De gemiddelde Nederlander besteedt dagelijks 97 minuten aan social media. Met bijna 14 miljoen actieve gebruikers kun je er dan ook bijna niet omheen: een modern bedrijf moet aan de slag met social media marketing. Als je concurrenten ziet scoren met posts op social media, kun je misschien de druk voelen om ook snel te starten met het plaatsen van berichten. Dat is niet verstandig, want met losse flodders zul je niet snel langdurig resultaat boeken. Het kan ook lastig zijn de juiste keuzes te maken zonder wat verder onderzoek, want door de wildgroei aan kanalen kun je soms door de bomen het bos niet meer zien. Maar waar doe je dan wel goed aan?

Downloads: Gratis template contentplanning

personen rond een telefoon als verbeelding van social media marketing voor beginners

In dit artikel leren we je hoe je op een strategische manier met social media marketing aan de slag gaat. We bespreken waarom het belangrijk is om aan social media marketing te doen en welke kansen het je bedrijf biedt, hoe je een strategie opstelt en hier effectief mee aan de slag gaat en welke toegevoegde waarde adverteren op social media voor jouw onderneming kan zijn. Twijfel je of het wel iets voor jouw bedrijf is? Als je duidelijke doelen stelt, strategisch aan het werk gaat en je je doelgroep goed kent, geloven wij dat social media marketing voor ieder bedrijf een waardevolle toevoeging kan zijn. Klaar om aan de slag te gaan?

Inhoud: wat je gaat lezen

Wat is social media marketing?

Social media marketing omvat alle marketingactiviteiten die een bedrijf of persoon uitvoert op social media platforms. Hierbinnen valt dus ook een breed scala aan activiteiten. Dit gaat van het plaatsen van een foto van een personeelsuitje op het Instagram-profiel van je bedrijf tot een strak uitgewerkte en uitgedachte advertentiecampagne op Facebook waar je een flink budget in steekt. Het is voor ieder type bedrijf en platform dan ook verschillend hoe je deze vorm van marketing het beste kunt aanpakken en hoe je er het beste aan begint.

Waar reguliere marketing vaak draait om het vrij rechtstreeks verkopen van een product of dienst, heeft social media marketing een behoorlijk andere insteek. Op social media kiezen lezers er namelijk vrijwillig voor om je content te zien (tenzij je adverteert). Zij zullen daar eerder voor kiezen als je content prikkelt of je lezers vermaakt. Je content verschijnt dan ook in de feeds tussen berichten van vrienden, familie en andere zaken waar de lezer zich voor interesseert, dus werkt een bericht dat puur en alleen op verkoop is gericht aanzienlijk minder goed. Mensen zitten immers voor hun plezier op social media, dus je content moet interessant zijn en zelfs entertainen wanneer mogelijk.

Het kan lastig zijn om, zeker op een bedrijfsprofiel, altijd creatief en interessant uit de hoek te komen. Het is dan ook belangrijk om te onthouden dat marketing op social media veelal niet primair op verkoop is gericht, maar meer de kans biedt om aan zichtbaarheid en/of bewustwording (awareness) te werken door voor je doelgroep relevante content te delen. Door op zo’n manier een band op te bouwen met je doelgroep, zul je eerder top-of-mind zijn wanneer een potentiële klant een aanschaf overweegt of op zoek is naar een oplossing voor het probleem of de hulpvraag waar hij of zij mee kampt. Verderop in dit artikel leren we je manieren om een creatieve invulling te geven aan de content op je socials. Maar wat kan social media marketing jouw bedrijf opleveren?

Social media marketing en SEO.

