis leveren aan de bezoeker.

Neem in je schrijfproces dan ook altijd de gebruiker als startpunt. Wat is je doelgroep en op welke hulpvraag geeft jouw content het antwoord? Om dit uit te zoeken kan het uitvoeren van een keywordonderzoek nuttig zijn. Een goede analysetool (zoals bijvoorbeeld SEMrush) kan je ondersteunen bij het vinden van het juiste hoofdkeyword, maar ook voorstellen doen voor termen waar gebruikers ook op zoeken. Dit kan helpen de richting voor je content te bepalen.

Als er op een algemeen zoekwoord veel concurrentie is, kan het lonen om voor een long-tail keyword te kiezen. Dit is een langere en meer specifieke zoekopdracht die een kleiner, maar wel gerichter zoekend publiek aanspreekt. Omdat je content voor een kleinere niche bedoeld is, zal er minder concurrentie zijn.

Let op je E-E-A-T-score.

Zodra je je onderwerp, doelgroep en belangrijkste keywords hebt bepaald, start het maakproces van je daadwerkelijke content. Bij het maken van content is het belangrijk om Google’s E-E-A-T-score in het achterhoofd te houden. Dit speelt al jaren een rol in het ranken van websites en staat voor Experience, Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness, ofwel ervaring, expertise, autoriteit en betrouwbaarheid. Hoe je de betrouwbaarheid van een website en algehele online aanwezigheid kunt verbeteren, bespraken we eerder in dit artikel.

Je ervaring en expertise kan je op meerdere manieren laten zien in je content. Dit begint bij het schrijven van goede, waardevolle content, waarin je geen onzin verkoopt en je beweringen ondersteunt met bronnen. Door te linken naar betrouwbare bronnen (denk aan blogs van gevestigde namen of bedrijven) laat je zien dat je goed op de hoogte bent van het onderwerp waar je over spreekt. Neem waar mogelijk ook eigen ervaringen, kennis en onderzoeken op in je teksten. Dit biedt een uniek perspectief dat online concurrenten niet kunnen bieden.

Schrijf bovendien ook regelmatig over dezelfde onderwerpen. Meerdere artikelen over één onderwerp laten zien dat je er veel over weet en geven bovendien de kans om ook naar je eigen artikelen te linken. Een duidelijke vermelding van de schrijver (liefst met korte biografie) maakt het af. Door te laten zien waar je ervaring vandaan komt, groeit het vertrouwen in je expertise.

Je autoriteit laten groeien is een proces dat meer tijd kost. Dit geef je immers niet aan jezelf, maar komt van anderen. Termen die je in dit proces veel hoort zijn backlinks en linkbuilding. Dit is één van de oudste methodes om je autoriteit te verhogen: zorgen dat anderen naar je content linken. De meest betrouwbare manier om dit te doen verloopt zo organisch mogelijk. Door veel te schrijven en je expertise en ervaring duidelijk te laten zien, krijgt je content waarde voor bezoekers. Zij kunnen er vervolgens zelf voor kiezen jouw content te delen.

Toch kun je het lot wel een handje helpen door bijvoorbeeld contact te zoeken met partijen die schrijven over vergelijkbare onderwerpen en een gastblog te schrijven. Je hebt hierbij het meeste aan partijen die groter zijn dan jij, een goede reputatie hebben of meer autoriteit hebben op jouw onderwerp. Het gaat er in ieder geval om dat de links van goede kwaliteit zijn. Een grote hoeveelheid links op minder betrouwbare sites wordt juist afgestraft door Google. Door met bekende partijen samen te werken kun je ook door andere experts weer worden gevonden. Zo kun je je bedrijf of jezelf neerzetten als een betrouwbare en ervaren expert met autoriteit.

Featured snippets.

Met het vastgestelde onderwerp, keywords, doelgroep en de E-E-A-T-score in het achterhoofd kun je beginnen met schrijven. Lees hiervoor ook ons blog met tips om een goed vindbare blog te schrijven.

Ook het schrijven en structureren van tekst blijft in beweging op SEO-gebied. Een aantal jaar geleden werd de featured snippet geïntroduceerd door Google. Dit kleine stukje tekst, rijtje veel gestelde vragen (mét antwoorden!) of bijvoorbeeld een YouTube-video verschijnt vaak bovenin de zoekresultaten. Dat maakt dat gebruikers steeds vaker de pagina niet eens hoeven te verlaten om hun antwoord te vinden. Kenmerkend voor de featured snippet is dat het een duidelijke vraag zo beknopt mogelijk beantwoordt. Volgens SEMrush heeft zo’n 6% van alle zoekresultaten een featured snippet.

