Veel bedrijven en marketeers doen op strategisch niveau aan socialmediamarketing. Maar nog steeds zijn er ook heel veel bedrijven die dat niet doen om verschillende redenen. Dat is een gemiste kans, want via social media kun je je doelgroep bereiken.

Sociale netwerken inzetten is niet altijd even makkelijk. Je moet continu gefocust zijn op hoe je relevante content voor jouw doelgroep kunt creëren. De uitdaging zit daarbij vaak in de dynamiek van social media: platforms komen en gaan. Maar je moet ook helder hebben wat je wilt bereiken. Daarnaast updaten vrijwel alle socialmediakanalen regelmatig hun functionaliteiten. Dat heeft onder andere te maken met de constante druk om bestaande bezoekers en leden vast te houden en nieuwe aan te trekken.

iconen boven een toetsenbord als uitbeelding van social media voor bedrijven

Toch is er wel in zijn algemeenheid iets te zeggen over de inzet van social media voor bedrijven en welke belangrijk zijn. Maar het is natuurlijk beter om het specifieker te bekijken. Welke kanalen zijn interessant voor jouw organisatie en jouw marketingdoelstellingen? Want dat bepaalt weer jouw socialmediastrategie.

We helpen je graag op weg met een overzicht van de belangrijkste social media voor bedrijven van dit moment – en een aantal nieuwkomers.

Inhoud: wat je gaat lezen.

Social media voor bedrijven: hoort WhatsApp erbij?

Maak je een socialmedia-overzicht, dan komt al snel de vraag op of WhatsApp daar bij hoort. De discussie is vaak of WhatsApp niet meer een communicatiemiddel is (zoals voorganger SMS) dan een socialmedia-app.

Hoe je het ook bekijkt, steeds meer bedrijven gebruiken WhatsApp voor klantenservice. Een vraag stellen via WhatsApp is voor veel klanten erg laagdrempelig. Wil je WhatsApp als klantenservicekanaal gaan gebruiken? Hou er dan rekening mee dat klanten op dit kanaal een veel snellere reactie verwachten dan bijvoorbeeld via e-mail.

Facebook de grootste.

De cijfers van Facebook zijn indrukwekkend. Het grootste socialmediaplatform telt wereldwijd 2,7 miljard maandelijkse actieve gebruikers, waarvan ruim 10 miljoen in Nederland. Een groot deel hiervan is dagelijks actief en brengt gemiddeld een half uur per dag op dit platform door.

Het bereik van Facebook is vrij stabiel en er zijn vele communicatiemogelijkheden. Denk aan advertenties, bedrijfspagina’s, groepen en evenementen. Facebook is een blijvertje als effectieve plek om je product of dienst te promoten en potentiële klanten te vinden.

Twitter groeit sterk.

Twitter verbaasde vorig jaar iedereen met wereldwijd sterke groeicijfers. In Nederland groeide Twitter in 2020 met zo’n 310.000 nieuwe gebruikers. Er zijn er nu zo’n 2,9 miljoen gebruikers in ons land. Daarvan gebruikt naar schatting zo’n 2 miljoen de app dagelijks.

Twitter is misschien niet zo effectief als Facebook als echte leadgenerator, maar eigenlijk geldt dat voor alle andere social media ook. De kracht van Twitter zit onder andere in de zoekfunctionaliteit en als snelle nieuwsbron. Opvallend is verder dat steeds meer bedrijven naast WhatsApp ook Twitter gebruiken voor snelle klantenservice.

LinkedIn blijft fantastische networking tool.

LinkedIn begon ooit als een soort cv-database en bevat natuurlijk nog steeds een enorme verzameling van hoogopgeleide professionals. Als je doelgroep voornamelijk B2B is, moet je zeker op LinkedIn actief zijn. Voor B2C-marketing is LinkedIn veel minder geschikt dan bijvoorbeeld Facebook.

