In deze gids lees je hoe je in 2024 meer resultaat kunnen behalen met LinkedIn marketing. Praktisch toepasbaar, overzichtelijk en to-the-point geschreven. On top of mind blijven bij je doelgroep is de succesformule. Zorg dat je doelgroep jouw product of dienst overweegt wanneer ze het nodig hebben.
Wil je weten hoe je op LinkedIn werkt aan zichtbaarheid, interactie, waardevolle connecties, leads genereren, sales en groei? Lees dan in dit artikel welke mogelijkheden er zijn. Daarnaast meer uitleg over hoe je de juiste doelgroep aanspreekt met relevante content.
Huwelijksaanzoek op de eerste date.
Veel bedrijven hebben hun website prima ingericht om een huwelijksaanzoek te doen op de eerste date. Denk bijvoorbeeld aan call-to-actions zoals:
Maar zal dat succesvol zijn? Misschien dat je een keer een lucky shot hebt 😜.
Uiteraard zijn er altijd potentiële klanten die klaar zijn om te converteren. Maar, we weten dat gemiddeld 4% van alle bezoekers op een website converteert. Dan blijft er 96% over die niet converteert. Precies daar ligt een grote kans.
Begin eerder in de klantreis om je doelgroep te bereiken. Voeg waarde toe door content te delen. Deze content moet helpen bij vragen van jouw doelgroep. Dit moet gebeuren in verschillende fases van het beslissingsproces (klantreis).
LinkedIn is een van de kanalen die zich daar heel goed voor leent. Zo blijf je met goede LinkedIn marketing on top of mind bij je doelgroep.
Dat hoeft niet te betekenen dat deze aanpak direct tot succes leidt bij iedere potentiële klant.
Het zorgt ervoor dat je doelgroep jouw product of dienst overweegt wanneer ze het nodig hebben. Dat is precies waar we het voor doen.
Waarom LinkedIn marketing?
LinkedIn is een krachtig platform en kent wereldwijd meer dan een miljard gebruikers in 200 landen, waarvan 5,5 miljoen in Nederland. Het is daarmee het grootste professionele netwerk ter wereld. Ons land kent op LinkedIn een zeer hoge gebruikersdichtheid en dat biedt zakelijk interessante kansen.
LinkedIn is ideaal om inspirerende content zoals gewone posts, artikelen, video’s, vacatures of bijvoorbeeld podcasts en prestaties te delen. Door informatie en kennis te delen, blijf je in het vizier bij je doelgroep en/of laat je zien dat je een expert bent op jouw gebied.
Zodra je LinkedIn en andere sociale media goed gebruikt, zorg je dus voor meer volgers, betere zichtbaarheid en dat je jezelf beter positioneert dan concurrenten.
Meer succes met een compleet LinkedIn profiel.
Wist je dat een goede LinkedIn pagina zorgt voor tot wel 4x meer connecties, leads en kansen? Jouw LinkedIn profiel fungeert als een belangrijk visitekaartje. Het biedt de mogelijkheid om in contact te komen met jouw doelgroep. Denk bijvoorbeeld aan potentiële klanten of werkzoekenden.
Zorg voor een goede LinkedIn bedrijfspagina en een persoonlijke LinkedIn pagina die in orde zijn. Dit vergroot het vertrouwen van je doelgroep. Je kent vast de uitspraak “de vent is de tent” wel.
Met een goed onderhouden persoonlijke LinkedIn pagina vergroot je je kansen en straal je professionaliteit uit. Als directeur, ondernemer, marketing- of salesmanager kun je niet meer zonder een representatief profiel. Zie het als de online etalage van je bedrijf, die moet er gewoon goed uitzien.
We hebben een blog waarin we 11 handige tips geven om je LinkedIn profiel te verbeteren. Deze tips helpen je om een sterk persoonlijk profiel te creëren. Daarbij kun je gratis een handige checklist downloaden.
Het verschil tussen een persoonlijk LinkedIn profiel en een bedrijfspagina.
Beide profielen hebben andere doelen. Je LinkedIn pagina is bedoeld om jezelf te presenteren en professionele contacten te leggen. Een bedrijfspagina is het visitekaartje van het bedrijf, het merk en de organisatie.
Met een LinkedIn bedrijfspagina kun je kennis delen en trek je nieuwe klanten en werknemers aan. Het aantal volgers groeit ook zodra je hiermee actief aan de slag gaat.
De functies zijn ook verschillend. Het persoonlijke profiel bevat informatie over werkervaring, prestaties, vaardigheden, educatie en aanbevelingen.