Een voorbeeld van een featured snippet in Google's zoekresultaten.

Een voorbeeld van een featured snippet in Google’s zoekresultaten.

Bij het schrijven van content kun je de tekst optimaliseren voor featured snippets. Hou je paragrafen kort, geef duidelijke, gesloten antwoorden en werk met duidelijke tussenkoppen. Zo kunnen zowel de lezer als Google snel zien waar ieder onderdeel van je tekst over gaat en vinden waar ze naar op zoek zijn. Wel belangrijk om te onthouden: featured snippets zijn in bijna alle gevallen afkomstig van pagina’s die al op de eerste pagina van de zoekresultaten staan. Ofwel, het zijn pagina’s die het al zeer goed doen in de zoekresultaten. Wees dus niet teleurgesteld als het niet direct lukt, want net als met normale zoekresultaten kan de concurrentie soms fors zijn.

Bedenk voor je een tekst voor featured snippets optimaliseert eerst voor welke zoekopdrachten je gevonden wilt worden. Op long-tail keywords maak je meer kans om gevonden te worden dan op korte, meer algemene zoekwoorden. Kijk goed naar hoe de huidige ‘winnaar’ op een keyword het aanpakt en probeer daarop te verbeteren. Je vindbaarheid en Google-ranking beginnen tenslotte bij sterke content.

Niet alleen bij het schrijven van nieuwe teksten is het nuttig om rekening te houden met featured snippets. Ook bij het updaten van bestaande content kan het lonen om deze te herzien en een nieuwe structuur mee te geven. Up-to-date content maakt je webpagina sowieso relevanter voor Google; deze ook nog optimaliseren voor nieuwe SEO-technieken kan je bestaande content een tweede leven geven.

Aan de slag met AI?

De snelle opmars van artificiële intelligentie is een recente ontwikkeling die nu al een flinke impact heeft op content en contentcreatie. Waar AI-tools niet zo lang geleden nog knullige teksten vol fouten opleverden, gaat de ontwikkeling zo snel dat een tool als ChatGPT inmiddels hele degelijke, kloppende teksten kan schrijven. De drempel om content te creëren is hiermee flink verlaagd, wat tot een vloedgolf aan door AI geschreven teksten kan leiden, die nieuwe concurrentie in de zoekmachine vormen.

Dat wil niet zeggen dat het slim is om ook al je content door AI te laten schrijven. Dit soort tools haalt zijn kennis uit content die al op internet staat, waardoor ook eventuele fouten als waarheid worden aangenomen. Deze worden vervolgens vol overtuiging in een nieuwe tekst gepresenteerd. Ook komt er dus nooit een echt originele tekst uit, want alle informatie is hergebruikt. Dit is nog een reden waarom het belangrijk is om je eigen kennis en ervaring in teksten te delen. Hierdoor krijgt je tekst toegevoegde waarde, in plaats van dat het een samenvatting is van informatie die al te vinden was.

Maar hoe kun je AI dan wel slim inzetten? Het is onverstandig om een AI-tool al je werk te laten doen, maar het kan wel een handig hulpmiddel zijn. Denk bijvoorbeeld aan het herschrijven van stukken tekst, het bieden van inspiratie of een startpunt voor een te schrijven tekst of het laten vertalen van tekst.

Als je een blog gaat schrijven, kun je een tool als ChatGPT bijvoorbeeld vragen om een outline voor een blog met jouw onderwerp of keyword te maken. Dit biedt structuur, gebaseerd op wat er al is, maar door de uitwerking zelf te doen, krijg je de kans om je eigen expertise terug te laten komen in de tekst. Vervolgens kun je je blog na het schrijven aanbieden aan een AI-tool en vragen om suggesties, waarmee je de tekst kunt aanscherpen.

Ook Google houdt rekening met de populariteit van automatisch gegenereerde tekst. De opmars van AI-tools zorgt voor een vloedgolf aan content over allerhande onderwerpen, maar vaak van bedenkelijke kwaliteit. Content die alleen maar gemaakt is om te scoren in de zoekmachine, maar waar de lezer weinig aan heeft, zorgt voor een slechte gebruikerservaring. Met een update in het algoritme probeert Google dit te voorkomen.

