Snapchat kende in 2023 meer dan 406 miljoen actieve gebruikers per dag. Deze bizarre hoeveelheid mensen publiceren samen dagelijks ruim 5 miljard ‘snaps’ per dag. Het platform is vooral populair bij de jonge gebruikers en het aantal gebruikers groeit nog steeds. Ook veel bedrijven zijn actief op Snapchat. Welke opties zijn er precies voor bedrijven om Snapchat in te zetten om hun doelgroep te bereiken? In deze blog leggen we uit wat het platform precies is, wat je er mee kan en waarom Snapchat voor bedrijven zeer aantrekkelijk is om de jongere doelgroep mee te bereiken.
Inhoud: wat je gaat lezen.
Snapchat is een socialmediakanaal dat draait om foto’s en video’s. Het biedt gebruikers de mogelijkheid om snaps te versturen, die alleen tijdelijk (bijvoorbeeld 10 seconden) te bekijken zijn. Daarna verdwijnen deze weer en zijn ze niet meer beschikbaar om opnieuw te bekijken.
Je kunt snaps op verschillende manieren maken. De keuze is afhankelijk van de manier waarop en met wie je wilt communiceren. Ten eerste is er one-to-one communicatie, waarbij twee personen foto’s, filmpjes of chatberichten met elkaar uitwisselen. Dit worden ook snaps genoemd.
Ten tweede is er one-to-many communicatie, waarbij gebruikers content kunnen delen met al hun vrienden en/of volgers. Dit blijft 24 uur zichtbaar. Deze vorm van content wordt ook wel ‘stories’ (of verhalen) genoemd.
Zoals gezegd zijn de meeste gebruikers van Snapchat van een jongere leeftijd. De onderstaande statistieken geven een goed beeld.
Naast ‘gewone’ gebruikers zijn er ook bedrijven en beroemdheden met Snapchat-accounts. Als je iemand of een bedrijf volgt, kun je daarvan snaps ontvangen en stories bekijken. Ook ontvang je meldingen van nieuwe content.
De kracht van Snapchat is actualiteit en spontaniteit. Doordat snaps informeler en persoonlijker zijn dan berichten die via andere socialmediakanalen worden verspreid, zijn met name de mogelijkheden tot branding groot. Snapchat is daarom ideaal voor bedrijven die een jonge doelgroep willen bereiken op een spontane wijze. Zo kun je bijvoorbeeld:
Houd er wel rekening mee dat je altijd de behoefte of het probleem van je doelgroep als uitgangspunt neemt om snaps te delen. Je wilt daadwerkelijk snaps delen die voor je doelgroep interessant zijn. Hou het maken van snaps spontaan en wees creatief. Op deze manier blijf je authentiek en gebruik je de dynamiek die Snapchat juist kenmerkt en uniek maakt.
Wil je het bereik onder je doelgroep vergroten? Dan is adverteren op Snapchat een goede optie. Hiervoor kun je een bedrijfskanaal aanmaken. Hoe je dat aanmaakt legt Snapchat stapsgewijs uit. Zo kun je nieuwe producten of services onder de aandacht brengen.
Met het bedrijfskanaal krijg je toegang tot de ‘Ads Manager’-functie. Hier kun je advertenties creëren en uitzetten. Ook kun je hier allerlei data bekijken over je advertenties (views, clicks, conversies). Er zijn verschillende mogelijkheden tot adverteren op Snapchat:
Je kan een advertentie laten zien aan een bepaalde doelgroep. Er zijn heel veel verschillende opties voor targeting. Dit maakt Snapchat uitermate geschikt voor advertentiecampagnes. De verschillende targetingopties zijn:
Snapchat heeft een ‘Instant Create’ functie. Met deze tool kun je in drie simpele stappen advertenties creëren. Eerst kies je een doel, vervolgens link je jouw website en kies je een doelgroep. Wanneer je een campagne maakt in Snapchat, heb je de mogelijkheid om te kiezen tussen Instant Create en Advanced Create.
Het voordeel van Advanced Create is dat je er meerdere advertentiesets in kan zetten en deze met elkaar kunt vergelijken. Instant Create is echter wel een stuk sneller en makkelijker te begrijpen.
Bij MarketEagle hebben we veel ervaring met het opzetten van advertentiecampagnes in Snapchat. Ook het maken van de juiste content voor Snapchat is ons niet vreemd. Benieuwd hoe jij Snapchat kan inzetten, maar kom je er nog niet uit? Neem contact met ons op om alle opties voor jouw specifieke situatie te bespreken.