Downloads: Gratis checklist voor een goed LinkedIn profiel

Wil jij je persoonlijke LinkedIn profiel verbeteren? Tegenwoordig is LinkedIn veel meer dan alleen het onderhouden van je professionele connecties. Het is het online visitekaartje dat je mogelijk in contact brengt met potentiële werkgevers, klanten of andere zakelijke relaties. Daarom is belangrijk dat je LinkedIn-profiel eruit springt of er minstens representatief uitziet. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw persoonlijke LinkedIn-profiel er professioneel bij staat? Hieronder bespreken wij de tips die jou gaan helpen om een sterk profiel te creëren.

vrouw zoekt op telefoon op Google de SEO trends 2021 op

Profielfoto, achtergrond en koptekst.

Eén van de eerste dingen die mensen op je LinkedIn-profiel zien, is je profielfoto. Omdat LinkedIn een zakelijk platform is, is het belangrijk om een representatieve foto te gebruiken met een rustige achtergrond. Zorg er ook voor dat je voor- en achternaam duidelijk op jouw LinkedIn-profiel staan.

Gebruik je achtergrondfoto om jezelf te omschrijven. Zorg ervoor dat het bij je past. Door middel van een ‘LinkedIn template’ kun je inspiratie opdoen of zelf een achtergrond creëren.

In je kopregel kun je in maximaal 220 karakters beschrijven wat jij doet en waarvoor een ander bij jou terecht kan. Alleen de woorden ‘eigenaar’ of ‘coach’ zijn niet voldoende. Het is belangrijk om er rekening mee te houden dat alleen de eerste circa 80 karakters zichtbaar zijn op je profiel. Zorg er dus voor dat de belangrijkste karakteristieke woorden vooraan staan. Wanneer je op zoek bent naar een nieuwe baan of nieuwe uitdaging, vermeld je dit hier.

Complete en up-to-date contactgegevens.

Het is belangrijk om complete en up-to-date informatie in je contactgegevens te hebben staan. Hiermee straal je ook professionaliteit uit. Je zakelijke e-mailadres en telefoonnummer zijn gemakkelijk toe te voegen en zo kan er contact met je worden opgenomen. Handig om te weten is dat je telefoonnummer alleen zichtbaar is voor connecties.

Voeg ook de website(s) van je bedrijf toe. Hiermee kun je jouw persoonlijke account koppelen aan het account van je bedrijf.

We zien vaak genoeg dat bijvoorbeeld een directeur van een bedrijf of leden van het managementteam een behoorlijk incompleet LinkedIn-profiel hebben. In een commerciële rol als commercieel directeur of salesmanager wil je toch dat je profiel een verzorgd onderdeel uitmaakt van je online visitekaartje. Ook kan het bijdragen aan leadgeneratie wanneer potentiële klanten daar ook je contactgegevens makkelijk kunnen vinden. Dit is een typisch voorbeeld van laaghangend fruit en onbenutte kansen, die je met een goed LinkedIn-profiel kunt benutten.

Een doeltreffende samenvatting.

Het vakje info bewerken om het LinkedIn profiel te verbeteren.

In deze 2600 karakters ga je inhoudelijk vertellen over jezelf. Vertel wie je bent, wat je doet, op welke manier je dit doet en wat je toegevoegde waarde of specifieke aanpak is. Deze tekst komt onder het kopje ‘info’ en is één van de belangrijke onderdelen van je LinkedIn-profiel. Het biedt een korte samenvatting van je professionele achtergrond, vaardigheden en ervaringen. Het is dus belangrijk om je samenvatting goed te optimaliseren. Zo kun jij je LinkedIn-profiel  verbeteren en aantrekkelijk en overtuigend maken. Door gebruik te maken van specifieke ‘keywords’ waarop je gevonden wilt worden, verbeter je de vindbaarheid van jouw profiel.

Werkervaring en prestaties.

Plaats hier al je werkervaringen. Hiermee bedoelen we ook zaken als vrijwilligerswerk en nevenfuncties, wat ook telt als werkervaring. Wanneer je meerdere functies hebt gehad binnen één bedrijf, zet je deze onder elkaar door de twee functies los toe te voegen. Ook is het belangrijk om je werkervaringen te koppelen aan het profiel van het bedrijf waar je hebt gewerkt. Dit ziet er verzorgd uit, ondersteunt je verhaal en verbetert je zichtbaarheid. Laat ook weten wat je huidige functie is. Deze verschijnt dan ook bovenaan naast je profielfoto.

Zorg wel dat je de werkgever op de juiste manier koppelt. Zoek het bedrijf op in het lijstje dat tevoorschijn komt en selecteer dan het juiste bedrijf. Als het goed gekoppeld is, wordt het bedrijfslogo zichtbaar. Kleine kanttekening is dat dit alleen werkt als het bedrijf ook een bedrijfsprofiel heeft op LinkedIn waar het bedrijfslogo ook zichtbaar is. In de afbeelding hieronder zie je dat het logo van MarketEagle goed gekoppeld en zichtbaar is.

Een LinkedIn profiel met een onjuiste bedrijfskoppeling.
Het LinkedIn-profiel verbeteren door het bedrijfsprofiel juist te koppelen.

Aanbevelingen.

De aanbevelingen kunnen door iedereen geschreven zijn. Dit hoeft dus niet je oude baas te zijn, maar kunnen ook collega’s of klanten uit voorgaande banen zijn. Het is een stukje waardevolle informatie op je LinkedIn-profiel. Je potentiële klant of werkgever gaat hier zien wat de ervaringen zijn van samenwerken met jou. Het is belangrijk om een aantal goede aanbevelingen op je profiel te hebben staan. Je kunt zelf bepalen welke aanbevelingen je wel en niet op je LinkedIn-profiel vertoont.