SEO (search engine optimization) draait helemaal om vindbaarheid en wordt op websites toegepast om een hogere plek in de zoekmachine te veroveren. Toch kun je, met social media marketing, ook buiten je website je vindbaarheid verbeteren. Potentiële klanten zoeken immers niet alleen met Google. Om beter vindbaar te worden is het dan de moeite waard om een profiel aan te maken op de social media kanalen waar jouw doelgroep zich bevindt. Als iemand je op een bepaald kanaal zoekt, komen ze zo in ieder geval op een profiel terecht dat door jou wordt beheerd. Vanaf hier kun je bijvoorbeeld doorverwijzen naar je website en andere social media profielen. Besluit je om bepaalde social media kanalen (nog) niet te gebruiken, dan is het het overwegen waard om toch alvast een account aan te maken en jouw bedrijfsnaam te claimen, als die nog vrij is.

Maar maakt het in de zoekmachine ook verschil? Absoluut! Door op meerdere platforms actief te zijn, neem je namelijk ook online je ruimte in. Zo ontstaan er verschillende plekken waar je bedrijf online te vinden is, die ook allemaal een plekje in de zoekmachine kunnen krijgen. Zo werk je aan een representatieve online etalageruit. Er zijn zelfs platforms die een groter, duidelijker verschil maken in de zoekmachine. Een voorbeeld hiervan is Google Mijn Bedrijf. Door op dit platform een profiel voor je onderneming (en eventuele andere vestigingen hiervan) aan te maken, verschijnt er een uitgebreid profiel bij een zoekopdracht in Google én verschijnt je bedrijf in Google Maps. Dit kan met name een flink verschil maken in je lokale zoekresultaten. De andere voordelen van een profiel en tips voor het opzetten daarvan vind je in onze blog over Google Mijn Bedrijf. Ook je andere social profielen kunnen verschijnen in Google’s zogeheten knowledge graph.

een voorbeeld van de google knowledge graph

Hoewel het je niet direct naar de top van de zoekmachines zal brengen, kan social media marketing wel een verschil maken in je vindbaarheid. Door je social profielen te claimen en in ieder geval deels te vullen, zal je bedrijfsnaam relevanter worden voor Google. Er wordt immers op verschillende websites over je onderneming gepraat – zelfs als je dit zelf doet. Dit kan je plek in de ranking omhoog schuiven. Door deze profielen word je echter ook vindbaarder op die social platformen, omdat geïnteresseerden je daar tegen kunnen komen. Zo hebben ze, direct of indirect, de kans om op je website terecht te komen. Zelfs als je niet op alle platformen even actief bent, kan social media marketing zo toch een bijdrage leveren aan je vindbaarheid. Maar wat kan social media marketing nog meer betekenen voor jouw bedrijf?

Download gratis contentplanning-template

Wat jouw bedrijf kan bereiken met social media marketing.

Als goede ondernemer zul je elke investering en beslissing goed afwegen. Wat levert het op de lange of korte termijn op, en staan de kosten daar tegenover in verhouding? Dit is voor social media marketing niet anders. Om dit goed aan te pakken zul je moeten investeren – sowieso tijd, maar in veel gevallen ook geld. Zoals besproken is social media in de meeste gevallen immers geen platform om harde sales mee te bedrijven, maar om zichtbaarheid en awareness te creëren aan het begin van de marketing- en salesfunnel. Daarom is het belangrijk om helder te krijgen wat social media marketing voor een bedrijf kan betekenen en wat je ermee kunt bereiken. Wat verwacht je ervan en wanneer is het succesvol? Begin niet voordat je duidelijke antwoorden op deze vragen hebt.

Awareness.

Zodra het over het nut van marketing op social media gaat, komt het begrip awareness bovendrijven. Awareness betekent vrij letterlijk het bewustzijn; in dit geval dus het bewustzijn van het bestaan van een oplossing voor een probleem, product, dienst of merk – ook wel naamsbekendheid. Social media is hiervoor bij uitstek geschikt. Het biedt immers de kans om volgers en potentiële klanten gedurende een langere tijd kennis te laten maken met de toegevoegde waarde die jouw bedrijf biedt voor de hulpvraag, het probleem of de behoefte die zij (wellicht) hebben. Maar ook wie je bent, wat je onderneming doet en wat jij ze te bieden hebt. Anders dan met adverteren of offline marketing moet je publiek er bij organische social media marketing zelf voor kiezen om jouw berichten te zien. Door met regelmaat aantrekkelijke content te delen die niet direct op harde sales is gericht, maar juist relevant is, al dan niet binnen een specifieke niche markt. Zodra iemand dan wel behoefte heeft aan je product of dienst, zul jij boven komen drijven als partij met kennis van zaken.

