Kennismaken? 085 130 64 58 - info@marketeagle.nl

Bereik een jonge doelgroep met Snapchat voor bedrijven

Snapchat kende het afgelopen kwartaal meer dan 200 miljoen actieve gebruikers per dag. Deze bizarre hoeveelheid mensen publiceren samen dagelijks tot 3,5 miljard ‘snaps’ per dag. Het platform is vooral populair bij de doelgroep van een jonge leeftijd en is nog steeds groeiende in aantal gebruikers. Ook veel bedrijven zijn actief op Snapchat. Welke opties zijn er precies voor bedrijven om Snapchat in te zetten om deze doelgroep te bereiken? In deze blog leggen we uit wat het platform precies is, wat je er mee kan en waarom Snapchat voor bedrijven zeer aantrekkelijk is om de jongere doelgroep te bereiken.

Wat is Snapchat?

Snapchat is een online fotografie platform. Snapchat biedt gebruikers de mogelijkheid om ‘snaps’ te versturen, die alleen tijdelijk (bijvoorbeeld 10 seconden) te bekijken zijn. Daarna verdwijnen deze weer en zijn ze niet meer beschikbaar om opnieuw te bekijken. Je kunt ‘snaps’ (of content) op verschillende manier maken. De keuze is afhankelijk van de manier waarop en met wie je wilt communiceren. Ten eerste is er one-to-one communicatie, waarbij twee personen foto’s, filmpjes of chatberichten met elkaar uitwisselen. Dit worden ook ‘snaps’ genoemd. Ten tweede is er one-to-many communicatie, waarbij gebruikers content kunnen delen met al hun vrienden en/of volgers. Dit blijft 24 uur zichtbaar blijft. Deze vorm van content wordt ook wel ‘stories’ (of verhalen) genoemd.

Wie gebruikt Snapchat?

Zoals eerder gezegd zijn de meeste gebruikers van Snapchat van een jongere leeftijd. Snapchat heeft statistieken gepubliceerd over hun gebruikers en in welke mate deze actief zijn op het platform:

  • 90% van de Snapchat gebruikers zijn tussen 13 en 24 jaar oud.
  • Ongeveer 63% van de Snapchat gebruikers loggen dagelijks in op het platform.
  • Meeste gebruikers onder de 25 jaar oud zijn wel 40 minuten per dag actief op Snapchat.

Naast ‘gewone’ gebruikers zijn er ook bedrijven en celebrities, die je kan volgen. Als je iemand of een bedrijf volgt, kun je daar ‘snaps’ van ontvangen en ‘stories’ van bekijken. Daarnaast ontvang je dan ook meldingen van nieuw gepubliceerde content.

Snapchat voor bedrijven

De kracht van Snapchat is actualiteit en spontaniteit. Doordat ‘snaps’ informeler en persoonlijker zijn dan berichten die via andere social media kanalen worden verspreid, is met name de mogelijkheden tot branding zijn zeer groot. Snapchat is daarom ideaal voor bedrijven die een jonge doelgroep willen bereiken op een spontane wijze. Zo kun je bijvoorbeeld:

    • Korte interviews met werknemers houden waarin ze antwoord geven op vragen. Zo kun je laten zien wat zij leuk vinden aan het werk. Een persoonlijk verhaaltje in de vorm van een video is altijd aannemelijker dan een geschreven tekst.
    • Potentiële werknemers een kijkje in de keuken geven. Door bijvoorbeeld video’s te maken over hoe een werkdag bij jouw organisatie eruit ziet, kun je mensen een kijkje achter de schermen geven en inspireren om te gaan solliciteren (wat ook vaak via Snapchat kan) bij jouw bedrijf.
    • Je werknemers en geïnteresseerden filters van je laten gebruiken. Zo kunnen zij bijdragen aan de branding van je bedrijf, door in hun eigen ‘snaps’ en ‘stories’ logo’s en materiaal in huisstijl te verwerken.

voorbeeld van snapchat filters

  • De sfeer van je bedrijf uitstralen. Heb je een leuke vrijdagmiddagborrel, is er iemand jarig of is de bedrijfshond weer eens op de vloer? Maak er een leuke ‘snap’ van en laat zien hoe leuk jullie bedrijf is.