Opleiding en vaardigheden.

Vul onder het kopje ‘opleiding’ je studies in, maar neem hier ook je middelbare school en opleidingen binnen jouw carrière mee. Je gaat deze opleidingen ook omschrijven. Vul alle gegevens zo compleet mogelijk in, want zo kom je gemakkelijker in contact met mensen die ook die opleiding gevolgd hebben. Zorg er dus ook voor dat je het bedrijfsprofiel van het opleidingsinstituut in dit geval weer op de juiste manier koppelt, zodat het logo zichtbaar wordt.

Je kunt ook je vaardigheden toevoegen aan je profiel. Voorbeelden van vaardigheden die je zou kunnen benoemen zijn Strategie, Operationeel Management, Sales Management, Adobe Indesign, Marketing, Business Development, maar ook communicatieve vaardigheden, teamplayer of marketing. Je netwerk heeft de mogelijkheid om jouw vaardigheden te onderschrijven. Een onderschrijving is ook een soort aanbeveling, maar kost minder tijd. Vaak hoopt de schrijver dat jij zijn of haar vaardigheden ook onderschrijft. Hierdoor is het onderschrijven minder betrouwbaar en waardevol dan een aanbeveling. Je kunt maximaal 50 vaardigheden toevoegen en ook deze zijn keywords. Je wordt hiermee dus makkelijker vindbaar. Denk dus na over welke zoekwoorden mensen gebruiken die op zoek zijn naar iemand met jouw expertise.

Zoekwoorden gebruiken waarop je gevonden wil worden.

Welke zoekwoorden gebruiken mensen die op zoek zijn naar iemand met jouw expertise? Maak hier een lijstje van en zorg dat deze woorden terugkomen in je kopregel, infotekst en functieomschrijving(en). Door de zoekwoorden op te nemen die jouw expertise en ervaringen weerspiegelen, kun je je LinkedIn-profiel optimaliseren voor een betere vindbaarheid en aantrekkelijkheid voor potentiële connecties, klanten en werkgevers.

Url aanpassen.

Wanneer je jouw LinkedIn-profiel aanmaakt, wordt er een url gemaakt. Deze bestaat vaak uit je naam en een aantal cijfers. Dit ziet er niet netjes uit en is niet makkelijk te communiceren. Gelukkig kun je dit aanpassen. Je klikt op menu en vervolgens op profiel weergeven. Rechtsboven staat de optie om je url te bewerken door op het potloodje te klikken.

De url op een LinkedIn profiel verbeteren door het aan te passen naar de voor- en achternaam.

Tip: Bij veel voorkomende namen in een url kun je een streep toevoegen of je voor- en achternaam omwisselen.

Creatormodus.

Creatormodus vind je door naar beneden te scrollen en onder ‘hulpbronnen’ de creatormodus in te schakelen. Met deze modus is het mogelijk om hashtags te gebruiken. Deze verschijnen onder je kopregel. Het is nu ook mogelijk om nieuwsbrieven te publiceren, live te gaan op LinkedIn en audio-evenementen te hosten. De functie zorgt er ook voor dat je makkelijker vindbaar bent.

Let wel op dat de knop ‘connectie maken’ in creatormodus verandert in ‘volgen’. Andere LinkedIn-profielen kunnen je nog steeds een connectieverzoek sturen, maar dan moeten ze even op de knop ‘meer’ klikken om de optie te vinden.

Waarom is het belangrijk om actief deel te nemen en actueel te zijn?

Door actief deel te nemen en een artikel uit een vakblad of eigen content te delen, laat je zien dat jij een expert bent op dit vakgebied. Je versterkt je geloofwaardigheid en je wordt ook meer zichtbaar voor je netwerk. Wanneer iemand uit jouw netwerk een like achterlaat op datgene wat jij plaatst, wordt je post ook zichtbaar voor het netwerk van de persoon die liket. Dit vergroot je bereik en opent de deur naar nieuwe connecties en mogelijkheden. Wil je voor je bedijrf meer kansen benutten met social media? Lees dan het blog Social media voor bedrijven.

Check de statistieken op je profiel.

Wanneer je naar beneden scrolt, vind je de statistieken. Hier zie je waardevolle informatie over wie de afgelopen 90 dagen jouw LinkedIn-profiel heeft bekeken, hoeveel views een bericht heeft en hoe vaak jouw profiel in de zoekresultaten is verschenen. Om het volledige overzicht te kunnen zien, heb je een premium account nodig. Een van de voordelen van een premium-account is dat het toegang biedt tot exclusieve functies, zoals gedetailleerde profiel statistieken. Er is een gratis proeflidmaatschap vanaf 1 maand om gebruikers de mogelijkheid te bieden om de voordelen van een premium-account te ervaren.

De LinkedIn profiel statistieken.

Conclusie m.b.t. LinkedIn profiel verbeteren.

Zo snel mogelijk aan de slag gaan en je LinkedIn-profiel verbeteren is een slimme zet. Het is jouw digitale visitekaartje en biedt enorm veel mogelijkheden voor professioneel succes. Nu je dit blog gelezen hebt, is het duidelijk dat kleine aanpassingen een grote impact kunnen hebben. Het optimaliseren van je LinkedIn-profiel is een doorlopend proces. Wees uniek en laat je persoonlijkheid zien.

Met deze praktische tips ga je jouw LinkedIn-profiel naar een hoger niveau tillen en optimaal profiteren van dit netwerkplatform. Het is niet moeilijk, maar een kwestie van doen. Dus ga aan de slag en maak je LinkedIn-profiel een sterk hulpmiddel voor je carrière.