In dit blog leggen we uit hoe je meer resultaat uit je Google Ads-campagnes kunt halen. Of je nu een ervaren marketeer bent of net begint met online adverteren, deze blog biedt waardevolle inzichten en praktische tips om de prestaties van je Google Ads-campagnes naar een hoger niveau te tillen. We kijken wat er nodig is om adverteren in zoekmachines effectief in te zetten: van het juist inzetten van zoekwoorden tot het strategisch denken over de klantreis en van het slim inzetten van retargeting tot het goed instellen van Google Analytics om de juiste data te verzamelen.

Ook het belang van een hoge kwaliteitsscore en het investeren in je eigen merk worden niet overgeslagen. Ons doel is om je te voorzien van de belangrijkste Google Ads-tips en tools die nodig zijn om succesvolle en kostenefficiënte campagnes op te zetten. Laten we samen de valkuilen vermijden en leren hoe we met een doordachte strategie Google Ads kunnen benutten voor het maximaliseren van je online zichtbaarheid, het aantal relevante bezoekers op je website en de groei van het aantal klanten.

vrouw zoekt op telefoon op Google de SEO trends 2021 op

Gebruik niet te veel zoekwoorden .

Google Ads is zo opgebouwd dat je zelf campagnes kunt creëren, waarbij je verschillende groepen kunt samenstellen voor je zoekwoorden. Binnen elke campagne kun je advertenties en zoekwoorden verder opsplitsen in advertentiegroepen. Een van de meest voorkomende fouten die bedrijven maken, is het niet gebruiken van deze groepen. In plaats van hun zoekwoorden netjes te organiseren in verschillende advertenties, bundelen ze alle woorden onder dezelfde advertentie.

De advertentie moet relateren met de zoekwoorden, maar er ontstaat een probleem wanneer de uiteindelijke advertentie alle zoekwoorden moet weergeven die eraan gekoppeld zijn. Als je veel zoekwoorden aan één advertentie koppelt, vermindert de nauwkeurigheid van de advertentie, omdat de zoekwoorden van nature minder goed overeenkomen. Het behouden van deze overeenkomst is van groot belang, want dit leidt tot een hogere kwaliteitsscore in Google. Het advies is: koppel niet te veel zoekwoorden aan een advertentie.

Bezoekers naar een landingspagina sturen.

Op Google zie je vaak advertenties met een link die verwijzen naar de homepage, zelfs als die niks te maken heeft met de inhoud van de advertentietekst. Er wordt op de link van de advertentie geklikt en vervolgens komt de bezoeker niet direct bij de juiste informatie terecht. Dan moeten de bezoekers eerst zelf op zoek naar de specifieke informatie die zij zoeken. Mensen waarderen snelheid, dus deze aanpak werkt niet.

Het is van belang dat je ervoor zorgt dat de pagina waarnaar mensen worden geleid altijd overeenkomt met de inhoud van je Google-advertentie. Dit voorkomt verwarring en verhoogt het conversiepercentage.

Denk na over waar de klant zich bevindt in de klantreis.

Er veranderen vaak dingen in Google Ads en het kan moeilijk zijn om dit allemaal bij te houden en begrijpen. Als je dan betaalt voor elke klik op je advertenties, moet je wel begrijpen dat niet iedereen die vandaag op je website komt, meteen iets wil kopen. Eigenlijk is 96% van de bezoekers nog niet van plan om iets te kopen. Dat betekent dat het een grote kans is om Google Ads zo in te zetten dat je al eerder in de klantreis in het vizier komt bij je potentiële klanten. Want Google Ads is eigenlijk geschikt voor iedere fase van de klantreis. Je moet alleen wel de juiste campagne(s) inzetten, met de juiste boodschap en doelen.

Er zijn genoeg mogelijkheden binnen Google Ads om creatief te zijn en advertentiecampagnes te starten. Zoekmachine, display of video, met vrijwel alles kun je adverteren. Maar je hebt ook verschillende typen campagnes, zoals: branding, zoekwoorden of remarketing. Alleen is niet ieder campagnetype geschikt voor elke fase van de customer journey. Je wilt bijvoorbeeld niet direct jouw product of dienst gaan aanbieden, terwijl iemand daar in zijn klantreis misschien nog wel helemaal niet aan toe is. Dat zou dan averechts werken.