Connectie met je doelgroep.

Doordat je doelgroep met enige regelmaat met jouw content in aanraking komt, bouw je aan een relatie met je bedrijf of merk. Je kunt volgers betrekken bij je merk, interactie aanmoedigen en zo de persoonlijkheid van je bedrijf of merk laten zien. Andersom werkt dit ook: door regelmatig in contact te komen met volgers en potentiële klanten, leer je ze beter kennen. Je ontdekt waar ze wel en niet op zitten te wachten, wat positieve reacties oplevert en ook tegen welke problemen ze aanlopen. Door oplossingen of tips (mogelijk door je product of dienst) voor de meest veelvoorkomende problemen te bieden, kun je werken aan je autoriteit binnen je markt of niche. Bovendien kan deze feedback van volgers je product of dienst ook verbeteren, omdat je je doelgroep beter leert kennen. Zo kun je je merkreputatie verbeteren en de klanttevredenheid vergroten. Bovendien weten volgers dat ze bij jou terecht kunnen op jouw specifieke vakgebied, wat zich ook weer kan uitbetalen in nieuwe klanten.

Data vergaren.

Eén van de grote voordelen aan social media marketing is de enorme hoeveelheid data die je tot je beschikking krijgt. Op de meeste platformen kun je uitgebreide statistieken inzien over je volgersschare en de berichten die je plaatst. Zo kun je bijsturen wanneer iets niet of juist heel goed blijkt te werken, daarop verder bouwen en nog meer volgers aan je binden. Ook is er natuurlijk de mogelijkheid om rechtstreekse feedback van je volgers te ontvangen. Op social media is een marketingstrategie dan ook constant in beweging en kun je blijven werken aan verbetering, want je kunt vrijwel direct de reactie (of het uitblijven daarvan) van je volgers peilen.

Ook het daadwerkelijk vergaren van data voor bijvoorbeeld e-mailmarketing wordt een stuk simpeler via social media, met name op B2C-gebied. In ruil voor een tegenprestatie (bijvoorbeeld een winactie of exclusieve content) zijn volgers te verleiden tot het delen van data als een mailadres of een telefoonnummer. Met social media heb je al een manier om je volgers te bereiken, wat deze stap vergemakkelijkt.

De grote hoeveelheid data die social media platformen in huis hebben heeft ook weer geleid tot andere marketingmogelijkheden. Zo kun je bijvoorbeeld adverteren in een precies op jouw bedrijf toegespitste doelgroep – of deze nu wel of niet al tot je volgers behoren. Verschillende platformen (waaronder Facebook, LinkedIn en Google) kunnen zelfs bezoekers van je website volgen. Middels retargeting (ook wel remarketing) kunnen deze bovengemiddeld geïnteresseerde personen vervolgens weer opnieuw benaderd worden met advertenties. In de praktijk zien we dat dit over het algemeen zeer effectieve campagnes zijn die goed werken.

Blijf je concurrentie voor.

Het is zowel een voordeel als een nadeel aan social media marketing: vrijwel alles wat je doet is openbaar. Concurrenten kunnen op jouw kanalen precies zien wat je deelt, maar andersom geldt dit natuurlijk net zo goed. Je kunt een uitgebreide concurrentieanalyse loslaten op social media, waarmee je kunt ontdekken wat voor soort content de ander deelt, en wat er wel werkt en wat niet. Met deze basis kun je je eigen strategie aanscherpen en zorgen dat jij het nét wat beter doet dan je concurrent. Zijn je concurrenten nog helemaal niet actief op social media? Dan is dit een uitgelezen kans om in dat gat te springen en een flinke voorsprong op je concurrenten te krijgen.