LinkedIn is voor bedrijven in de eerste plaats natuurlijk een fantastische networking tool. Daarnaast neemt het gebruik van LinkedIn als publishing platform enorm toe. Een simpel voorbeeld: blogs of kennisartikelen op je eigen site onder de aandacht brengen via een post op LinkedIn.

Een bedrijfspagina op LinkedIn is ook goed voor ’online reputation management’. Als iemand je bedrijf zoekt via bijvoorbeeld Google, komt de bedrijfspagina op LinkedIn vrijwel altijd als één van de eerste zoekresultaten naar boven. Zorg daarom dat je een goed verzorgde, up-to-date pagina hebt. Hoe je dat aanpakt en meer volgers kunt krijgen, lees je in onze LinkedIn tips & tricks.

Instagram biedt meer dan influencer marketing.

Instagram biedt veel (en krachtige!) mogelijkheden om iets onder de aandacht te brengen, zowel voor personen als bedrijven. De opkomst van Instagram heeft bijvoorbeeld een enorme wisselwerking met de opkomst van influencer marketing. Instagram is enorm populair door de eindeloze, verslavende stroom content.

Je hoort wel eens dat Instagram vooral voor ‘imago-sensitieve’ bedrijven belangrijk is. Maar Instagram kan effectief zijn voor bijna elk type bedrijf, van fitness coaches tot accountants. Voor allemaal zijn er mogelijkheden om zichtbaarheid en bekendheid te vergroten, nieuwe klanten te werven en bestaande te binden.

Daarnaast groeit Instagram-shopping: de gratis mogelijkheid om producten te verkopen door ze te taggen in afbeeldingen op je profiel. Wil je meer doen met Instagram? Check dan onze uitgebreide Instagram-cursus.

YouTube: video’s maken steeds laagdrempeliger.

Sommige bedrijven lenen zich meer voor video dan andere. Maar het zakelijk gebruiken van video wordt steeds laagdrempeliger en het lukt het steeds meer – ook kleinere – bedrijven succesvol te zijn in videomarketing.

Een video hoeft niet veel geld te kosten om effectief te zijn in promotie van jouw bedrijf of merk. Een voorbeeld daarvan zijn korte video’s die uitleg geven over jouw product of dienst. Goed om te weten: YouTube is na Google de site met de meeste zoekopdrachten.

Profileer je met Google Mijn Bedrijf.

Hoewel het minder interactief is dan het gemiddelde socialmediaplatform, is Google Mijn Bedrijf toch een belangrijk middel voor veel ondernemingen. Het geeft je controle over wat potentiële klanten tegenkomen wanneer ze de naam van jouw bedrijf intypen in de zoekmachine.

Een belangrijk onderdeel van Google Mijn Bedrijf is de sectie met reviews van klanten. Deze worden met een duidelijke sterrenrating weergeven. Door zelf een profiel aan te maken, krijg je de kans om op deze reviews te reageren en eventuele negatieve reacties te verzachten.

Ook nieuwsberichten en andere updates kunnen via Google Mijn Bedrijf gedeeld worden. Hoewel er niet op gereageerd kan worden, kun je zo toch laten zien waar je onderneming mee bezig is. Ook uitproberen? In onze blog over Google Mijn Bedrijf leggen we je alles uit. Vergeet ook de uitgebreide handleiding voor beginners niet te downloaden.

Zie Pinterest niet over het hoofd.

Pinterest werd in de begintijd wel eens bestempeld als een socialmediaplatform alleen voor vrouwen. In de begintijd waren vrouwen ook ruim in de meerderheid, maar inmiddels is dat niet meer zo. De genderverdeling verschilt nauwelijks van die van andere social media.

Het lijkt of veel bedrijven Pinterest wat over het hoofd zien. Als je het oppervlakkig bekijkt zou je kunnen denken: het is voornamelijk foto’s of afbeeldingen kijken, net als op Instagram. Maar dat is te kort door de bocht, want het karakter van Pinterest is anders. Het wordt bijvoorbeeld vaak gebruikt door mensen die bewust iets zoeken, inspiratie willen opdoen of zich ergens op oriënteren.

