Downloads: Tips & tricks voor extra contentinspiratie
Gratis template contentplanning

In ons vorige artikel gingen we diep in op de social media strategie. We bespraken het nut van het opstellen van zo’n strategie als onderdeel van je social media marketing en hoe je dat aanpakt. Nu je aan de hand daarvan een strategie hebt kunnen opzetten, is het tijd voor de volgende stap. Hoe zet je je plannen om in concrete social media content? In dit artikel bespreken we hoe je je strategie tot uitvoering brengt. Dit doe je door de opgedane kennis uit je strategie uit te werken tot content waar je doelgroep iets aan heeft. We gaan in op het kiezen van de juiste contentvorm voor jouw kanalen, het vinden van onderwerpen om content over te delen en het maken en inplannen van je uiteindelijke content. Je leert structuur aanbrengen in je werkzaamheden en deze consistent vol te houden. Dit is belangrijk, want je kanalen opbouwen en tot resultaten komen kost tijd. Klaar om aan de slag te gaan?

twee mensen werken aan social media content

Inhoud: wat je gaat lezen

Kies je contentvorm.

In je strategie heb je een helder beeld gecreëerd van je ideale klant in de vorm van een buyer persona. Hierin heb je ook opgenomen welke platformen potentiële klanten het liefst gebruiken. Op basis daarvan heb je de keuze kunnen maken voor het platform of de platformen waarop je actief aan de slag gaat met social media marketing om je doelgroep te bereiken. De volgende stap naar het plaatsen van content is het kiezen van je contentvorm. Hierbij hoef je je niet tot één vorm te beperken: juist de afwisseling of combinatie van verschillende vormen kan goed werken. Aan welke contentvormen kun je denken? Veel voorkomende vormen zijn:

  • Tekst
  • Afbeelding of foto
  • Link (al dan niet met afbeelding)
  • Graphic
  • Video (al dan niet live)
  • Story
  • Audio

Welke vormen je tot je beschikking hebt, hangt ook sterk van je gekozen platform af. YouTube vereist dat je een video plaatst, terwijl bijvoorbeeld Facebook of LinkedIn ook posts met alleen tekst als optie hebben. Kijk hierbij ook goed naar wat het beste werkt op een platform. Een andere bepalende factor is je eigen kennis en kunde en de tijd die je hebt om te investeren in jouw content. Heb je niet de capaciteiten om video te maken? Dan is het waarschijnlijk verstandiger om in eerste instantie je focus te leggen bij tekst en een afbeelding. Als je daarmee successen boekt en bijleert, meer tijd krijgt of een professional kunt inschakelen, kun je video altijd nog toevoegen aan je opties.

Ga voor afwisseling en herkenbaarheid.

Probeer af te wisselen in de contentvormen die je gebruikt. Op de meeste platformen wordt tekst wel verwacht, maar combineer dit bijvoorbeeld afwisselend met een afbeelding, foto, graphic of video. Dit houdt het niet alleen voor je publiek, maar ook voor jezelf afwisselend. Het kan bovendien ook inzichten opleveren over welke vorm content het beste werkt voor je doelgroep. Door hiermee te experimenteren kun je ontdekken wat voor soort content de meeste respons krijgt, het meest de aandacht trekt en je het meeste oplevert.

Heeft je onderneming een huisstijl? Probeer deze dan ook altijd terug te laten komen in je social content. Een handige manier om dit toe te passen is door het opstellen van een styleguide (als overzichtelijke houvast) en het maken van één of meerdere templates. Door bijvoorbeeld in iedere afbeelding het logo van je bedrijf op dezelfde manier terug te laten komen, worden je posts herkenbaar en weten volgers in één oogopslag met wie ze te maken hebben. Investeer vooraf wat tijd in het maken van templates, zodat je uiteindelijk tijd bespaart in het maakproces van je posts. Deze templates kun je namelijk gemakkelijk toepassen op iedere nieuwe post, zodat je niet iedere keer opnieuw hoeft na te denken over hoe je je logo of huisstijl toe kunt passen.

een voorbeeld van een template voor social media content
Een voorbeeld van templates voor social media content.

