Begin 2018 kwam ik voor de keus te staan waar ik mijn carrière ging voortzetten wat ertoe leidde dat ik als eerste medewerker bij MarketEagle te werken kwam. De eerste medewerker als in, de eerste persoon in het team naast de twee oprichters Eric van Schouwenburg en Leon Smit. Tijdens de sollicitatieprocedure had ik stiekem wel wat twijfels over werken bij een bedrijf met zo’n klein team. Desondanks ging ik ervoor en is werken bij MarketEagle een van de beste keuzes van mijn leven gebleken. Benieuwd waarom? Alle redenen komen in deze blog aan bod!

bureau met lamp en laptop van iemand die ging werken bij MarketEagle

Waarom werken bij een marketingbureau met een klein team?

Na mijn eerste marketingbaan – bij een bedrijf dat zich focuste op een enkel concept – wilde ik aan de slag bij een kleinschalig marketingbureau met meerdere klanten. Meerdere klanten betekent immers dat iedere klant een andere mix van marketingmiddelen vergt om tot resultaat te komen. Zo heeft iedere klant een andere doelgroep, doelstellingen en budget. Als marketeer moet je je dan telkens opnieuw verplaatsen in een andere klantsituatie. Dat vergt o.a. flexibiliteit en het is dynamisch en uitdagend omdat het iedere keer weer anders is. Kortom: veel leren en dat is waar ik naar zocht. Enter MarketEagle. Hun vacature voor Online Marketeer, sloot precies aan op mijn wensen qua ontwikkeling en de hoeveelheid verantwoordelijkheden. Vervolgens ging mijn sollicitatieblog (een simpele brief kun je, vind ik, niet mee aankomen als zelfrespecterend content marketeer!) de deur uit en ik kreeg al snel een reactie van Leon. We spraken een telefonisch gesprek af.

Hoe de telefonische kennismaking verliep.

Dit eerste gesprek was nog vrij standaard. Leon vroeg naar mijn ambities, kennis en ervaring. Ik informeerde naar wat ik allemaal kon gaan doen en wat voor klanten MarketEagle had etc. Gaandeweg het gesprek begreep ik echter pas echt dat hoewel MarketEagle met externe partners samenwerkte, er maar twee mensen daadwerkelijk elke dag op kantoor zaten. Dat waren dus oprichters Eric en Leon. Dat was toch even slikken. Ik kwam uit een team met 15 mensen en had in de Amsterdamse startup-cultuur gewerkt. Deze kenmerkt zich toch wel door allerlei ‘moderne’ lokkertjes zoals gratis gezonde lunch, flexibele werktijden en in het algemeen een heel sociale werkcultuur. Wilde ik echt wel werken bij zo’n klein bedrijf? Hoe dan ook planden we een tweede gesprek in. Hoewel het eerste gesprek geen uitschieter was, wilde ik toch meer weten. Ik was met meerdere bureaus in gesprek en wilde mijn opties graag openhouden.

De omslag na de persoonlijke kennismaking.

Dat veranderde echter snel na het tweede gesprek met Eric en Leon wat een persoonlijk kennismakingsgesprek was. Onderweg naar huis kwam ik een vriendin tegen en had ik woorden te weinig om mijn enthousiasme uit te drukken. De insteek van het tweede gesprek was namelijk voornamelijk gericht op de klik tussen ons. Bovendien werden mij allerlei originele en goede vragen gesteld en werd het me steeds duidelijker dat werken bij MarketEagle voor mij een enorme leercurve zou betekenen. Niet alleen vanwege de vele, diverse projecten, maar ook omdat ik op allerlei gebieden veel van Eric en Leon zou kunnen leren. Verder voelde ik me bij hen enorm op mijn gemak. Zij zijn precies het soort mensen met wie ik graag werk: open, eerlijk, gedreven en gepassioneerd met precies de juiste dosis flauwe humor.

Tijd om een keuze te maken.

Net als ik waren de MarketEagle mannen enthousiast. Dezelfde dag kreeg ik namelijk een telefoontje waarin zij vertelden het een tof gesprek te hebben gevonden en dat ze mij een voorstel gingen sturen. Binnen een dag had ik deze al binnen. Er waren een aantal details die ik graag anders wilde zien en zij waren daar zo open en redelijk over tijdens een telefoongesprek, dat ik bijna direct ‘geef mij die baan’ door de lijn riep. Maar gevoelsmens dat ik ben, wist ik dat ik ook even de tijd moest nemen om rationeel na te denken. Er ging een weekend overheen waarin ik de dingen op een rijtje zette, maar vooral ook een sterk geluksgevoel had. Al met al waren er wat mij betreft eigenlijk geen nadelen aan werken bij MarketEagle. Sterker nog, het kleine team betekende juist dat ik naast veel verantwoordelijkheden ook veel inbreng zou hebben. Ik kon echt het verschil gaan maken. Daarnaast was daar de goede klik, de diversiteit aan klanten en twee collega’s met enorm veel kennis waar ik ook uit zou kunnen putten. Vandaar dat de keuze uiteindelijk snel gemaakt was en ik begon als eerste medewerker bij MarketEagle.

Alle positieve vermoedens bevestigd.

Terugblikkend is dit absoluut de juiste keuze geweest. In geen andere baan heb ik in een dergelijke korte tijd zoveel geleerd. Daarnaast heb ik ook een aantal gebieden qua online marketing naar mijzelf toe kunnen trekken waarbinnen ik nu ‘expert’ ben bij MarketEagle. Voorbeelden hiervan zijn social media (met name Instagram) en copywriting. Daarnaast heb ik naast kennis ook verschillende vaardigheden (verder) ontwikkeld. Hierbij kun je denken aan klanten interviewen en projecten aansturen. Samengevat ben ik van een marketeer met een goede basiskennis doorgegroeid naar een gespecialiseerde content marketeer. En wat ik zelf een van de allerbelangrijkste dingen vind: het ‘kleine’ team is juist heel hecht en gezellig!