Woninginrichting is daar een goed voorbeeld van, maar ook vakantie, beauty, gerechten, mode en lifestyle. Daar liggen kansen voor een marketeer of bedrijf waarvan producten of diensten aansluiten bij een van de bovengemiddeld geïnteresseerde subgroepen op Pinterest.

Snapchat onverminderd populair.

Met meer dan 293 miljoen actieve gebruikers in het afgelopen kwartaal is Snapchat nog steeds aan het groeien. Het platform, dat vooral populair is onder jongeren, draait om foto’s en video’s die één-op-één of juist met al je volgers gedeeld kunnen worden.

Voor bedrijven is het een interessant medium, omdat Snapchat draait op spontane en actuele content. Zo kun je een informeel kijkje in de keuken geven en daarmee een jongere doelgroep bereiken. Er zijn ook uitgebreide advertentiemogelijkheden om potentiële leads mee te trekken. Lees hier meer over in ons artikel over Snapchat voor bedrijven.

TikTok ontgroeit het leuke-dansjes-stadium.

Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst. Een tikje belegen spreekwoord dat toepasbaar is op een nog betrekkelijk nieuwe app met een jong publiek: TikTok. In de leeftijdscategorie van pakweg 12 tot en met 19 is TikTok ongekend populair.

Maar wat we nu zien is dat het bereik van TikTok verder uitbreidt naar de categorie daarboven, dus 20 tot ongeveer 24 jaar. Zet dit zit door? En komen daarna de dertigers, veertigers en zo verder naar TikTok? Dat is natuurlijk niet te voorspellen, maar dat het TikTok-publiek breder wordt is zeker.

De basis van TikTok is simpel: korte filmpjes, waarin humor en muziek belangrijke thema’s zijn. Hoort TikTok bij social media die interessant zijn voor bedrijven? Ja, en zeker als jouw doelgroep jong is. Een bedrijfsprofiel is zo aangemaakt, en ook adverteren is mogelijk.

De uitdaging zit ‘m er met name in dat het bereiken van jongeren meer dan gemiddelde creativiteit vraagt. Hou er rekening mee dat veruit de meeste TikTok-gebruikers dit doen op hun mobiele telefoon, veel meer dan alle andere social media.

Vind een social media niche-site.

Een interessante ontwikkeling op socialmediagebied is de groei van niche-sites of apps. Hier gaat het niet om de grote aantallen, maar juist om een wat kleinere (maar vaak zeer fanatieke) doelgroep. Dat biedt mogelijkheden om zeer doelgericht te adverteren. We geven vier voorbeelden:

  • Behance: Richt zich op de creatieve professionals. Denk daarbij aan fotografie, grafisch ontwerp, illustraties en nog veel meer.

  • Care2: Het idee achter Care2 is om het voor iedereen gemakkelijk te maken om een ​​gezonde, groene levensstijl te leiden. Dit platform is voor een niche platform eigenlijk al vrij groot en heeft wereldwijd meer dan 16 miljoen leden.

  • GoodReads: Voor iedereen die graag leest, met name boeken. Beoordelingen, recensies, discussiegroepen, leeswedstrijden: als het maar met boeken te maken heeft.
  • Sportgerelateerde social media zoals Runkeeper voor hardlopers en Strava voor fietsliefhebbers groeien hard, ook in Nederland.

Welke social media voor bedrijven zijn interessant voor jou?

Social media kan een belangrijk onderdeel vormen in de online marketingstrategie voor bedrijven. Facebook, Twitter en Instagram bieden mogelijkheden voor vrijwel elk bedrijf. LinkedIn is met name geschikt voor B2B. YouTube is vooral interessant voor videomarketing. Zie Pinterest en TikTok niet over het hoofd en onderzoek of er voor jouw producten of diensten een interessant niche-kanaal is!