Hoewel social media marketing in de regel dus beter niet veel voor directe, harde sales kan worden ingezet, biedt het zeker wel mogelijkheden om meer mensen in aanraking te laten komen met je product of dienst. Je kunt aan een reputatie als expert werken door regelmatig te laten zien dat je weet waar je over praat en potentiële klanten aan je binden door interessante content te delen en in te gaan op problemen die ze hebben. De grote hoeveelheid data die social media met zich meebrengt kun je nuttig gebruiken om bijvoorbeeld rechtstreeks te adverteren, maar ook om je social strategie bij te schaven. Door de openheid van social media marketing wordt het bovendien een stuk makkelijker om concurrentieonderzoek te doen en zo voorop te blijven lopen. Genoeg redenen om tijd en moeite in social media marketing te investeren dus. Maar hoe begin je hier daadwerkelijk mee?

Zo ga je aan de slag met social media marketing.

Social media marketing is, vergeleken met de meeste andere vormen van marketing, erg laagdrempelig. Het aanmaken van een profiel of account is (vrijwel altijd) gratis en de interface zodanig gebruiksvriendelijk dat iedereen ermee aan de slag kan. Het is dan ook verleidelijk om er snel mee iets mee te doen of iets te plaatsen, zonder hier al te veel tijd aan te besteden of over na te denken. Dit kan echter een behoorlijke valkuil zijn voor het opbouwen van langdurig succes op social media. Als je hier echt iets wilt bereiken, moet je in ieder geval tijd investeren. Het is dan ook vaak aan te raden om klein te beginnen: een paar goede posts zijn beter dan veel matige.

In dit hoofdstuk nemen we je stap voor stap mee door het starten met social media marketing. Van het bepalen van je doelen en je doelgroep, de juiste kanalen en contentvormen tot de uiteindelijke processen en uitvoering. Met onze gids kom je goed beslagen ten ijs en ben je klaar om te gaan werken aan een succesvolle marketingstrategie op social media.

een visualisatie van doelen stellen

Doelen stellen.

Voor je daadwerkelijk begint aan social media marketing, is het verstandig om heldere doelen te stellen. Wat wil je bereiken met je inspanningen, waar meet je dat aan af en wanneer geldt iets voor jou als succesvol? Zo kun je beter bepalen wat je verwachtingen zijn, maar ook hoeveel tijd en budget je wilt investeren. Het biedt bovendien ook aanknopingspunten om je strategie te verbeteren, als je tijdens de uitvoering helder hebt op welke punten de resultaten achterblijven. Daarom vormt het stellen van concrete doelen het startpunt van je strategie op social media.

Om goed voor ogen te krijgen wat je wilt bereiken met social media marketing, moet je meetbare doelen stellen. Kies bijvoorbeeld niet voor ‘Ik wil meer doen met Facebook’, maar noem een concreet aantal volgers dat je wilt vergaren of het aantal mensen dat je wilt bereiken of aantal posts dat je per maand wilt plaatsen. Zo’n meetbare doelstelling wordt ook wel een KPI genoemd. Door KPI’s op te stellen, kun je vaststellen of je strategie een succes is of niet. Door te evalueren kan vervolgens worden bepaald waar er verbetering mogelijk is en hoe deze kan worden doorgevoerd. Aan de hand van de KPI’s kun je daarna zien of je aanpassing het gewenste succes oplevert. In het geval van social media marketing is het verstandig per platform doelen op te stellen. Ieder platform is immers anders, met een andere dynamiek, kan anders worden ingezet en kan een andere doelgroep hebben.

Door duidelijke doelen op te stellen, leg je helder vast wat je wilt bereiken en kun je een inschatting maken van de inspanning die daarvoor nodig is. Om je doelen te bereiken, moet je strategisch aan het werk gaan. Door een sterke marketingstrategie op te stellen en de uitvoering daarop af te stemmen, is de kans groter dat je je doelen zult bereiken. Eén belangrijke speler staat centraal in je strategie: je doelgroep.

Je doelgroep bepalen.