De zogeheten Helpful Content Update is gericht op het verbeteren van de kwaliteit van de zoekresultaten voor gebruikers. Nuttige content die de lezer daadwerkelijk helpt en die is geschreven door mensen krijgt hierdoor een hogere plek in de zoekmachine. Content die vooral gemaakt lijkt te zijn om hoog te ranken, wordt juist afgestraft. Deze update geldt site-breed: met een paar sterke, door mensen geschreven teksten op een website vol AI-tekst kom je er dus niet.

Met deze update wordt ook het belang van de E-E-A-T-score weer duidelijk: het schrijven van originele, betrouwbare en kwalitatieve teksten levert zowel de schrijver als de lezer voordelen op. Het is dan ook verstandig nog niet volledig te vertrouwen op AI-tools voor contentcreatie, al kun je wel tijd besparen door AI slim in te zetten.

Een robothand die op een toetsenbord typt

Denk breder dan tekst.

Bij het maken van SEO-geoptimaliseerde content zul je al snel aan blogs of webteksten denken. Door de ontwikkelingen van de afgelopen jaren worden andere vormen van content echter ook steeds beter vindbaar. Dat blijkt ook wel uit de statistieken: na Google zijn Google Images en YouTube de meest gebruikte zoekmachines ter wereld. Onder jongeren wordt er ook steeds meer gezocht via platforms als TikTok en Instagram. Content moet in 2024 dus vooral aansluiten bij waar de gebruiker behoefte aan heeft, of dit nu een tekst, video, podcast of een compleet andere vorm is.

Andere contentvormen dan tekst worden steeds beter te doorzoeken. Blogplatforms als WordPress hebben uitgebreide mogelijkheden om afbeeldingen te SEO-optimaliseren en ze daarmee goed vindbaar te maken. Ook YouTube biedt diverse SEO-gerichte functies aan, waaronder tags, beschrijvingen en titels. Zo kun je een extra stap zetten. Je kunt hoofdstukken toevoegen in video’s die dienen als tussenkopjes en door ondertiteling toe te voegen wordt ook de complete inhoud van je video doorzoekbaar. Zo vergroot je niet alleen het gebruiksgemak van je content voor je kijkers, maar ook je vindbaarheid. Vormen combineren kan ook lonen: een relevante video embedden in je tekstblog maakt deze sterker, omdat het de bezoeker opties en verdieping biedt.

Je content blijft misschien wel het belangrijkste onderdeel van je SEO-strategie. Zorg dus dat deze strategieën in elkaars verlengde liggen. Maak content die van hoge kwaliteit is, betrouwbaar is en vol expertise zit, die zowel inhoudelijk als in vorm aansluit op wat je publiek zoekt en wil zien en die makkelijk toegankelijk is. Zo maakt je content de meeste kans om het publiek te vinden dat het verdient.

Keywords en structuur.

Ondanks de constante vernieuwingen op het gebied van SEO zijn er een aantal meer technische basistips voor optimalisatie die ook in 2024 nog steeds gelden. Dit kan zowel het perfectioneren van paginatitels als minder direct zichtbaar werk zijn, maar dat wel een positieve effect heeft op je vindbaarheid.

Het belangrijkste keyword van je pagina of content speelt een sleutelrol in je vindbaarheid. Laat deze dan ook op zoveel mogelijk plekken terugkomen:

  • in je tekst (maar niet meer dan 1 tot 2% van je totale tekst);
  • in de titel van je content;
  • in de titel van je pagina;
  • in de URL van je pagina;
  • in de meta-description van je pagina;
  • in de titel van afbeeldingen;
  • in de alt-tags van afbeeldingen;
  • in de bestandsnaam van afbeeldingen.

Werk aan je websitestructuur.

Naast het keywordgebruik is ook de structuur van je website van belang. Door die logisch in te delen kun je zowel naar je bezoekers als naar Google duidelijk maken welke relatie de verschillende pagina’s tot elkaar hebben en welke daarbij het belangrijkste is. Hierbij is het aan te raden deze gelijk te maken aan de navigatie van je website. Dit helpt de bezoekers te begrijpen waar op je site ze zich bevinden.

Bovendien voorkom je zo dat je eigen content met zichzelf concurreert op Google. Als je bijvoorbeeld meerdere artikelen over hetzelfde onderwerp hebt, kun je door een logische structuur en veel interne links één artikel als het belangrijkste aanwijzen. Maar hoe maak en houd je je site overzichtelijk?