In een styleguide kun je de belangrijkste onderdelen van een marketing- of communicatiestrategie opnemen. Denk hierbij aan de missie, visie en doelgroep van de onderneming, maar ook visuele richtlijnen als de gebruikte kleuren en lettertypes. Ook het taalgebruik en de tone-of-voice van je bedrijf neem je hierin op. Zo kun je bij het maken van afbeeldingen of het schrijven van teksten altijd overzichtelijk controleren of wat je maakt nog overeenkomt met wat je eerder hebt bepaald. Nu je hebt bepaald hoe je je social content gaat vormgeven, is het tijd voor de volgende stap: waar ga je het over hebben?

Zo kies je concrete onderwerpen voor je posts.

Een belangrijk onderdeel van je social media strategie is het bepalen van je boodschap. Wat wil je je volgers meegeven en wat wil je bereiken met social media marketing? Dit is de hoofdlijn die altijd achter je posts zit. Dat betekent niet dat alles wat je plaatst over hetzelfde onderwerp moet gaan, maar wel dat je posts direct of indirect bijdragen aan het behalen van je doelen en het verspreiden van je boodschap. Zorg dus dat je je achterliggende boodschap altijd helder voor ogen houdt, want hier werk je naartoe.

De informatie die je hebt verkregen door het uitwerken van een buyer persona en de customer journey komt goed van pas bij het kiezen van onderwerpen voor je posts. Hierdoor heb je immers geleerd wat je doelgroep wil zien en hoe je ze verder kunt helpen in hun beslissingsproces. Ook dit vormt daarmee een startpunt voor de content die je gaat maken en de onderwerpen die daarin aan bod komen. Hier ligt een kans om je expertise en autoriteit op jouw vakgebied te laten zien. Geef antwoord op de problemen en vraagstukken die leven onder je doelgroep, want zo laat je zien dat jij weet waar je het over hebt. Zorg er met je content ook voor dat je echt iemand verder helpt. Het is helemaal niet erg om je beste advies weg te geven als je dat uiteindelijk nieuwe klanten oplevert.

Op deze manier bepaal je de hoofdlijnen achter je content. Daarmee ben je er echter nog niet. Hoe zet je deze hoofdlijnen om in concrete, regelmatige posts? Er zijn meerdere methoden om daarmee aan de slag te gaan. We leggen er een aantal uit.

Geef je posts vorm met contentthema’s.

In de vorige delen van deze reeks hebben we contentthema’s ook al aangestipt, maar we willen het nut van deze methode extra onderstrepen. Dit begint bij het uitwerken van een contentformule. Binnen zo’n formule bedenk je een aantal thema’s, die je een kader bieden waarbinnen je posts kunt maken. Dit zijn grotere, overkoepelende onderwerpen die je met elkaar kunt afwisselen. Zo start je niet met een leeg canvas, maar heb je vast een richting voor je content. Het toepassen van deze thema’s zorgt ook voor voldoende afwisseling op je kanalen, waardoor je de aandacht langer vast kunt houden.

Een toegevoegde waarde van contentthema’s is dat het een richting binnen je posts biedt. Het geeft je bijvoorbeeld de kans om een groter onderwerp of een langer verhaal over meerdere posts uit te werken. Ook kun je zo ontdekken wat goed en minder goed werkt onder je volgers. Zij weten zo bovendien wat ze van je kunnen verwachten. Een aantal voorbeelden van contentthema’s waar je aan kunt denken:

  • Expertise. Hier laat je zien waarom jij een autoriteit bent binnen jouw vakgebied. Deel tips en tricks, geef oplossingen voor de problemen waar je doelgroep mee zit en laat medewerkers vertellen over hun vakkennis.