Als ondernemer weet je natuurlijk al goed wie je huidige doelgroep is. Of dit nu heel breed is of juist een kleine niche: dit kan het startpunt voor je doelgroep op social media vormen. Social media is namelijk bij uitstek een plek om je doelgroep te vergroten of te verschuiven, als daar behoefte aan is. Je hoeft dus niet per se te mikken op de doelgroep die je al hebt. Je kunt er voor kiezen om juist in te zetten op de doelgroep die je wilt bereiken, ook als dit niet (helemaal) matcht met je bestaande klandizie.

Om helder voor ogen te krijgen wie je beoogde doelgroep is, kun je één of meerdere buyer persona’s opstellen. Dit is een gedetailleerde profielschets van een (semi-)fictieve klant of geïnteresseerde. Door dit profiel op te stellen, kruip je in de huid van je beoogde doelgroep. Dit is ook de persoon waar je je social strategie op gaat inrichten en je content op gaat maken: precies degene die je wil bereiken. Het maken van zo’n profiel is ook een nuttige manier om te zorgen dat je op koers blijft. Je kunt zo telkens toetsen of je content en acties nog steeds bij je beoogde doelgroep passen. Maar hoe uitgebreid is zo’n buyer persona?

Een buyer persona is eigenlijk een schets van je ideale klant. Door deze behoorlijk uitgebreid te maken, leg je het beste vast wie je wilt bereiken. Denk hierbij aan zaken als:

  • Woonplaats of provincie
  • Generatie en/of specifieke leeftijd
  • Geslacht
  • Relatiestatus
  • Wel of geen kinderen
  • Hobby’s
  • Opleiding
  • Beroep
  • Politieke voorkeur
  • Welke mediavormen en kanalen gebruikt deze persoon

Maar ook specifieker op jouw product of dienst gericht:

  • Waar heeft deze persoon jouw product of dienst voor nodig
  • Welke vragen of behoeften hebben ze erover
  • In welke context gebruikt deze persoon je product of dienst
  • Welk einddoel heeft deze persoon met je product of dienst

Door dit soort kenmerken van je ideale klant vast te leggen, kun je daar je strategie op insteken. Ook het in kaart brengen van de klantreis kan hieraan bijdragen. Zo ontdek je welke vragen een potentiële klant beantwoord wil zien in de verschillende fasen van het beslissingsproces. Hoe je zo’n klantreis vastlegt, lees je in onze blog over de customer journey. Nu je hebt bepaald wie je wilt bereiken op social media en je deze persoon middels een buyer persona en klantreis goed hebt leren kennen, is het tijd voor de volgende stap in je strategie: het kiezen van de juiste kanalen.

een visualisatie van verschillende social media kanalen

De juiste kanalen kiezen.

Social media is een breed begrip, dat veel verschillende kanalen omvat. Net als de gebruikers kun je deze platformen niet over één kam scheren, want elk heeft zijn eigen kenmerken, publiek en functionaliteiten. Het is dan ook belangrijk om de juiste kanalen te kiezen die aansluiten bij je doelen en je doelgroep. Als je je bijvoorbeeld op zakelijke klanten wilt richten, kun je beter je energie steken in LinkedIn dan in TikTok. Met die laatste moet je juist weer wel aan de slag als je een jongere doelgroep wilt aanspreken. In ons artikel over de verschillende social media kanalen bespreken we wat de meest populaire kanalen aan meerwaarde kunnen bieden in een marketingstrategie.

In je keuze voor de platforms waar je je strategie gaat uitvoeren moet de gebruiker centraal staan. Op welk kanaal is jouw beoogde doelgroep te vinden? In dit geval is de doelgroep dus leidend: jij moet hen opzoeken, en niet andersom. Wat een gebruiker doet op een platform is ook van belang. Sommige platforms richten zich op netwerken en het delen van informatie, terwijl anderen de nadruk leggen op entertainment. Ook dit is een factor in het kiezen van het juiste kanaal. Afhankelijk van je gekozen budget en tijdsinvestering is het verstandig niet te breed in te zetten, maar in eerste instantie te kiezen voor 1 tot 3 kanalen om je strategie uit te voeren. Aangezien ieder platform zijn eigen ideale contentvorm heeft, zul je in veel gevallen verschillende content voor de verschillende platforms moeten maken. Dit kan behoorlijk tijdrovend zijn, dus is het verstandig om niet direct te groot uit te pakken. Als je je doelen, doelgroep en de gekozen platforms helder hebt, is het tijd voor de volgende stap: wat voor content ga je plaatsen?