Het proces van het (her)structureren van je website begint bij je content. Kijk kritisch naar pagina’s, artikelen en andere content die je al hebt. Is iets verouderd? Bepaal dan of het de moeite van het updaten waard is, of dat het beter verwijderd kan worden, of samengevoegd met andere content. Als je ervoor kiest een pagina te verwijderen, zorg dan altijd dat deze omgeleid wordt naar een andere relevante, nog wel bestaande pagina. Zo komen bezoekers nooit op een doodlopende pagina terecht.

Als je content gaat updaten, zoek dan ook direct mogelijkheden om links te plaatsen naar je eigen content. Bespreek je in een oude blog iets wat je in een nieuwe blog verder hebt uitgediept? Door naar de nieuwe blog te linken, help je Google begrijpen hoe de twee verband houden en versterk je je structuur. Bovendien vergroot het de kans dat bezoekers je nieuwe blog ook weten te vinden.

Als laatste stap loop je de categorieën en menustructuur op je website na. Zijn ze allemaal nog relevant en staat je content in de juiste categorieën ingedeeld? Zorg ervoor dat je categorieën allemaal ongeveer even groot zijn. Als één van je categorieën veel groter is dan de anderen, wordt deze lastiger te doorzoeken voor je bezoekers. Overweeg in dit geval om deze op te splitsen in meerdere kleine categorieën, of meerdere kleine categorieën samen te voegen tot een grotere om de balans te bewaren. Laat deze categorieverdeling ook terugkomen in je URL-structuur. Schrijf je bijvoorbeeld een blog over huiskamers in de categorie wonen, laat je URL dan zijn als in onderstaand voorbeeld:

www.jouwwebsite.nl/wonen/huiskamer

Door deze structuur overeen te laten komen met je categorie-indeling en de menustructuur van je website, kan een bezoeker zo in één oogopslag zien waar hij of zij is. Ook voor Google is de hiërarchie op je website zo duidelijk te herkennen.

Met een duidelijke structuur in je online aanpak kun je ervoor zorgen dat je content beter te vinden is. Door je belangrijkste keyword op de juiste manier in te zetten en je website op een heldere, logische manier te structureren, help je de bezoekers (en Google) de antwoorden te vinden die ze zoeken.

Blijf aan je SEO schaven.

In SEO valt al een paar jaar een trend te ontdekken: neem de gebruiker als startpunt, want dat is degene die je website moet vinden. Met continue veranderingen aan hun algoritmes zorgen Google en andere zoekmachines dat hun resultaten daarop aansluiten en in dienst staan van de gebruiker. Als marketeer en contentmaker moet je daar op inspringen. De belangrijkste SEO-trends van dit jaar hangen dan ook allemaal samen met de gebruiker:

  • maak je website zo gebruiksvriendelijk mogelijk, vooral ook voor mobiele apparaten;
  • zorg dat je merk online betrouwbaar en consistent is;
  • maak originele content van hoge kwaliteit die de vragen van bezoekers beantwoordt.

Door deze vuistregels aan te houden maak je je website niet alleen beter vindbaar, maar laat je ook het vertrouwen van je bezoekers groeien en lever je ze een betere ervaring. Vergeet vooral ook niet dat SEO een continu proces is. Zorg dat je content up-to-date blijft en houd de nieuwste ontwikkelingen in de gaten. Met ontwikkelingen als AI-tools en de hernieuwde focus op gebruikers blijven er nieuwe mogelijkheden komen om je pagina’s en content te verbeteren. SEO staat nooit stil en het werk van een SEO-specialist is dus ook nooit klaar.

Genoemde tools in dit artikel.

Heb je dit artikel gelezen en wil je aan de slag, maar kun je niet meer terugvinden welke tools we hebben aangeraden? Hier staan ze op een rij.

  • Google Search Console. Met Search Console kun je onder meer webpagina’s aanmelden in de zoekmachine, het zoekverkeer en de prestaties van je site meten en problemen ontdekken.
  • PageSpeed Insights. Met deze tool test je de prestaties van je website op onder andere de Core Web Vitals, zowel in de mobiele als de desktopversie. Ook krijg je tips om je website te verbeteren.
  • SEMrush. Met deze alles-in-één-SEO-tool kun je onder meer keywordonderzoek doen, teksten SEO-redigeren en je social media beheren.
  • ChatGPT. De beroemde (of beruchte) AI-tool waarmee je automatisch teksten kunt genereren op basis van je eigen input.
  • WordPress. Platform waarmee je onder meer websites, webshops en blogs kunt bouwen met een toegankelijk CMS.