  • Intern / achter de schermen. Heb je een mooie mijlpaal behaald of is iemand tien jaar in dienst? Je volgers vinden het leuk om jou en de mensen achter je bedrijf te leren kennen en social media is daar bij uitstek het medium voor.
  • Actualiteit. Gebeurt er iets interessants binnen je branche, of is er nieuws dat je aan je product of dienst kunt linken? Deel het met je volgers, liefst ook met wat uitleg waarom dit relevant is voor je volgers. Ook inhakers zijn natuurlijk een optie – maar wel alleen als je een écht goeie hebt.
  • Over je product of dienst. Je bent natuurlijk trots op het product of de dienst die je verkoopt. Dat mag je – in beperkte mate – natuurlijk laten zien. Is er een nieuwe ontwikkeling of een functie die je extra wilt uitlichten? Maak er een enthousiaste post over, want dit is zowel interessant voor volgers die interesse hebben als degenen die al klant zijn. Doe dit echter niet te vaak, want je wilt voorkomen dat je een verkoopkanaal wordt.

Put uit je publiek.

De social posts die je doet zijn uiteindelijk bedoeld voor je volgers. Het is daarom ook niet gek om daar inspiratie uit te halen. Dit doe je deels al bij het opstellen van je buyer persona, waarbij je bedenkt wat de problemen zijn waar zij mee worstelen. Zodra je bent begonnen met posten kun je dit echter blijven doen, maar dan met de reacties die je van je volgers krijgt. Vragen ze om meer informatie over een onderwerp of hulp bij een specifiek probleem? Dit kan een nieuw onderwerp om over te posten zijn.

Kijk ook eens binnen je bedrijf. Wie heeft er het meeste contact met bestaande klanten of nieuwe prospects? Zij hebben mogelijk ook een helder beeld van wat de belangrijkste of meest voorkomende vragen en problemen zijn. Als bepaalde vragen voorbij blijven komen, is dat antwoord kennelijk niet gemakkelijk te vinden. Jouw content kan dus scoren als jij wel het antwoord biedt waar ze naar zoeken.

Doe zoekwoordenonderzoek.

Een veelgebruikte methode binnen content marketing en SEO is het zoekwoordenonderzoek, ook wel keyword research. Dit wordt normaliter ingezet bij het schrijven van content voor een website, maar kan ook nuttig zijn bij het bepalen van onderwerpen voor social media posts. In een zoekwoordenonderzoek analyseer je hoe je doelgroep hun zoekopdrachten naar jouw product of dienst verwoordt. Ook kun je onderzoeken op welke manier potentiële klanten nu op je website terechtkomen en daarop inspelen.

Wordt er naar specifieke termen of vragen gezocht waar jouw product of dienst op aansluit, maar waar je nog geen content over hebt gemaakt? Schrijf er dan iets over, zorg dat dit terug te vinden is op je website en deel dit op je social kanalen. Zo kun je antwoorden aanbieden nog voordat je volgers er expliciet om vragen.

een spion begluurt de concurrentie

Kijk naar je concurrentie.

Er is een goede kans dat je niet de enige bent die je product of dienst aanbiedt. Hoewel we natuurlijk niet aanraden rechtstreeks te kopiëren wat je concurrenten doen, kan een beetje concurrentieonderzoek nooit kwaad. Hoe gaan zij om met hun socials en volgers? Laat je inspireren door hun aanpak, maar kijk vooral naar hoe jij het beter kunt doen en waar zij kansen laten liggen en jij een aanvulling kunt zijn. Door onderwerpen aan te snijden die bij anderen niet aan bod komen, kun jij je als expert in je vakgebied laten gelden.

Ook vakgerelateerde fora en andere platformen kunnen inspiratie bieden. Door uit te zoeken waar potentiële klanten tegenaan lopen en vragen over stellen, ontdek je mogelijke nieuwe invalshoeken voor je content. Zo vind je niet alleen originele onderwerpen om over te posten, maar bied je ook echt meerwaarde aan je volgers. Je laat zo zien dat je hun problemen erkent, begrijpt en ook nog eens kunt oplossen.

Download tips & tricks voor extra contentinspiratie

Hergebruik je content.

Als je pas net met online marketing en social media begint, moet er nog veel content gemaakt worden. Na verloop van tijd bouw je een flinke basis aan materiaal op, waar je vaker dan één keer gebruik van kunt maken. Zeker bij langere content als blogs of artikelen is het absoluut de moeite waard om die met enige regelmaat te delen. Kies er dan bijvoorbeeld voor om een paar keer een ander gedeelte uit te lichten en daar de focus op te leggen. Ook het opnieuw plaatsen van berichten is prima, mits er maar enige tijd verstreken is. Jij bent veel bezig met je content, maar voor veel van je volgers is wat je plaatst één van de vele berichten die ze per dag zien. De kans is dus klein dat iemand na twee à drie maanden nog weet dat je een bericht eerder al geplaatst hebt.