Een contentformule uitkiezen.

Als je met een bepaalde regelmaat nieuwe content wilt plaatsen, kan het lastig zijn om hier altijd de nodige inspiratie voor in huis te hebben. Er is natuurlijk niet elke week een nieuwtje te melden of een ontwikkeling die interessant is voor je volgers. Daarom kunnen wij je aanraden een contentformule te verzinnen, die je vervolgens in kunt vullen. Zo’n formule bestaat uit een aantal thema’s, die je een kader geven waarbinnen je kunt posten. Door formulematig te werken, voorkom je ook dat je toch verzandt in het alleen maar reclame maken voor je product of dienst – iets dat onder je volgers al snel als vervelend wordt gezien. Door de verschillende thema’s af te wisselen, houd je de aandacht langer vast. Ook ontdek je sneller wat je publiek wel en niet graag ziet en kun je zo verschillende doelgroepen bedienen.

Aan wat voor thema’s kun je denken in een contentformule? Een aantal voorbeelden:

Je kunt hier natuurlijk nog voldoende eigen varianten op verzinnen die passen bij jouw onderneming. We raden wel aan minimaal drie thema’s in een contentformule op te nemen, zodat de content die je post voldoende afwisselend is. Zodra je je contentformule hebt bedacht, is het tijd om na te denken over je volgende stap: het maken van de content.

  • Expertise. Laat zien dat jij weet waar je over praat. Deel je kennis, tips en tricks, beantwoord vragen die spelen onder je doelgroep en laat bijvoorbeeld medewerkers aan het woord over hun vakkennis.
  • Actualiteit. Is er iets in het nieuws dat een link heeft met jouw branche of een interessante ontwikkeling binnen je werkveld? Deel het met je volgers, liefst ook met een begeleidende tekst waarin je uitlegt waarom het voor je branche, bedrijf of volgers interessant is.
  • Persoonlijk / over je bedrijf. Social media is bij uitstek een plek om je doelgroep kennis te laten maken met de persoon of personen achter je bedrijf. Geef een kijkje achter de schermen, deel persoonlijke nieuwtjes over werkgevers (bijvoorbeeld jubilea of behaalde mijlpalen) en laat zo zien wie je bent en met wie je klant te maken heeft.

Content creëren.

Content kan veel verschillende vormen aannemen, maar voor de meeste social media platformen draait het voornamelijk om tekst, afbeeldingen en video’s. In het ideale geval wissel je in je posts af tussen video’s en afbeeldingen, altijd met een begeleidende tekst. Wij raden in ieder geval aan om nooit een post zonder visuele toevoeging te doen. Beeld bij een tekst trekt immers de aandacht, en dat is precies wat je met social media wil bereiken.

Denk bij het creëren van je content goed na over je gekozen doelgroep. Niet alleen over hoe je ze in je teksten aanspreekt (formeel of toch minder formeel), maar ook over wat voor beeld je doelgroep aanspreekt. Herkenbaarheid is hierin altijd een factor: een jonge doelgroep zal zich minder snel aangetrokken voelen tot een tekst in de u-vorm en beeld met oudere mensen daarin, terwijl dit bij een oudere, wellicht meer zakelijke doelgroep wel goed kan werken. Dit soort zaken kun je vastleggen in bijvoorbeeld een brandbook of een tone-of-voice-document, zodat je je gemaakte keuzes altijd snel terug kunt vinden.