Op een bedrijfspagina kun je informatie over het bedrijf geven. Je kunt ook updates delen en vacatures plaatsen. Daarnaast kun je producten/diensten promoten en relevante content delen met de doelgroep.
Wat houdt een goede LinkedIn bedrijfspagina in?
Met de LinkedIn bedrijfspagina presenteer je de identiteit van je bedrijf. Zie het als een onderdeel van de online etalage van je bedrijf.
Er zijn een aantal elementen die je helpen bij het creëren van een goed bedrijfsprofiel. Zorg er bijvoorbeeld voor dat alle relevante informatie up-to-date op het profiel staat. Denk hierbij aan de contactgegevens, bedrijfsinformatie en website.
Upload het bedrijfslogo op de plek voor de profielfoto. Daarnaast kun je een grote brede headerfoto toevoegen.
Overweeg om die hetzelfde te maken als de headerfoto op de website. Daarmee maak je het herkenbaar en houd je dezelfde branding aan.
Daarnaast is het belangrijk dat de medewerkers van je bedrijf hun werkgever goed gekoppeld hebben. Zodra dat goed gekoppeld is, zie je het bedrijfslogo op hun persoonlijke LinkedIn profiel staan in het “Werkgeversgedeelte”. Dan moet er natuurlijk wel een bedrijfspagina zijn op LinkedIn.
Een goede LinkedIn bedrijfspagina heeft een omschrijving die kort en to the point is. Google ziet namelijk de eerste 156 tekens. Gebruik de juiste zoekwoorden. Dat draagt bij aan de vindbaarheid van je bedrijf.
Ons advies is om minstens twee keer per week content te delen op LinkedIn. Meer kan altijd, maar dat is afhankelijk van je branche en situatie. Meer posten is zeker niet altijd beter, dus denk altijd vanuit de doelgroep. Voor een b2b staalbouwbedrijf is een hoge frequentie van posten minder relevant dan voor een b2c boekingsplatform voor restaurants.
Hoe werkt het LinkedIn algoritme: hoe krijg je meer bereik op LinkedIn?
Er zijn een aantal factoren die het algoritme van LinkedIn beïnvloeden. Jouw persoonlijke activiteit is een van deze factoren. Likes, reacties, delen en plaatsen van berichten, zoekopdrachten en privéberichten zijn signalen voor het algoritme.
De reacties op je berichten zijn belangrijk, vooral in de eerste uren na publicatie. LinkedIn bepaalt in deze fase of je bericht interessant is voor jouw netwerk. Het algoritme herkent dat je netwerk betrokken is, waardoor de zichtbaarheid van de post toeneemt.
Als er geen interactie plaatsvindt, ziet het algoritme dit als een negatief signaal. Wat ook als een negatief signaal gezien wordt door het LinkedIn algoritme, is wanneer een van de LinkedIn leden een post niet bevalt en actie onderneemt door op de drie puntjes rechtsboven in de hoek te klikken. Bij deze button kun je aangeven dat je iets niet wil zien, de auteur ontvolgen, een connectie verwijderen of een bijdrage melden.
De volgende relevante factor is jouw SSI-score. Deze score is een weerspiegeling van je activiteit op LinkedIn. Hoe hoger deze score, hoe meer invloed je hebt op de tijdlijn. Dit resulteert in een groter bereik en meer zichtbaarheid.
De effectiviteit of het bereik van LinkedIn posts wordt beïnvloed door tekst, polls, video’s, foto’s en documenten die interactie genereren. Wat opvalt is dat posts met links naar externe websites minder bereik hebben dan een post met tekst en/of een foto.
LinkedIn wil namelijk het verkeer op het platform houden. Een post waarbij gebruikers blijven ‘hangen’ wordt door LinkedIn als interesse geïnterpreteerd. Wanneer iemand op ‘meer weergeven’ klikt en dan snel wegklikt, ziet LinkedIn dit als negatief.
Wil je de diepte induiken op dit specifieke onderwerp? Lees dan dit artikel over alle geheimen van het LinkedIn algoritme.
Werk altijd vanuit een LinkedIn strategie.
Het is belangrijk om te bepalen wie jouw ideale doelgroep is en waar zij naar op zoek zijn. Het liefst ook nog onderverdeeld per fase van de klantreis. Dan weet je ook welke content je moet maken en delen om echt relevant te zijn. Zo kun je in je content onderwerpen of vragen behandelen waar je doelgroep mee zit.
Wees niet bang om je beste adviezen onvoorwaardelijk te delen. Het grootste gedeelte van de mensen gaat toch niet zelf aan de slag met jouw adviezen. Mensen die dat doen, horen niet bij je doelgroep en zullen waarschijnlijk geen klant worden.
