Aan de slag met Instagram-marketing of je Instagram-content naar the next level tillen?

Goed plan. Waarom?  Vanwege deze statistieken:

Maandelijks 1 miljard  gebruikers.

Dagelijks 500 miljoen gebruikers actief.

83 % heeft een nieuw(e) product/service ontdekt VIA Instagram.

Instagram biedt allerlei vormen van content (maken):

IGTV video’s

Standaard posts

Stories

Reels

Live-uitzendingen

Wat kun je bereiken met al die content? Nou, bv.:

meer traffic naar je website,

meer sollicitanten werven,

je omzet verhogen,

je conversies verhogen,

meer sollicitanten werven,

een enorme boost geven  aan je merkbekendheid,

en meer!

Begin niet lukraak te posten, maar werk met een strategie die gebaseerd is op je doel, je doelgroep en data!

Denk na over het gebruiken van terugkerende thema’s, de branding van je profiel en het creatief inzetten van storytelling.  En bovenal: zorg dat jouw content waardevol en relevant is voor je doelgroep!

Maak een stijlgids voor consistente branding van je profiel en content. Neem hierin bv. op: welke kleuren, lettertypen en eventuele filters je gebruikt. Het is een goed idee om je Instagram-account qua branding aan te laten sluiten bij je website.

er ondertiteling bij je  video’s zit (mensen kijken video’s vaak zonder  geluid);

Ga je posts plaatsen?  Zorg ervoor dat:

je consistent bent qua hoe vaak en wanneer je posts plaatst;

en dat je posts van goede, waardevolle kwaliteit zijn.

Qua beeldmateriaal is eigen materiaal vaak het beste. Geen tijd en/of budget daarvoor? Er bestaan allerlei gratis en betaalde stockfoto-websites waar ontzettend veel mooie foto’s en video’s opstaan. 

Tenslotte kun je ook nog gebruiken maken van user generated content. Dit is content gemaakt door anderen die je kunt delen via bepaalde apps. Zeker voor bedrijven die producten verkopen is dit een mooie kans om ook de interactie op te zoeken met hun doelgroep.

Waarom zou je hashtags gebruiken? Omdat ze kunnen zorgen voor meer #bereik, #interactie en #volgers. Onze tips:

Test hoeveel hashtags per post voor jouw account  werkt (max. 30).

Gebruik relevante en waar mogelijk ‘niche’ hashtags.

Gebruik tools en check concurrenten voor inspiratie.

Je kunt hashtags ook hergebruiken. Verzamel groepen hashtags die passen bij jouw bedrijf en branche. Ook kun je campagnehashtags gebruiken, zoals de herkenbare hashtag met een knipoog van Lays: #DoUsAFlavor.

Zeg je Instagram, dan zeg je stories. Deze visuals van max. 15 seconden zijn mateloos populair. Waar berichten vaak meerdere keren per week geplaatst worden, is dat voor stories meer een dagelijks fenomeen - en meestal ook nog meerdere stories per dag.

Er zijn eindeloos veel opmaakopties voor stories; filters, stickers, tekenen, tekst schrijven, speciale effecten toevoegen en meer. Ook kun je via stories reels maken (korte video’s met  leuke effecten en muziek) of een live-uitzending starten.

Bedenk van tevoren wat je met Instagram wilt bereiken - welke (bedrijfs)doelstellingen wil je behalen? Vervolgens kun je aan de hand van het bijhouden van bepaalde statistieken bepalen of je goed op weg bent.

Bereik.

Afhankelijk van je doel zijn er allerlei statistieken die je bij kunt houden. Vaak geraadpleegde en belangrijke Instagram-statistieken zijn bijvoorbeeld:

Het beste tijdstip om te posten.

Betrokkenheid.

Opgeslagen berichten.

Groei van je volgers.

Story-weergaven.

Veel statistieken kun je terugvinden in je Instagram-bedrijfsaccount. Sommigen zul je zelf moeten berekenen. Voor degene die van kant-en-klaar overzicht houden bestaan er ook diverse tools die handige rapportages weergeven o.b.v. bepaalde perioden (bv. een maand).

Wil je je eigen Instagram-(bedrijfs)account beginnen, maar eerst nog meer leren over het socialmediakanaal? In onze Instagram cursus vind je alle info die je nodig hebt voor een vliegende start: