In 2004 beschreef Chris Anderson, destijds hoofdredacteur van Wired, de term ‘the long tail’ voor het eerst. Met deze term doelde hij op de economische verandering die in gang was gezet met de opkomst van een oneindige digitale opslagruimte: het internet. Dankzij de grootte van deze digitale ruimte konden populaire merken nog meer groeien, maar ook amateurs of liefhebbers konden content delen hoeveel ze wilden.

Het resultaat? Een grote rommel. Hoe kan nou ooit een amateurstuk gevonden worden als de populaire merken meer bekendheid hebben en meer budget stoppen in hun online marketing? Het antwoord is vrij simpel: door een specifieke zoekopdracht, ofwel long-tail keywords.

man met verrekijker in kantoor op zoek naar long tail keywords

Inhoud: wat je gaat lezen.

De kracht van specificiteit.

In de zee van online content is specificiteit een vereiste. Bijvoorbeeld: stel dat jij op zoek bent naar een advocaat. Als je op Google zoekt naar een ‘advocaat’, dan vind je advocatenkantoren door heel Nederland, maar ook een drank en een voetbaltrainer. Naar die laatste twee ben je niet op zoek.

Zoek je echter naar ‘advocaat arbeidsrecht in veghel’, dan zul je een veel specifieker resultaat vinden in de zoekresultaten. Het resultaat dat je in dit geval o.a. krijgt, is dat van onze klant Bernhaege Advocaten, voor wie wij op deze term zoekmachineoptimalisatie hebben toegepast. Zij voldoen aan die volledige zoekopdracht.

long tail keywords in beeld

Fathead vs. long-tail keywords.

De 10.000 meest populaire keywords (zoekwoorden) vormen samen nog geen 20% van de online zoekopdrachten. We spreken dan over een enkel zoekwoord zoals ‘advocaat’. Dit wordt ook wel een “fathead” genoemd.

Hier tegenover staat dat ruim 70% van de zoekopdrachten bestaan uit long-tail keywords. Dit is een zoekopdracht die bestaat uit vier of meer woorden, zoals ‘advocaat arbeidsrecht in veghel’. Zo vind je gemakkelijker waar je naar op zoekt bent, als je vier of meer woorden gebruikt in je zoekopdracht. Het aantal websites dat aan je volledige zoekopdracht voldoet zal tenslotte aanzienlijk kleiner zijn dan wanneer je één of twee zoekwoorden gebruikt.

Het gaat dus om wie, wat en waar je zoekt. Maar dit werkt ook wederzijds. Als je met jouw advocatenkantoor gevonden wil worden door mensen (potentiële klanten) die een advocaat zoeken in Veghel met specialisatie in arbeidsrecht, dan wil je niet dat jouw bedrijf in de zoekresultaten getoond wordt aan iemand die op zoek is naar het likeurtje!

Wat betekent dit voor jou?

Als jij een product of service aanbiedt, dan zijn long-tail keywords voor jou van groot belang. De twee voornaamste redenen daarvoor liggen in elkaars verlengde.

Ten eerste heb je op een enkel keyword vaak online veel concurrentie. Als je zoekt op ‘frietjes’ dan vind je waarschijnlijk een snackbar, McDonalds of een andere bekende voedselketen. Als snackbar ‘De Heikant’ in Malden kom je niet op de eerste pagina te staan.

Ten tweede kun je meer conversies krijgen op basis van long-tail zoekwoorden. Mensen zijn namelijk op zoek naar iets specifieks en jij kan daar de meest relevante content voor aanbieden en sluit daarmee beter aan op wat er wordt gezocht.

Om dit proces beter te stroomlijnen wordt vandaag de dag ook jouw specifieke locatie meegenomen als je bent ingelogd op je smartphone in Google en je locatievoorziening deelt met Google. Als je dus in Groningen staat en zoekt op fietsenmaker, dan krijg je andere zoekresultaten dan in Maastricht bij een zoekopdracht met hetzelfde keyword op een smartphone. Dit werkt weer anders op een desktop.

Hoe maak je gebruik van long-tail keywords?

Je wil ervoor zorgen dat je de juiste doelgroep aantrekt voor jouw product of service. Dit kun je doen door de content op je website te optimaliseren voor deze keywords. Met behulp van specifieke tools kun je achterhalen op welke zoekwoorden nog niet veel relevante zoekresultaten (concurrentie) zijn.

Je kan daarop inspelen en zo het ‘gat dichten’ op dat onderwerp. Door landingspagina’s te optimaliseren voor deze long-tail keywords heb je een grote kans dat iemand jouw pagina vindt en ook daadwerkelijk converteert of contact met je opneemt.

Een ideaal keyword voor jou!

Bij MarketEagle zijn wij o.a. gespecialiseerd in optimalisatie van content en website op basis van de juiste zoekwoorden voor het bereiken van jouw doelgroep op de juiste fase in de klantreis. Wij bieden bedrijven gratis en geheel vrijblijvend een keyword aan die voor jouw product of service geschikt is om content op te optimaliseren. Neem contact met ons op en kom erachter wat het is en hoe jij ermee aan de slag kan gaan.