Door je beste adviezen te delen, help je de lezer daadwerkelijk verder en creëer je een positief contactmoment. Zo blijf je weer on top of mind op het moment dat zij daadwerkelijk actie nemen en op zoek gaan naar een partij die hen kan helpen.
Een goede LinkedIn strategie kan ook beginnen bij het creëren van een buyer persona. Dat is een essentieel onderdeel van contentmarketing. Een goede buyer persona helpt je om de doelgroep beter te begrijpen. Zo kun je effectievere content kunt produceren.
Hier zijn enkele redenen waarom het belangrijk is om een buyer persona te maken:
Zo is het maken van een buyer persona een cruciale stap om je LinkedIn aanpak te verbeteren en succesvolle resultaten te behalen in het aantrekken van de juiste klanten.
Variëren in verschillende contentvormen gaat ook helpen. Nieuwe content kan altijd gemaakt worden.
Een andere optie is dat er meestal binnen een bedrijf al heel veel herbruikbare content voorhanden is. Denk aan informatie op de website, brochures, video’s, foto’s, offertes en meer.
Vergeet niet daar naar te kijken en daaruit te putten. Wees creatief. Maar wat je er vervolgens mee kunt, laten we hier zien.
Dit zijn 6 typen content op LinkedIn die je kunt delen:
1. Bericht met eventueel een link.
Het meest voor de hand liggend is natuurlijk een bericht. Een bericht met een link gaat 9 van de 10 keer naar de eigen website. Er wordt dan verwezen naar de informatie die je leest via het linkje. Deze link zet je in de bovenste opmerking onder de post met een aantrekkelijke tekst.
2. Opiniepeiling.
Een opiniepeiling, beter bekend als de poll, is een eenvoudige manier om erachter te komen wat de mening van jouw connecties zijn over een bepaald onderwerp. Je kunt zelf kiezen of de poll voor iedereen zichtbaar is of niet. Gevoelige onderwerpen zoals politieke opvattingen en persoonlijke gezondheid zijn niet toegestaan.
3. Afbeelding.
Een bericht met een afbeelding kan onder andere een foto, screenshot of infographic zijn. Het trekt de aandacht van je doelgroep en verduidelijkt wat je over wil brengen.
4. Video.
Het plaatsen van video’s is populair. Deze worden sneller gedeeld. Het is belangrijk dat de beschrijving kort en direct is, er een call-to-action is en dat je gebruik maakt van links, tags en hashtags.
De video die je plaatst, kan over van alles zijn. Denk bijvoorbeeld aan een behind-the-scenes of een uitleg over je product of dienst.
5. Evenementen.
Evenementen op LinkedIn bieden de mogelijkheid om connecties bijeen te brengen op één moment. Er is dus een gelegenheid om vragen te stellen en informatie te verstrekken of delen. Door middel van evenementen creëer je extra kansen om te netwerken.
6. Vacatures.
Ben je op zoek naar uitbreiding van je team en heb je een vacature openstaan? Maak een vacature aan op de bedrijfspagina en deel deze in je netwerk met een triggerende tekst.
Een goed begin is het halve werk. Daarmee bedoelen we dat zomaar dingen delen meestal niet tot het juiste resultaat leidt.
Een goede contentstrategie is geen overbodige luxe. Wil je weten hoe je stap voor stap een sterke, doordachte social media strategie opbouwt, inzet en aanscherpt? Lees dan ons blogartikel “Social media strategie: bouwen aan structureel succes.“
Hoe schrijf je een pakkende LinkedIn post?
Mensen willen snel weten of de post interessant is. Daarom is het belangrijk om de belangrijkste boodschap in de eerste twee zinnen te zetten.
Een belangrijk onderdeel is het kiezen van het juiste tijdstip voor het plaatsen van je content. LinkedIn is natuurlijk een zakelijk platform en de mensen zijn actief tussen 9 uur ‘s ochtends en 6 uur ‘s avonds. Zorg ervoor dat je tussen die tijden je content plaatst.
Het algoritme beloont profielen die regelmatig content delen. Plaats dus consistent minimaal 2 keer per week content.
Maak gebruik van hashtags die gepast, formeel en relevant zijn voor jouw bedrijf en branche.
Je kunt zelf bepalen hoeveel hashtags je gebruikt, maar gebruik er niet te veel, want dit kan ertoe leiden dat LinkedIn het bericht ziet als spam. Een goede richtlijn is maximaal 5 hashtags per post.
Voor welke branche is LinkedIn marketing interessant?