Beter kun je eerst inspelen op de behoefte of het probleem van de klant en je merkbekendheid vergroten. Zodra er dan geklikt is en bezoekers op je website zijn geland, kun je hen opnieuw benaderen met advertenties via retargetingadvertenties die specifieker zijn en bijvoorbeeld meer de oplossing of het product/dienst benadrukken. Door Google Ads in te zetten op basis van de customer journey help je de potentiële klant door het beslissingsproces heen en vergroot je de kans op conversie.Wil jij meer informatie over hoe jouw bedrijf baat kan hebben bij customer journey mapping? Lees ons blogartikel en leer over de vier fases van de klantreis.

Gebruik de kracht van retargeting.

Misschien vind je retargeting een beetje eng of vervelend omdat “advertenties je overal op het internet volgen.” Maar als het goed wordt gedaan, is het eigenlijk een effectieve manier om ervoor te zorgen dat meer mensen je advertenties zien en erop klikken.

Retargeting is om verschillende redenen een waardevolle online marketingstrategie:

  • Perfect middel om een klantreis in te richten: zodra bezoekers op een advertentie klikken die is gericht op de eerste fase van de customer journey en zo op je website landen, kun je hen met behulp van retargeting opnieuw een advertentie tonen die past bij de volgende fase in de customer journey. Zo help je hen door de klantreis heen.

  • Het herinnert klanten aan dingen die ze zochten of websites die ze bezocht hebben: of ze nu generiek of productspecifiek zijn, retargetingadvertenties brengen jouw bedrijf of product weer onder de aandacht van potentiële klanten.

  • Het verhoogt het aantal bezoekers op je website: retargeting vergroot de kans dat een klant jouw website opnieuw bezoekt, zelfs wanneer de advertentie niet meer informatie bevat dan de klant bij zijn eerste bezoek heeft opgedaan.

  • Het kan het aantal leads en de omzet verhogen: elke terugkerende bezoeker biedt een nieuwe kans om leads of omzet te genereren.

  • Conversieverhogend: retargeting werkt conversieverhogend.

Google Analytics instellen.

Als je Google Analytics verkeerd instelt, kun je niet zien welke klikken je krijgt vanuit je Google Ads-campagnes. Ook kun je niet bekijken welke zoekwoorden mensen gebruiken om op jouw website terecht te komen om daar weer je voordeel mee te doen. Je kunt dus niet goed zien hoe goed je campagne werkt en daar niet van leren om optimalisaties door te voeren in je campagne. Meten is weten.

Kwaliteitsscore Google Ads.

Lagere advertentiekosten, maar een hogere CTR en meer conversies? Dat wil iedereen wel! Dit is met een hoge kwaliteitsscore van je Google Ads haalbaar: door je advertenties en je landingspagina’s te optimaliseren, is de kans dat mensen op je advertentie klikken en daarna tot bestelling overgaan, groter. Hierdoor stijgt de kwaliteitsscore van Google Ads en worden resultaten beter.

Je kunt de kwaliteitsscore van je Google Ads verbeteren door zo goed mogelijk aan de volgende zaken te werken:

  • Advertentierelevantie: zorg dat de status beter is dan “lager dan gemiddeld” of “gemiddeld”. Je kunt de relevantie verbeteren door de tekst beter op de zoekwoorden en dus de intentie van de gebruikers aan te passen. Zorg er daarnaast voor dat je de zoekwoorden die bij elkaar passen groepeert. Dat verbetert de relevantie.

  • Goede landingspagina’s: de landingspagina is relevant als de pagina volledig is afgestemd op de advertentie. Iemand gebruikt een bepaalde zoekopdracht en de landingspagina moet volledig afgestemd zijn op die zoekopdracht of dat onderwerp. Dit zorgt voor een langere bezoekduur en betere conversie.

