Als je jouw bedrijf wil laten groeien, door bijvoorbeeld meer conversies of naamsbekendheid te krijgen, dan kom je niet om content marketing heen. Onder content marketing verstaan we het creëren en verspreiden van content, met als doel de bewustwording van de doelgroep verhogen in de marketing- en salesfunnel. Veel bedrijven geven er fors geld aan uit, al is dat vaak zonder helder doel en een doordachte strategie. Wat het dan oplevert (ROI) is vaak niet duidelijk. In dit blog leggen we uit wat het doel is van content marketing, hoe het werkt en hoe je het doordacht aanvliegt.
Inhoud: wat je gaat lezen.
Iedere (sales)deal komt gemiddeld in 5 tot 7 stappen of interacties met de prospect tot stand. Dit kun je ook digitaal creëren of ondersteunen met behulp van content marketing. Zo kun je de relatie die je opbouwt met je klanten verstevigen.
Je wil de gedefinieerde doelgroep op verschillende momenten in contact brengen met content die de klant echt helpt, ondersteunt of antwoord geeft op de vragen die er in die specifieke fase van de klantreis zijn. Je houdt dan specifiek rekening met de verschillende fases in de klantreis.
Met goede content wil je dat de prospect jouw bedrijf ziet als een betrouwbare partij met de oplossing voor het probleem of de behoefte. Zo kan jij een potentiële klant aan de hand meenemen in zijn of haar klantreis, om deze hopelijk tot een conversie en zelfs herhaalaankoop te leiden.
Content marketing is een vorm van marketing waarbij je content inzet om potentiële klanten aan je te binden. In alle fases van de klantreis zitten prospects. Creëer dan ook waardevolle content en relevante informatie die past bij iedere fase. Zorg vervolgens dat de juiste content aan de juiste persoon via het juiste kanaal op het juiste moment aangeboden wordt om relevant te zijn. Dan kun je aan de relatie met die persoon werken door digitaal contactmomenten te creëren en stap voor stap vertrouwen opbouwen. Een huwelijksaanzoek doe je (meestal) ook niet op de eerste of tweede date.
Als je zo naar contentcreatie kijkt, kun je ieder stuk content met een specifiek doel voor een specifieke fase in de klantreis creëren. Op die manier help je potentiële klanten naar een oplossing voor hun vraag, probleem of behoefte. In veel situaties is marketing automation en e-mailmarketing een effectief middel om dat gestructureerd aan te pakken.
Om ervoor te zorgen dat je met jouw content je doelgroep bereikt, is het verkrijgen van een opt-in cruciaal. Creëer een zogenaamde leadmagneet. Denk aan het uitvragen van een e-mailadres (opt-in) in ruil voor verschillende vormen van content. Bied bijvoorbeeld een gratis webinar, e-book, whitepaper, calculator, template of iets anders dat daadwerkelijk waarde toevoegt voor de prospect aan.
Nu je in je marketing automation-software de beschikking hebt over een e-mailadres, kun je als volgende stap bijvoorbeeld via e-mail relevante content versturen (e-mailmarketing). Ook kun je zien of er interactie is met die content. Deze interactie bepaalt of de klant door die specifieke fase van de klantreis heen is en toe is aan de content die past bij de volgende fase in de customer journey.
Het is belangrijk om de prospect zo vroeg mogelijk in de funnel te krijgen. Zo ben je in staat om vanaf een vroeg stadium (digitaal) te werken aan de relatie. Daarbij is de doelgroep veel groter in de see-(of awareness-)fase dan in de do- (of conversie-)fase.
Zoals eerder beschreven, moet je rekening houden met de customer journey (klantreis) en in welke fase de prospect zich bevindt. We gaan voor het gemak even uit van het customer journey-model van Google met de fases ‘See’, ‘Think’, ‘Do’ en ‘Care’.
In de ‘see’-fase van de customer journey is het doel van content om de zichtbaarheid of awareness te vergroten bij de doelgroep. In de ‘think’-fase gaat de prospect nadenken, overwegen, vergelijken. Hier kun je al overgaan op behulpzame content, of content die sympathie opwekt met jouw oplossing en/of organisatie.
In de ‘do’-fase wil je jouw doelgroep overtuigen van de toegevoegde waarde van je propositie. Een aankondiging of het aanbod zelf is dan geschikte content. In de ‘care’-fase kun je bijvoorbeeld ondersteunende video’s aanbieden om jouw product beter te kunnen gebruiken. Of je kan goede klantenservice leveren en aanbiedingen versturen met als doel herhaalaankopen stimuleren. In het schema hieronder zie je nog meer voorbeelden van verschillende soorten content voor verschillende fases en doeleinden.
Wat steeds meer bedrijven doen is het vertellen van een verhaal, in plaats van het simpelweg ‘droog’ opnoemen van je propositie. Dit heeft meerdere voordelen. Ten eerste trek je gemakkelijker de aandacht, want een verhaal leest of kijkt iemand moeiteloos weg. Ten tweede kunnen mensen zich emotioneel identificeren met de karakters uit het verhaal. Door de gelijkenissen te trekken kunnen ze bewust worden van een probleem. Tot slot blijven verhalen beter hangen. Een verhaal is content die zorgt voor communicatie, het wordt makkelijk doorverteld en heeft daarom potentie om viraal te gaan op sociale media.
Veel bedrijven “doen maar wat” als het gaat om content marketing. Het ontbreekt vaak aan een heldere doelstelling en een doordachte content marketing strategie. Daarmee zul je dan ook nooit het maximale resultaat behalen. Zomaar aan content marketing beginnen is ook moeilijker. Zorg dat je de doelgroep en persona(’s) en hun klantreis grondig begrijpt en formuleer duidelijke doelen. Dan kun je nadenken over wat voor content je gaat aanbieden op welk moment in de customer journey en met welk doel.
Hoe ga je ervoor zorgen dat mensen hun e-mailadres en wellicht contactgegevens gaan achterlaten? Zorg er ook voor dat die doelen meetbaar worden om te kunnen zien hoe ver je bent in het realiseren ervan. Dit en meer zijn allemaal belangrijke vragen die eerst overwogen moeten worden voordat je aan content marketing begint. Zorg dat je dit helder krijgt in een strategiesessie met alle direct betrokkenen.
Bij MarketEagle kunnen we je met behulp van vaste modellen op gestructureerde wijze helpen met het beantwoorden van deze vragen. Plan vrijblijvend een gesprek in om erachter te komen of er een klik is en hoe wij je kunnen helpen om je doelen te bereiken met behulp van een doordachte groeistrategie.