Je kunt je content ook hergebruiken in andere contentvormen. Heb je een interessante blog geschreven? Dan kun je mogelijk ook een vlog opnemen waarin je hetzelfde onderwerp bespreekt of een deel van je blog uitlicht. Ook kun je bijvoorbeeld een onderdeel uit een interessant artikel uitwerken in een graphic, die je weer kunt delen op je social kanalen. Het is zonde om tijd te steken in sterke content die je vervolgens maar één keer met je volgers deelt. Wees daarom niet bang om af en toe iets te herhalen.

Nog meer inspiratie opdoen voor het vinden van onderwerpen? Download hier onze tips & tricks voor extra contentinspiratie. Nu je de onderwerpen voor je posts hebt kunnen bepalen, is het tijd om echt van start te gaan op je social kanalen. Hoe pak je dit praktisch en structureel aan?

Praktisch en structureel aan de slag.

We hebben het in de vorige delen van deze reeks al meermaals ter sprake gebracht: de contentplanning, of contentkalender. Dit is één van je sterkste gereedschappen om niet alleen structuur te bieden en je te helpen vooruit te kijken, maar vooral ook overzicht te houden. Maak inzichtelijk welke posts er de komende periode op de planning staan. Zo weet je precies welke werkzaamheden er nog moeten plaatsvinden en hoeveel tijd je daarvoor nodig hebt. Op deze manier kun je ook structuur aanbrengen in je maakproces. Direct aan de slag met je eigen contentplanning? Download hier onze template om je op weg te helpen.

In de contentplanning houd je de status van een post bij. Is er al een tekst geschreven en zijn de visuals al in orde en in het juiste formaat opgemaakt? Wij raden je aan voldoende tijd vrij te maken om aan je posts te werken en hierbij ook een extra controle- of redigeerstap in te bouwen. Door een dag of twee later nog eens kritisch naar je gemaakte werk te kijken, kun je fouten opvangen voor ze gepubliceerd zijn en je post aanscherpen waar nodig. Een handige methode kan zijn om hier iedere week een vast moment voor te kiezen, waarbij je de eerste versie van je post op de ene dag maakt en deze een of twee dagen later nog eens opnieuw bekijkt.

Download gratis contentplanning-template

Zodra alle onderdelen van je post af zijn, kun je deze gaan plaatsen. Je kunt dit handmatig doen via de platformen zelf, maar praktischer kan zijn om een tool te gebruiken waar je ze mee in kunt plannen. Wij gebruiken daar bijvoorbeeld Semrush voor, maar er zijn ook diverse gratis alternatieven als Hootsuite en Buffer. Met zo’n tool kun je vooraf een dag en tijdstip uitkiezen waarop je bericht geplaatst moet worden. Hier hoef je zelf dan minder op te letten – al is een controle achteraf verstandig – omdat de tool de posts op jouw gekozen tijdstip en op de door jouw gekozen platforms plaatst. Ben je al een tijdje actief op social media en heb je al een volgersschare opgebouwd? Dit soort tools geeft ook vaak een inschatting van wanneer je publiek online is, en wanneer het dus slim is om je post te plaatsen.

Ga van start.

Je kunt veel tijd steken in al deze voorbereidende stappen, en dat levert vrijwel altijd een voordeel op. Toch is het op een gegeven moment de beste stap om simpelweg van start te gaan. Je contentplanning hoeft niet al maanden vooruit gevuld te zijn om je eerste post te kunnen plaatsen. Juist door gewoon te beginnen met posten kun je je ritme en regelmaat ontwikkelen en van daaruit ontdekken wat voor jou het beste werkt. Probeer wel direct met een zekere regelmaat te posten, want dat zorgt ervoor dat je kanalen er verzorgd uitzien. Zo laat je een goede eerste indruk achter bij potentiële nieuwe klanten.