LinkedIn is een heel groot zakelijk platform waarop bijna elke branche wordt gerepresenteerd. Je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen. De kans dat jouw (toekomstige) zakelijke partner of klant een LinkedIn profiel heeft, is erg groot. LinkedIn is voor elke branche interessant, en dus ook voor die van jou.
LinkedIn b2b.
Vaak horen wij klanten zeggen dat LinkedIn vooral een b2b-platform is. In de basis klopt dat ook wel, waardoor het een zeer goed kanaal is voor b2b-marketing. Maar bedrijven bestaan uit mensen en diezelfde mensen zijn, naast dat zij een zakelijke pet op hebben, ook particulieren. Dus leent LinkedIn zich ook goed voor b2c-marketing en kun je dezelfde personen als particulieren bereiken.
LinkedIn b2c.
LinkedIn wordt ook steeds vaker gebruikt voor b2c-marketing. Daarom is LinkedIn een goed kanaal om voor b2b- en b2c-marketing in te zetten. Om je een idee te geven hebben we hier een goed voorbeeld.
H&M is een bedrijf dat zich richt op consumenten, maar het kan ook indirect betrokken zijn bij b2b-activiteiten, zoals bijvoorbeeld de zakelijke relaties in de toeleveringsketen.
LinkedIn adverteren.
Door LinkedIn advertenties kun je doelgericht adverteren gebaseerd op de marketingdoelstellingen die je hebt. Er zijn verschillende typen campagnes die geschikt zijn voor de verschillende doelstellingen die je wilt realiseren. Zo kun je campagnes maken gericht op de volgende doelen:
1. Merkbekendheid.
Zorg ervoor dat meer mensen het merk kennen door middel van campagnes die op weergaven zijn gebaseerd.
2. Website bezoeken.
Zorg ervoor dat meer mensen een website bezoeken.
3. Interactie.
Stimuleer kliks, sociale acties en het volgen van de bedrijfspagina.
4. Videoweergaven.
Vertel over het bedrijf of product in een video.
5. Genereren van leads.
Vind leads met formulieren die vooraf ingevuld zijn met informatie over het LinkedIn lid.
6. Websiteconversie.
Zorg voor meer waardevolle acties op uw website, zoals het verzamelen van leads of het downloaden van e-books.
7. Sollicitanten.
Promoot vacatures binnen je bedrijf.
Om te beginnen met adverteren, log je in bij LinkedIn Campaign Manager. Via dit platform ga je je advertentiecampagnes beheren en volgen.
Voor LinkedIn Campaign Manager heb je een persoonlijk account nodig. Zodra je deze hebt, kun je eenvoudig een advertentieaccount aanmaken. Je vult de accountnaam in, kiest de valuta en koppelt je LinkedIn account. Je koppelt je account alleen als je een LinkedIn advertentie inzet voor een bedrijfsprofiel.
LinkedIn analytics en metingen.
Meten is weten. Op LinkedIn kun je analyseren of je strategie werkt.
Dit doe je via LinkedIn Analytics. Je ziet hier statistieken zoals volgers, delen, opmerkingen en klikken. Dit is waardevolle informatie, want je kunt duidelijk zien welke content aanslaat bij de doelgroep.
Conclusie.
Om online marketingdoelen in 2024 te realiseren, biedt LinkedIn marketing een diverse mix aan opties. Deze zijn gericht zijn op bereik, zichtbaarheid, leadgeneratie, professionele connecties, recruitmentmarketing, contentmarketing, b2b- en b2c-marketing. Hierdoor is LinkedIn een essentieel onderdeel van de marketingstrategie voor veel bedrijven.
Om effectief je doelgroep te bereiken, is het essentieel om regelmatig waardevolle content te delen. Varieer wel in wat je plaatst en vergeet niet te reageren op reacties de je ontvangt.
Een sterk profiel, de juiste content en het analyseren ervan helpt bij het opbouwen van een succesvolle online aanwezigheid op LinkedIn. Je bent je nu bewust van het belang van een goed doordachte LinkedIn marketingstrategie.
Zorg dat je on top of mind bent op het moment dat je potentiële klant je nodig heeft. Dat doe je door al in een vroeg stadium, als de interesse of behoefte er nog niet is, in het vizier te komen en te blijven.
Met al die digitale contactmomenten werk je aan het opbouwen van een relatie en is de kans op nieuwe klanten het grootst. Gebruik deze kennis en ga vandaag nog aan de slag.
In dit artikel over LinkedIn marketing heb je antwoord gekregen op de volgende vragen:
Heb je vragen die nog (onvoldoende) beantwoord zijn gebleven? Laat het ons weten, we helpen je graag vrijblijvend verder.