  • Gebruik de juiste zoekwoorden en verwerk deze in je advertentietekst, want dat zorgt voor herkenning bij de (be)zoeker en bij Google. Dit zal zorgen voor meer vertoningen en een betere CTR (doorklikratio). Dit heeft weer een positieve invloed op de kwaliteitsscore van je Google Ads. Als blijkt dat bepaalde zoekwoorden een lage CTR hebben, kun je deze tijdelijk op non-actief zetten. Dit zorgt ervoor dat ze de kwaliteitsscore van Google Ads niet negatief kunnen beïnvloeden. Een andere optie is om de advertentietekst aan te passen op dat zoekwoord. Een lage CTR geeft aan dat de advertentie onvoldoende aansluit bij wat iemand zoekt en niet triggert om te klikken.

  • CTR optimaliseren: het gebruik van de juiste zoekwoorden kan de CTR verbeteren. Daarnaast kun je ook testen met verschillende advertentieteksten, CTA’s (call-to-actions) en USP’s (unique selling points) in de advertentieteksten.

  • Structuur: een goede structuur of opbouw van je Google Ads-account is ook belangrijk. Dit betekent dat je minimaal één advertentiegroep per thema hebt. Per groep schrijf je in ieder geval vier advertenties. Controleer regelmatig welke advertenties en zoekwoorden het goed doen en pas je advertenties waar nodig aan. Wanneer je werkt met responsive advertenties, wordt dit minder belangrijk en kunnen de thema’s groter zijn. Uit de verschillende koppen en beschrijvingen kan Google namelijk voor verschillende zoekwoorden makkelijker een relevante advertentie maken.

Objectief kijken naar je advertentie.

Het is altijd aan te raden om verschillende advertenties te testen voor dezelfde zoekwoorden. Je kunt bijvoorbeeld experimenteren met een iets andere titel of subtitel, een licht aangepaste beschrijving of een link naar een andere website.

Door de succesvolle resultaten te analyseren, kun je de ideale advertentie samenstellen. Het is belangrijk om tijdens het testen objectief te blijven en niet te snel overtuigd te raken van de effectiviteit van jouw geschreven advertentie. Geef de resultaten wat tijd en blijf experimenteren. Zo optimaliseer je de advertentie tot het perfect is.

Investeer in je eigen merk.

Een vergissing die vaak gemaakt wordt, is het geloof dat het niet nodig is om te adverteren op je eigen bedrijfsnaam, want je scoort daar toch wel hoog op. Dat is één manier om het te benaderen. Dit zijn twee andere benaderingen:

  • Als je zelf niet adverteert op je bedrijfsnaam, doen andere bedrijven dat misschien wel. Waarschijnlijk sta je organisch wel op de eerste positie, maar concurrenten kunnen daar nog boven staan met hun betaalde advertenties. Om te voorkomen dat de concurrentie meelift op je succes, is het cruciaal om ook via Google Ads op de eerste plaats te staan met je bedrijfsnaam.

  • Wanneer klanten je website bezoeken via de organische link, belanden ze meestal op de homepagina. Met Google Ads kun je de bezoekers gericht doorsturen naar een zelfgekozen pagina. Hierdoor behoud je zelf de controle.

Conclusie: optimaliseer jouw advertenties met deze Google Ads-tips.

In dit blog hebben we de cruciale stappen en strategieën onderzocht die nodig zijn om maximale resultaten te behalen uit je Google Ads-campagnes. Het effectief managen van je campagnes is geen kwestie van toeval, maar van strategische planning en constante optimalisatie.

Van het beperken van zoekwoorden tot het doelgericht sturen van verkeer naar relevante landingspagina’s, het begrijpen van de klantreis, tot het krachtig inzetten van retargeting – zo heeft elk element een belangrijke rol in het succes van je Google-advertentiecampagnes.

Wij hopen dat deze tips en inzichten je zullen helpen om succesvol te zijn met je Google Ads-campagnes. Onthoud dat succes in online marketing niet binnen een dag te behalen is; het vereist geduld, doorzettingsvermogen en een bereidheid om te blijven leren en aanpassen. Met deze Google Ads-tips als je leidraad, ben je goed op weg naar het bereiken van mooie resultaten met je Google Ads-inspanningen.