Verhalen bestaan al sinds het ontstaan van de mensheid. Vandaag de dag zijn verhalen nog net zo aanwezig en belangrijk als dat ze vroeger waren. Eigenlijk is dit helemaal niet gek. Verhalen zijn niet alleen een effectieve manier waarop informatie wordt overgedragen, maar het is ook leuk om verhalen te horen of lezen. In deze blog bespreken we hoe verhalen en storytelling in het bijzonder in online marketing worden ingezet om bepaalde boodschappen over te brengen.

storytelling

Inhoud: wat je gaat lezen.

Hoe verhalen ons tot mens maken.

Storytelling is een vorm van communicatie die is aangeboren in mensen en die ons menselijk maakt. Zoals Jonathan Gottschall tijdens zijn TEDx presentatie uitlegt, is storytelling een fundamenteel instinct. In het begin van de menselijke samenleving waren verhalen al nodig om te vertellen wat bijvoorbeeld gevaren waren. In Gottschalls boek, ‘The Storytelling Animal: How Stories Make Us Human’, wordt verder uitgelegd hoe onze hersenen letterlijk geworteld zijn om verhalen te begrijpen en te vertellen.

Wat is de kracht van storytelling?

Waarom is storytelling dan zo effectief? Het antwoord op deze vraag bestaat uit vijf onderdelen.

  • Verhalen geven context om iets concreets heen. Door context kunnen lezers het abstracte beter begrijpen.

  • Verhalen spreken tot onze emotie. Met een verhaal kun je mensen raken, wat ervoor zorgt dat we bewogen worden en daarmee onze houding tegenover bepaalde onderwerpen of producten verandert.
  • Verhalen houden de aandacht vast. Doordat er altijd een spanningselement in een verhaal zit verwerkt, wil de lezer vaak doorlezen om te weten hoe het afloopt. Zo kun je meer informatie verwerken in een tekst zonder de lezer kwijt te raken.
  • Verhalen zijn makkelijk te onthouden. Dit heeft als voordeel dat mensen niet alleen beter de waarde van je product of dienst onthouden, ze kunnen het ook makkelijker doorvertellen aan anderen.
  • Verhalen nodigen uit tot interactie. Door de emotionele verbintenis die mensen hebben met de (hoofd)personen uit het verhaal, worden lezers geprikkeld om hun eigen verhaal te vertellen.

Hoe kun je als ondernemer je eigen verhaal inzetten?

Een goede manier om als ondernemer je eigen verhaal in te zetten, is door een achtergrondverhaal te vertellen. Dit onthult de kwetsbare kant van de ondernemer en dit is voor mensen makkelijk om mee te identificeren. Door de weg in kaart te brengen hoe je als ondernemer bent gekomen waar je nu bent, wek je sympathie voor zowel jezelf als voor je product of dienst.

Mensen identificeren zich met je achtergrond of met de problemen die jouw product of service oplossen. Een goed verhaal vertel je door het schrijven van een goede online tekst. Hoe je dat doet lees je in ons blog Vindbare en pakkende online tekst schrijven.

Waaruit bestaat een verhaal?

Bijna elk verhaal bestaat uit vijf onderdelen. Uiteraard zijn er nog veel meer aspecten en vormen van verhalen, maar voor nu leggen we uit wat de basis is van een verhaal. Dat doen we aan de hand van een schema van Jack Hart uit zijn boek ‘Storycraft’.

In Storycraft staat ook meer over wat voor type karakters, dialoog en schrijfvormen er bestaan. Daar gaan we voor nu verder niet op in, maar het is zeker een aanrader en gratis te lezen. Het schema ziet er als volgt uit:

uitwerking van de basis van een verhaal volgens het boek Storycraft

1. Exposition. Hierin worden de hoofdpersonen en de problematische situatie die er afspeelt geïntroduceerd.

2. Rising action: Hierin wordt aan de hand van meerdere plot points (gebeurtenissen in het verhaal) de spanning opgebouwd.

3. Crisis: In deze fase verandert er iets in de (psychologische) overtuigingen van de hoofdpersoon. Door bijvoorbeeld een gesprek, een nieuw geleerde skill, een overlijden of een ontstane liefde, maakt de hoofdpersoon groei door.

4. Climax: Dit is de fase waarin de crisis wordt opgelost. In een backstory wordt hier vaak een product of dienst gebruikt.

5. Falling action: Na de climax vindt er een stuk afbouw plaats, waarin de lessen die te leren zijn uit dit verhaal worden beschreven.

In het schema zie je ook A- en B-punten aangegeven. Over het algemeen begint een verhaal bij A, maar het is ook mogelijk om te beginnen bij B. Door bij B te beginnen krijgt het verhaal al meteen een spannend element. Vervolgens wordt het verhaal wel bij A begonnen en komt de lezer uiteindelijk weer bij B uit.

Visuele storytelling: krachtig verhalen vertellen.

Een veelgebruikte strategie in online marketing is visuele storytelling. Dit is niet veel meer dan een goed verhaal vertellen met beelden. Door middel van foto’s, video’s, infographics of ander beeldmateriaal, bijvoorbeeld op social media, kun je de verbeelding van de lezer of kijker stimuleren.

Beeld geeft een directe beleving van de situatie en kost minder moeite voor de lezer of kijker om zich mee te identificeren. Hierdoor worden de verhalen weer beter onthouden en op zijn tijd weer meer doorverteld. Het combineren van tekst en beeld werkt vaak het best.

Interactieve storytelling: kies je eigen verhaal.

Tegenwoordig zijn er veel succesvolle verhalen die gebruik maken van interactieve storytelling. Dit houdt in dat de lezer of kijker de macht krijgt om zelf te bepalen wat er gebeurt in het verhaal. Denk aan de ‘choose-your-own-adventure’-structuur, waarin je een keuze kan maken. Bijvoorbeeld: ‘kiest de hoofdpersoon voor A of voor B? A: ga naar de volgende pagina, B: ga naar het volgende hoofdstuk’.

Deze structuur wordt ook toegepast in films en series. Een mooi voorbeeld hiervan is ‘Black Mirror: Bandersnatch’ op Netflix. Ook steeds meer websites gebruiken interactive storytelling, bijvoorbeeld ‘The Boat’. Dit is een heel gave manier van verhalen vertellen. Het kost veel tijd en designwerk om het te (laten) maken, maar het zet met veel overtuiging je verhaal neer.

Begin vandaag nog met storytelling.

Verhalen zijn verweven in de mens: we vertellen verhalen, we dromen in verhalen, het is hoe we communiceren, hoe we leren en hoe we denken. Als ondernemer heb je er veel aan om je propositie of je achtergrond te verpakken in een verhaal. Je zorgt ervoor dat mensen zich kunnen identificeren met jou of de hoofdpersoon uit je verhaal.

Volgens Gottschall is dit in onze hersenen gevestigd: “Whatever is happening on the page or on the stage isn’t just happening to them, it’s happening to us as well”. Ook al weten we dat het om een verhaal gaat, het overkomt ons en laat dus een sterke indruk op ons achter. Dit is hoe storytelling werkt: met een verhaal raak je mensen en zorg je ervoor dat jouw propositie beter wordt gewaardeerd en onthouden.