Houd er wel rekening mee dat je altijd de behoefte of het probleem van je doelgroep als uitgangspunt neemt om snaps te delen. Je wil daadwerkelijk snaps delen die voor je doelgroep interessant zijn. Hou het maken van ‘snaps’ spontaan. Op deze manier blijf je authentiek en gebruik je de dynamiek die Snapchat juist kenmerkt en uniek maakt.

Adverteren op Snapchat

Wil je het bereik onder je doelgroep vergroten? Dan is adverteren op Snapchat wellicht een goede optie. Als bedrijf kun je een bedrijfskanaal aanmaken. Hoe je dat aanmaakt legt Snapchat stapsgewijs uit. Met het bedrijfskanaal krijg je toegang tot de ‘Ads Manager’ functie. Hier kun je advertenties creëren en uitzetten. Ook kun je hier allerlei data bekijken over je advertenties (views, clicks, conversies). Er zijn verschillende mogelijkheden tot adverteren op Snapchat:

voorbeeld van sponsored stories

  • Betaalde advertentie: Om de zoveel ‘snaps’ wordt jouw advertentie getoond aan de snapchat gebruikers. Dit is een enkele afbeelding, waarin je een titel of pay-off plaatst i.c.m. een call-to-action (bv. button, invulformulier of een website link). De afbeelding is net als een gewone ‘snap’ een paar seconden te zien.
  • Gesponsord verhaal: in de omgeving van de ‘stories’ kun je ook een plek kopen. In het voorbeeld hieronder zie je bovenin de bedrijven die je volgt (Subscriptions) en onderin de gesponsorde ‘stories’ (For You). Deze gesponsorde ‘stories’ worden getoond aan de doelgroep die je daarvoor selecteert.
  • Advertentie video: Eens om de paar bekeken snaps en stories komen deze video’s voorbij. Het zijn video’s van 6 seconden die de gebruikers niet kunnen overslaan. Vanwege de jonge doelgroep van Snapchat en de korte duur van de video’s, zijn deze vaak ‘flashy’, snel en met veel kleuren.

Doelgroepgericht adverteren

Je kan een advertentie laten zien aan een bepaalde doelgroep. Er zijn heel veel verschillende opties tot targeting, wat Snapchat uitermate geschikt maakt voor advertentiecampagnes. De verschillende targeting opties zijn:

  • Interesses en gedrag
  • Demografie (leeftijd, geslacht, huwelijkse of ouderlijke staat)
  • Locatie (land, radius of categorie zoals universiteit/middelbare school)
  • Retargeting
  • Lookalikes

Instant create

Recentelijk heeft Snapchat de ‘Instant Create’ functie uitgebracht. Met deze tool kun je in drie simpele stappen advertenties creëren. Eerst kies je een doel, vervolgens link je jouw website en kies je een doelgroep. Wanneer je een campagne maakt in Snapchat, heb je de mogelijkheid om te kiezen tussen Instant Create en Advanced Create. Het voordeel van Advanced Create is dat je er meerdere advertentiesets in kan zetten en deze met elkaar kunt vergelijken. Instant Create is echter wel een stuk sneller en makkelijker te begrijpen.

‘Snap’ je het nog niet?

Bij MarketEagle hebben we veel ervaring met het opzetten van advertentiecampagnes in Snapchat. Ook het maken van de juiste content voor Snapchat is ons niet vreemd. Benieuwd hoe jij Snapchat kan inzetten maar kom je er nog niet uit? Neem contact met ons op om alle opties voor jouw specifieke situatie te bespreken.