In deze snel digitaliserende wereld, waarin het internet een compleet onderdeel is geworden van ons dagelijks leven, is digitale toegankelijkheid een hoofdthema geworden voor gelijke kansen en inclusiviteit. Voor heel veel mensen is online shoppen, communiceren of informatie zoeken een vanzelfsprekendheid. Maar voor de miljoenen mensen met een beperking kan de digitale wereld soms lastig of zelfs ontoegankelijk zijn. In dit blogartikel duiken we dieper in op de European Accessibility Act. Deze zal naar verwachting in 2025 van kracht gaan.

vrouw zoekt op telefoon op Google de SEO trends 2021 op

Wat is European Accessibility Act.

De European Accessibility Act (EAA) is de digitale toegankelijkheidswet. Deze wet bestaat uit algemene toegankelijkheid-wetten en deze gelden voor alle lidstaten in de Europese Unie. Ongeveer 15% procent van de Nederlandse bevolking heeft een of meer beperkingen. Dit zijn 4 miljoen mensen. Het gaat hier niet alleen om lichamelijke of verstandelijke beperkingen, maar ook om mensen met een niet-aangeboren beperking. In heel Europa zijn dit 135 miljoen mensen en er is een toename door de vergrijzing.

De EAA is opgezet om online diensten voor alle Europeanen toegankelijk te maken. Het doel van deze wet is het verwijderen van digitale barrières en dezelfde kansen bieden voor mensen met een beperking. Het verwijderen van die barrières is niet alleen gunstig voor deze groep mensen, maar ook voor de bedrijven zelf. Uit onderzoek is gebleken dat een website die toegankelijk is voor mensen met een beperking, kan leiden tot 15% extra klanten.

Wettelijke verplichtingen en vereisten voor digitale toegankelijkheid in 2025.

Een website zal moeten voldoen aan de algemeen geaccepteerde toegankelijkheidsrichtlijnen, de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG). De WCAG bestaan uit vier basisprincipes:
1. Waarneembaar: gebruikers moeten de inhoud en navigatie-elementen kunnen identificeren. Denk hierbij aan visueel, audio of andere hulpmiddelen.
2. Bedienbaar: alle gebruikers moeten de interactieve elementen van een website of app kunnen gebruiken. Een voorbeeld hiervan is de mogelijkheid om niet alleen via de muis de website te bedienen, maar ook via een toetsenbord of spraakopdracht.
3. Begrijpelijk: websites met een begrijpelijke inhoud, vormen geen drempel voor gebruikers. Er moet een logische structuur in websites en apps zitten.
4. Robuust: deze term slaat op de universele en blijvende toegankelijkheid van websites en apps. Deze digitale producten moeten met alle software en hardware te gebruiken zijn. Zo kan er niemand buitengesloten worden.

Er zijn heel veel bedrijven waarvoor de EAA gaat gelden. Dit zijn de producten of diensten waar de EAA effect op gaat hebben:

  • E-books
  • Computers en besturingssoftware

  • Webshops
  • Pinautomaten, incheck machines en ticketservice

  • Smartphones

  • Telecommunicatiediensten, zoal de apps en websites van je provider

  • TV-apparatuur met betrekking tot digitale televisiediensten
  • Audiovisuele mediadiensten zoals, Netflix, Videoland, Disney+ en Spotify

  • Online en offline diensten die te maken hebben met transport zoals, kaartjesautomaten, apps en websites

  • Bankdiensten voor consumenten zoals, internetbankieren

Vanaf 28 juni 2025 zal de Europese Accessibility Act in Nederland als wetgeving gaan gelden. De EAA geldt voor alle producten of diensten die worden verkocht in de Europese Unie. Het niet naleven van de wet zal worden beboet door de lidstaten zelf. Nederland is dus zelf verantwoordelijk. Vooralsnog is de inhoud van de boete niet bekend.

Landkaart voor de European Accessibility Act.

Belang van toegankelijke websites voor mensen met een beperking.

In de komende jaren staat er nog veel werk te wachten voordat alle e-commerce bedrijven kunnen voldoen aan de nieuwe wetgeving. Dit is de conclusie uit een onderzoek dat heeft plaatsgevonden in 2021. Het onderzoek is uitgevoerd naar de toegankelijkheid van de 15 grootste webwinkels van Nederland. Uit dit onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de grote webwinkels het erg lastig maakt voor bezoekers met een visuele beperking om een bestelling te plaatsen.

Digitale toegankelijkheid zorgt ervoor dat mensen met een beperking zelf informatie kunnen opzoeken, online kunnen winkelen, bankieren en communiceren zonder daar hulp bij nodig te hebben. Er wordt hier rekening gehouden met een visuele beperking, auditieve beperking, laaggeletterdheid, aandachtsproblemen en problemen met fijne motoriek. De EAA biedt deze mensen een kans om volledig deel te nemen aan de digitale wereld. Er is gelijkheid en inclusiviteit.

Wil jij ook weten hoe je de digitale aanwezigheid van jouw website kunt verbeteren? Pak dan je kans een les onze blog over Google Mijn Bedrijf.

Praktische stappen voor het verbeteren van digitale toegankelijkheid.

Hieronder zijn vijf eenvoudige stappen beschreven die je kunt nemen om de digitale toegankelijkheid te verbeteren:
1. Leesbaarheid
Door meer contrast ten opzichte van de achtergrond verbeter je de leesbaarheid.
2. Scanbaarheid
Wanneer je de structuur verbeterd, word je tekst makkelijker scanbaar. Maak hierbij gebruik van koppen (headings) en houd de niveaus aan (h1, h2, h3, enz.). Op deze manier is de pagina ook goed scanbaar voor mensen die gebruikmaken van hulpmiddelen voor tekst-naar-spraak.
3. Maak afbeeldingen ‘zichtbaar’ met tekst
Wanneer je een afbeelding op je website plaatst die essentiële informatie bevat, vergeet dan niet om de alt-teksten toe te voegen. De alt-tekst beschrijft de afbeelding. Zo kunnen mensen met een visuele beperking toch begrijpen wat er wordt weergegeven.
4. Zorg dat een formulier in te vullen is
Een formulier moet voor iedereen toegankelijk zijn. Zorg er dus voor dat elk invoerveld duidelijke labels heeft met daarbij de instructies voor het invullen. Gebruik geen pdf-formulier, maar direct in html.
5. Geef links een duidelijke naam
De links op je website moeten duidelijk aangeven waar ze naartoe leiden. Geef je links een goede beschrijving in plaats van ‘klik hier’. Dit wordt de anchor tekst genoemd.

Conclusie.

De EAA is een krachtige stap in de richting van een inclusiever Europa, waarin gelijke kansen en toegang tot diensten en informatie centraal staan. Het biedt de mogelijkheid om de levens van mensen met een beperking te verbeteren doordat ze minder afhankelijk zijn en deelnemen in de samenleving.

Bedrijven, overheden en individuen moeten zich bewust zijn van hun rol in het bevorderen van digitale toegankelijkheid. Laten we deze wet zien als een kans om de digitale wereld te veranderen in een plek waar gelijke kansen zijn en waar iedereen kan deelnemen. 2025 lijkt nog ver weg, maar waarom wachten met deze aanpassingen?

Meer lezen over de digitale toegankelijkheidswet? Lees hier dan verder.