Om visueel duidelijk te maken dat een bericht van jouw onderneming afkomstig is, kun je een soort template of vaste huisstijl uitwerken waarbinnen je je afbeeldingen of video’s maakt. Denk bijvoorbeeld aan een klein hoekje met daarin je logo, zodat iedere post herkenbaar van jouw bedrijf is. Naast herkenbaarheid geef je je berichten hiermee ook een consequente stijl mee, wat laat zien dat je aandacht aan je berichten besteedt. Nu je hebt nagedacht over je doelen en je doelgroep en je de juiste kanalen en content hebt bepaald, is het tijd voor de laatste stap: het uitvoeren van je strategie.

Je social strategie uitvoeren en blijven verbeteren.

Na het uitdenken en opstellen van je strategie komt misschien wel het moeilijkste onderdeel: de uitvoering. Want hoe mooi de plannen en hoe goed de intentie ook kan zijn, het daadwerkelijk blijven volhouden is soms lastig. Om te zorgen dat je dit wel lukt, kan het daarom helpen om je werkzaamheden structuur te geven. Door procesmatig te werk te gaan en van alle vaste onderdelen een aparte taak te maken, is het makkelijker dit iedere week of maand vol te houden. Zorg bijvoorbeeld dat je op een vast moment in de week of maand je posts voor de volgende periode schrijft en visueel opmaakt (indien mogelijk), zodat je er langer over na kunt denken, ze nog eens na kunt lezen en je voor het plaatsen nog verbeteringen kunt aanbrengen.

Een belangrijk hulpmiddel in dit procesmatig werken is de contentplanning of contentkalender. In dit document plan je vast vooruit welke content je op welk kanaal gaat plaatsen. Ook houd je hier overzichtelijk bij onder welk thema je post valt en in hoeverre deze klaar is voor publicatie. Zo weet je altijd wanneer welke post gepubliceerd moet worden, maar kunnen anderen in je team ook zien wat de huidige status is. Het werken met zo’n contentplanning biedt overzicht en structuur en maakt het makkelijker om vooruit te plannen en te werken, zodat je geen overhaaste en niet goed doordachte berichten plaatst.

Als je de structuur in je werkwijze hebt aangelegd en al enige tijd posts plaatst, kun je bepalen of je aanpak werkt. Vrijwel alle social media platformen bieden inzicht en uitgebreide statistieken aan, zowel voor je gehele profiel als per specifieke post. Van deze statistieken kun je slim gebruik maken. Door deze te analyseren en te vergelijken met elkaar (bijvoorbeeld tussen thema’s of platformen), kun je trends ontdekken. Slaat een bepaald thema wel, maar een ander totaal niet aan onder je doelgroep? Dan moet je misschien een ander thema verzinnen, of het beter lopende thema vaker voorbij laten komen. Of merk je dat posts met een specifiek soort afbeelding beter scoren dan anderen? Dan spreekt dit je doelgroep het meeste aan.

Door op zo’n analytische wijze naar je posts te kijken, kun je je strategie op social media aanscherpen. Je leert immers beter wat je doelgroep interessant vindt, maar ook welke contentvormen voor jouw onderneming en beoogde doelgroep goed werken. Het kan zelfs zo zijn dat de doelgroep die reageert op jouw content een andere is dan die je voor ogen had. Dan kun je besluiten ofwel je beoogde doelgroep aan te passen, of te proberen de inhoud van je content aan te passen zodat deze beter aansluit bij wie jij als klant wil veroveren. Zo bouw je aan een strategie die voor jouw onderneming het beste werkt. Wel belangrijk om te onthouden: social media is constant in beweging. Nieuwe platformen, nieuwe regels binnen die platformen en een nieuw publiek dat kan worden aangeboord – je strategie kan continu worden aangepast op een nieuwe situatie. Zorg dus dat je niet te lang stil blijft zitten, maar regelmatig nagaat of wat je doet nog steeds het beste werkt voor wat jij wil bereiken. Zo bouw je aan langdurig succes op social media.

Download gratis contentplanning-template

Adverteren op social media.

