Kennismaken? 085 130 64 58 - info@marketeagle.nl

Tips & Trics: een Vindbare en Pakkende Online Tekst Schrijven

Een goede online tekst schrijven is een kunst, maar gelukkig wel een kunstvorm die je jezelf kunt aanleren. Het handige is namelijk dat er eindeloos veel tips en tricks voor zijn. Heb je nou zelf nog nooit een webtekst geschreven of überhaupt al heel lang geen verhaal op papier gezet? Dan leggen we je in dit artikel uit hoe je met structuur, een aantal modellen, zoekmachine optimalisatie (ook wel search engine optimization of SEO genoemd) en een prettige leesbaarheid ervoor kan zorgen dat mensen jouw tekst vinden én tot de laatste punt lezen en de gewenste actie nemen.

Structuur aanbrengen om je onderwerp uiteen te zetten

De eerste is een inkoppertje: je moet structuur aanbrengen in je tekst. Structuur helpt jouw lezers om in enkele seconden te zien waar de tekst over gaat. Dit is feitelijk een eeuwenoud principe, maar gaat dubbel op voor online teksten. Dit komt doordat onze online aandachtsspanne ongeveer gelijk is als die van een puppy met 10 bakken koffie op. Vrij kort dus. Structuur breng je aan met verschillende elementen. Allereerst heb je een titel, inleiding en headers nodig. Deze zijn de ruggengraat van je tekst en moeten al duidelijk aangeven waar de tekst over gaat. Zorg dus dat je geen clickbait-achtige headers gebruikt waarbij de lezer moet gissen wat het onderwerp is. Tenslotte moet je in je inleiding ook kort maar krachtig aankondigen waar je het over gaat hebben.

Je tekst schrijven a.d.h.v. modellen

Je hoeft gelukkig niet het wiel opnieuw uit te vinden: er zijn namelijk een aantal gevalideerde modellen aan de hand waarvan je je online tekst kan schrijven. Zo zijn wij zelf erg fan van twee aloude modellen: het AIDA-model en het Inverted Pyramid model.

Laat AIDA het werk voor je doen qua tussenkoppen

AIDA staat voor Attention (of Awareness), Desire, Interest en Action. We gebruiken deze vooral voor het schrijven van onze headers (tussenkoppen) en om een tekst op te delen in ongeveer gelijke alinea’s. Met je eerste header (Attention/Awareness) moet je zorgen dat je de aandacht van de lezer grijpt door bijvoorbeeld een probleem wat hij of zij heeft te benoemen. Bijvoorbeeld: ‘Wil je 50% meer kwalitatieve leads?’. Vervolgens gebruik je de tweede header (Desire) om de gewenste situatie voor die persoon te schetsen. Dit kan dus worden: ‘Een strategie die tot resultaat gaat leiden’.

Pas in de derde header (Interest) noem je dat jij toevallig de oplossing voor de lezer zijn of haar probleem hebt. Nu is het zaak om de interesse van de lezer op te wekken voor jouw product of dienst. Wellicht iets als: ‘Deze bedrijven profiteren al van de vernieuwde aanpak’. Tenslotte is het tijd om de lezer tot actie (Action) aan te zetten. Dit kan zijn door hem of haar jou te laten bellen of mailen, een video te laten bekijken, op een button te laten klikken of verder te laten lezen op jouw website. Dit noemen we ook wel de call to action. Een voorbeeld zou zijn: ‘Neem contact op voor een introductiegesprek.’ En, voilà, de structuur van je tekst staat al!

Van A naar Z met deze piramide

De Inverted Pyramid wordt al heel lang door journalisten gebruikt om altijd de belangrijkste informatie als eerste te noemen in een tekst. Op basis van dit principe moet de eerste zin van je alinea altijd het belangrijkste punt ervan bevatten. De rest van de alinea gebruik je vervolgens om dit punt verder te belichten en goede voorbeelden te noemen. Hetzelfde geldt uiteraard voor je inleiding. Vertel bondig wat er in je tekst staat, maar maak er geen puntsgewijze samenvatting van. Je lezer moet natuurlijk wel nieuwsgierig genoeg zijn om verder te lezen.

Zorgen dat mensen je tekst vinden

Je blog of landingspagina vindbaar maken doe je door zoekwoordoptimalisatie toe te passen, dus je zoekwoord (keyword) op de juiste plekken te gebruiken tijdens het tekst schrijven. Overigens bestaat een zoekwoord niet altijd uit maar één woord, zoals we in deze blog uitleggen.

Je zoekwoord mag hoe dan ook niet ontbreken in je titel en eerste alinea. Als je je onderwerp en de structuur op orde hebt, kan dat ook bijna niet. Verder moet je zorgen dat de zoekwoorddichtheid – hoe vaak het zoekwoord voorkomt – tussen de 0,5 en 3% ligt. Het gaat er dus niet om je tekst tot de nok toe vol te proppen met je zoekwoord (dit noemen we keyword stuffing), maar deze een aantal keer, regelmatig verdeeld, te noemen.

Zoekmachines begrijpen het trouwens ook wanneer je enkelvoud of meervoud, een andere woordvolgorde, synoniemen en gerelateerde zoekwoorden gebruikt. We refereren hiernaar als semantic search. Het houdt in dat zoekmachines de zoekintentie (searcher intent) van de zoeker, de context van de zoekopdracht of vraag en de relatie tussen woorden bestuderen. Met andere woorden: zoekmachines worden zodanig ontwikkeld dat ze, net zoals mensen, natuurlijke taal zullen begrijpen. Verder is het ook nog aan te raden om je zoekwoord in een van je andere headers (tussenkoppen) behalve de titel te gebruiken. Al met al creëert dit een natuurlijke tekst.

Is jouw tekst wel lekker te lezen?

Naast je zoekwoord en een goede structuur gebruiken moet je er ook voor zorgen dat wanneer je je tekst schrijft, deze leesbaar is. Als een lezer er moeite voor moet doen om je blog of landingspagina te begrijpen, dan browst hij of zij sneller dan het licht weer weg. Gebruik dan ook de volgende tips voor een goede leesbaarheid.

Op een microniveau is het het beste om geen of zo weinig mogelijk zinnen te gebruiken van meer dan 20 woorden. En als je dan stiekem toch een paar ellenlange zinnen in je tekst wilt stoppen, zorg er in ieder geval voor dat je afwisselt met (heel) korte varianten. Ook je alinea’s moeten geen lappen tekst worden. Deze breek je op door ze te verdelen onder headers en hier en daar een witregel tussendoor te gebruiken.

Verder nog een principe wat waarschijnlijk bij de meesten wel bekend is: gebruik verbindingswoorden om je zinnen aan elkaar te verbinden. Hierbij kun je denken aan woorden die een opsomming, tegenstelling of reden aangeven of woorden waarbij je een voorbeeld inluidt of de conclusie van je tekst aankondigt. Een aantal voorbeelden: ten eerste, daarnaast, ook (opsomming); concluderend, tenslotte (conclusie); echter, desondanks (tegenstelling), etc!

Nieuwsgierig naar meer?

Toch nog vragen? Neem gerust contact met ons op. Of vind je de uitleg wel duidelijk, maar heb je gewoon geen zin om zelf allerlei teksten te gaan zitten tikken? Je kunt ook je website teksten laten schrijven. Het is onze passie dus dat doen we graag!