Zodra je op gang bent en je een aantal weken of zelfs maanden posts plaatst, kun je beginnen met evalueren. Dit direct vanaf het begin doen heeft weinig nut. Het kost tijd om een publiek op te bouwen op social media, dus is het niet raar als je niet vanaf het allereerste moment succesvol bent. Pas na een periode regelmatig posts plaatsen kun je de balans opmaken en bepalen of je plannen tot nu toe het gewenste effect hebben, of je in ieder geval de goede kant op sturen. Je kunt dit op meerdere manieren peilen, afhankelijk van de doelen die je hebt gesteld in je social media strategie.

Vrijwel alle social media kanalen geven je een uitgebreid inzicht in de statistieken van je kanaal. Overkoepelend kun je zo bijvoorbeeld inzien of je volgersaantal en je bereik groeit. Als het vergroten van je naamsbekendheid één van je doelen is, kunnen dat KPI’s zijn waarmee je bepaalt wanneer je je doel bereikt hebt. Om het succes van je contentstrategie te peilen moet je het kleinschaliger aanpakken en gaan kijken naar je posts. Zit er een stijgende lijn in het aantal weergaven en reacties dat je krijgt? Vergelijk ook de posts van verschillende contentthema’s. Zo ontdek je of bepaalde thema’s beter liggen onder je publiek dan andere. Hetzelfde geldt voor contentvormen: scoren afbeeldingen bijvoorbeeld beter dan video’s? Dan kun je vaker voor die vorm kiezen en kijken of dit helpt je kanaal te groeien.

Wees vooral niet bang om af en toe te experimenteren en zaken af te wisselen. Dit is de beste methode om te ontdekken welke social media content het beste past bij zowel jouw bedrijf als je publiek. Blijf dit hele proces ook continu herhalen. Social media staan niet stil, net zoals je volgers en je bedrijf zich blijven ontwikkelen. Kijk met enige regelmaat kritisch naar wat je doet en welke resultaten je werkzaamheden opleveren, zodat je altijd scherp hebt of je nog op koers bent om je doelen te behalen. Is dat niet het geval, dan ben je op tijd om bij te sturen en te zorgen dat je social kanalen bijdragen aan het succes van je online marketing.

visuele weergave van stijgende cijfers

Tot slot.

De grootste uitdaging binnen social media marketing is het uitvoeren van je strategie. Dit is het onderdeel waar je de meeste tijd, moeite en geld in gaat steken en waar je eigenlijk continu mee bezig blijft. Het is daarom belangrijk dat je ook bereid bent deze tijd en moeite te investeren. Veel tijd steken in het werken aan een strategie om deze vervolgens niet of gebrekkig uit te voeren is zonde. Een goed begin is het halve werk.

Door het uitwerken van contentvormen en contentthema’s kun je jezelf al goed op weg helpen. Zo begin je niet iedere post met een volledig leeg canvas, maar heb je kaders waarbinnen je je onderwerpen kunt bepalen en je posts vorm kunt geven. Put inspiratie uit verschillende bronnen, zodat je al snel een contentplanning kunt vullen.

Zo’n contentplanning is een belangrijk middel in de uitvoering van je strategie. Deze helpt je niet alleen overzicht te bewaren, maar kan je ook ondersteunen bij het aanbrengen van structuur in je werkzaamheden. Door structuur wordt het makkelijker om de regelmaat in je werk vol te houden. Regelmatig posten is van groot belang, want het kost tijd om je kanalen en publiek op social media op te bouwen. Geef dus ook niet op als je geen direct resultaat behaalt.

Zorg dat je bij alles wat je maakt en post je gestelde doelen en de hoofdlijnen achter je content scherp in beeld houdt. Dit is het overkoepelende doel waar je, met je strategie en de daaruit voortvloeiende posts, naartoe werkt. Wees ook niet bang om in te grijpen wanneer nodig en wat te experimenteren met je posts. Dit kan je tot nieuwe inzichten brengen en uiteindelijk tot meer succes leiden. Zo maak je social media marketing de investering waard.

Dit artikel is onderdeel van een reeks over social media marketing. Lees ook de artikelen over social media marketing, social media strategie, social media voor bedrijven en adverteren op social media.