Eén van de grootste voordelen aan marketing op social media is dat je er gratis gebruik van kunt maken. Dit zorgt voor een lage instapdrempel: ook voor een klein bedrijf met minder budget is het zo makkelijk en aantrekkelijk om met social media marketing aan de slag te gaan. Al het voorgaande had dan ook voornamelijk betrekking op het zogeheten organisch posten op social media. Dit houdt in dat je gebruik maakt van alles wat gratis tot je beschikking staat, zonder een voordeel te behalen door ervoor te betalen. Toch is een groot deel van de tips tot nu toe ook toepasbaar wanneer je besluit te adverteren. Daarbij moet je immers ook weten op wie je je richt, wat je ermee wilt bereiken en is het essentieel om sterke content te maken en in te zetten. In een later artikel zullen we bespreken hoe je precies met adverteren op social media aan de slag gaat. Hier willen we vooral ingaan op waarom het, als aanvulling op organische posts, het overwegen waard is.

Misschien wel de belangrijkste factor van adverteren op social media vergeleken met meer traditionele vormen van adverteren is de flexibiliteit. Je kunt advertenties met een paar klikken aan- of uitzetten, aanpassingen doorvoeren of nieuwe varianten toevoegen. Dit hangt natuurlijk samen met het sociale aspect van social media. Anders dan bij advertenties op andere plekken kun je hier namelijk direct de reacties op een uiting peilen. Bij overwegend negatieve reacties kun je de advertentie (tijdelijk) stopzetten en aanpassingen maken, terwijl je bij veel positieve feedback vrijwel direct kunt zorgen dat deze vaker vertoond wordt.

Een andere factor is er één die ook bij organische posts een voordeel biedt: de hoeveelheid data en statistieken. Dit begint al bij het maken van de advertentie. Door de enorme collectie data die partijen als Facebook, Instagram en LinkedIn tot hun beschikking hebben, zijn er uitgebreide mogelijkheden om een specifiek publiek te kiezen. Zo kun je heel precies mikken op de voor jou perfecte doelgroep en betaal je dus ook alleen om de advertentie aan hen te tonen. Zo wordt de kans dat je advertentie aan een geïnteresseerde groep mensen wordt vertoond aanzienlijk groter.

Ook bij het nagaan van de resultaten van je advertentie is data een belangrijke factor. Je kunt niet alleen inzien hoe groot het bereik van een advertentie is geweest en hoeveel mensen erop hebben geklikt, maar door je advertentie te combineren met bijvoorbeeld een Facebook Pixel en Google Analytics kun je ook zien wat iemand vervolgens op je website doet. Zo kun je zien of de doelen die je hebt gesteld voor je advertentie worden behaald, of dat er aanpassingen nodig zijn. Dit inzicht in de prestaties van je advertentie, gecombineerd met de mogelijkheid om snel zaken aan te passen, maakt adverteren op social media een waardevolle toevoeging op een social media strategie.

Blijf voorop lopen.

Het nog steeds toenemende gebruik van social media zorgt ervoor dat je er als modern bedrijf eigenlijk niet omheen kunt. Dit heeft zowel een voordeel als een nadeel. Als iemand in je beoogde publiek meer wil weten over je bedrijf, zal één van de opties zijn dat ze op de grote sociale platformen op zoek gaan. Ze verwachten immers dat je daar aanwezig bent. Als ze daar een mooi, up-to-date en gevuld profiel tegenkomen, laat je direct een positieve indruk achter. Het nadeel aan de alomtegenwoordigheid van social media is dat je concurrenten daar waarschijnlijk ook aan hun marketing werken. Daarom is het zaak om voorop te blijven lopen en zo min mogelijk kansen te laten liggen. Als je, zoals hier voorgesteld, doordacht en gestructureerd te werk gaat, is de kans op langdurig succes op social media aanzienlijk groter dan wanneer je zomaar wat doet. Troef je concurrentie daarom af door genoeg tijd en aandacht te besteden aan je social media en te laten zien dat je je publiek centraal stelt. Waar wacht je nog op?