Snapchat kende het afgelopen kwartaal meer dan 363 miljoen actieve gebruikers per dag. Deze bizarre hoeveelheid mensen publiceren samen dagelijks ruim 5 miljard ‘snaps’ per dag. Het platform is vooral populair bij de jonge gebruikers en het aantal gebruikers groeit nog steeds. Ook veel bedrijven zijn actief op Snapchat. Welke opties zijn er precies voor bedrijven om Snapchat in te zetten om hun doelgroep te bereiken? In deze blog leggen we uit wat het platform precies is, wat je er mee kan en waarom Snapchat voor bedrijven zeer aantrekkelijk is om de jongere doelgroep mee te bereiken.

scherm met Snapchat logo zichtbaar om te beginnen met Snapchat voor bedrijven

Wat is Snapchat?

Snapchat is een socialmediakanaal dat draait om foto’s en video’s. Het biedt gebruikers de mogelijkheid om snaps te versturen, die alleen tijdelijk (bijvoorbeeld 10 seconden) te bekijken zijn. Daarna verdwijnen deze weer en zijn ze niet meer beschikbaar om opnieuw te bekijken.

Je kunt snaps op verschillende manieren maken. De keuze is afhankelijk van de manier waarop en met wie je wilt communiceren. Ten eerste is er one-to-one communicatie, waarbij twee personen foto’s, filmpjes of chatberichten met elkaar uitwisselen. Dit worden ook snaps genoemd.

Ten tweede is er one-to-many communicatie, waarbij gebruikers content kunnen delen met al hun vrienden en/of volgers. Dit blijft 24 uur zichtbaar. Deze vorm van content wordt ook wel ‘stories’ (of verhalen) genoemd.

Wie gebruikt Snapchat?

Zoals gezegd zijn de meeste gebruikers van Snapchat van een jongere leeftijd. De onderstaande statistieken geven een goed beeld.

  • 77% van de Snapchat-gebruikers zijn tussen 18 en 24 jaar oud.
  • Ongeveer 63% van de Snapchat-gebruikers logt dagelijks in op het platform.

  • De gemiddelde actieve gebruiker is 30 minuten per dag actief op Snapchat.

Naast ‘gewone’ gebruikers zijn er ook bedrijven en beroemdheden met Snapchat-accounts. Als je iemand of een bedrijf volgt, kun je daarvan snaps ontvangen en stories bekijken. Ook ontvang je meldingen van nieuwe content.

Snapchat voor bedrijven.

De kracht van Snapchat is actualiteit en spontaniteit. Doordat snaps informeler en persoonlijker zijn dan berichten die via andere socialmediakanalen worden verspreid, zijn met name de mogelijkheden tot branding groot. Snapchat is daarom ideaal voor bedrijven die een jonge doelgroep willen bereiken op een spontane wijze. Zo kun je bijvoorbeeld:

  • Korte interviews met werknemers houden waarin ze antwoord geven op vragen. Zo kun je laten zien wat zij leuk vinden aan het werk. Een persoonlijk verhaal in de vorm van een video is altijd aannemelijker dan een geschreven tekst.
  • Potentiële werknemers een kijkje in de keuken geven. Door bijvoorbeeld video’s te maken over hoe een werkdag bij jouw organisatie eruit ziet, kun je mensen een kijkje achter de schermen geven en inspireren om te solliciteren bij jouw bedrijf (wat vaak ook via Snapchat kan).
  • Een filter beschikbaar maken voor je werknemers en geïnteresseerden. Zo kunnen zij bijdragen aan de branding van je bedrijf, door in hun eigen snaps en stories logo’s en materiaal in huisstijl te verwerken.
  • De sfeer van je bedrijf uitstralen. Heb je een leuke vrijdagmiddagborrel, is er iemand jarig of is de bedrijfshond weer eens over de vloer? Maak er leuke sneak previews van en laat zien hoe tof jullie bedrijf is.
filters voor snapchat

Houd er wel rekening mee dat je altijd de behoefte of het probleem van je doelgroep als uitgangspunt neemt om snaps te delen. Je wilt daadwerkelijk snaps delen die voor je doelgroep interessant zijn. Hou het maken van snaps spontaan en wees creatief. Op deze manier blijf je authentiek en gebruik je de dynamiek die Snapchat juist kenmerkt en uniek maakt.

Adverteren op Snapchat.

Wil je het bereik onder je doelgroep vergroten? Dan is adverteren op Snapchat een goede optie. Hiervoor kun je een bedrijfskanaal aanmaken. Hoe je dat aanmaakt legt Snapchat stapsgewijs uit. Zo kun je nieuwe producten of services onder de aandacht brengen.

Met het bedrijfskanaal krijg je toegang tot de ‘Ads Manager’-functie. Hier kun je advertenties creëren en uitzetten. Ook kun je hier allerlei data bekijken over je advertenties (views, clicks, conversies). Er zijn verschillende mogelijkheden tot adverteren op Snapchat:

voorbeeld van sponsored stories
  • Betaalde advertentie: om de zoveel snaps wordt jouw advertentie getoond aan Snapchat-gebruikers. Dit is een enkele afbeelding, waarin je een titel of pay-off plaatst in combinatie met een call-to-action (bijvoorbeeld een button, invulformulier of een websitelink). De afbeelding is net als een gewone snap een paar seconden te zien.
  • Gesponsord verhaal: in de omgeving van de stories kun je ook een plek kopen. In het voorbeeld hierboven zie je bovenin de bedrijven die je volgt (Subscriptions) en onderin de gesponsorde stories (For You). Deze gesponsorde stories worden getoond aan de doelgroep die je daarvoor selecteert.
  • Advertentievideo: eens om de paar bekeken snaps en stories komen deze video’s voorbij. Het zijn video’s van 6 seconden die de gebruikers niet kunnen overslaan. Vanwege de jonge doelgroep van Snapchat en de korte duur van de video’s, zijn deze vaak ‘flashy’; snel en met veel kleuren.

Doelgroepgericht adverteren.

Je kan een advertentie laten zien aan een bepaalde doelgroep. Er zijn heel veel verschillende opties voor targeting. Dit maakt Snapchat uitermate geschikt voor advertentiecampagnes. De verschillende targetingopties zijn:

  • interesses en gedrag;
  • demografie (leeftijd, geslacht, huwelijkse of ouderlijke staat);
  • locatie (land, radius of categorie zoals universiteit/middelbare school);
  • retargeting;
  • lookalikes.

Instant create.

Snapchat heeft een ‘Instant Create’ functie. Met deze tool kun je in drie simpele stappen advertenties creëren. Eerst kies je een doel, vervolgens link je jouw website en kies je een doelgroep. Wanneer je een campagne maakt in Snapchat, heb je de mogelijkheid om te kiezen tussen Instant Create en Advanced Create.

Het voordeel van Advanced Create is dat je er meerdere advertentiesets in kan zetten en deze met elkaar kunt vergelijken. Instant Create is echter wel een stuk sneller en makkelijker te begrijpen.

‘Snap’ je het nog niet?

Bij MarketEagle hebben we veel ervaring met het opzetten van advertentiecampagnes in Snapchat. Ook het maken van de juiste content voor Snapchat is ons niet vreemd. Benieuwd hoe jij Snapchat kan inzetten, maar kom je er nog niet uit? Neem contact met ons op om alle opties voor jouw specifieke situatie te bespreken.