Wil jij graag structurele communicatie naar je doelgroep? Marketing automation kan dan een goede optie voor je zijn. Met digitale systemen kan je ervoor zorgen dat je direct en vaak in een vroeg stadium je doelgroep kan bereiken. In een notendop gaat marketing automation over het begeleiden van je potentiële klant in zijn of haar klantreis. Lees hieronder over wat marketing automation precies inhoudt en hoe jij dit kan inzetten om meer leads te genereren.

Wat is marketing automation

Marketing automation helpt je klant in zijn of haar digitale klantreis. Het proces van marketing automation gaat als volgt. De eerste stap is contactgegevens verzamelen van klanten. Dit kan bijvoorbeeld door een login mogelijkheid te creëren of een stuk content / nieuwsbrief aan te bieden dat naar een emailadres gestuurd moet worden. Je hebt nu een contactgegevens van iemand die geïnteresseerd is in jouw product of dienst.

Dankzij dit emailadres kun je de potentiële klant direct bereiken. Met de inzichten die je hebt over deze persoon en in welke fase van de customer journey deze zit, kun je strategisch communiceren. Is dit een persoon die nog geen klant is, dan is het handig om een mail te sturen met bijvoorbeeld video testimonials, om deze over te halen. Is dit een persoon die regelmatig de website bezoekt en misschien zelfs eens iets heeft gekocht? Dan is deze persoon waarschijnlijk meer geïnteresseerd in een mail met kortingscodes voor terugkerende klanten.

Hoe werkt marketing automation?

Dit hele proces is veel werk. Gelukkig kan tegenwoordig technologie een handje helpen. Door alles automatisch te maken, hoef je zelf niet meer alles zelf bij te houden. Het marketing automation systeem is een stappenplan dat de klant doormaakt. Maakt deze keuze A, komt hij of zij in de marketing funnel van keuze A terecht. Zo worden per stap klanten onderverdeeld in categorieën op basis van op welk moment in de customer journey ze zitten. Het werkt dus als een filtermechanisme, je kan gericht communiceren naar de juiste doelgroep. Dat kan bijvoorbeeld zijn iedereen die keuze A heeft gemaakt.

Wat kan jij er mee?

Zomaar aan marketing automation beginnen heeft niet zo veel nut. Er moet een goed doordachte strategie achter zitten. Daarnaast moeten er wel bijvoorbeeld nieuwsbrieven of contentstukken worden gemaakt, waar mensen voor bereid zijn een emailadres achter te laten. Nieuwe klanten worden door de marketing automation tools op het juiste moment benaderd. Via marketing automation kun je er voor zorgen dat jij veel tijd bespaart. Andere voordelen van marketing automation zijn het filtermechanisme, waarmee je dus gerichter kan communiceren naar je doelgroep. Ook kunnen klanten direct feedback geven na hun aanschaf bijvoorbeeld. Denk aan een ‘beoordeel uw bestelling’ mail.

Stappen om het op te zetten?

Wij kunnen je helpen met het opzetten van je marketing automation. Er zijn meerdere stappen die hieraan voorafgaan. Zoals genoemd, zonder goede marketingstrategie kom je niet ver. MarketEagle specialiseert zich in online marketing en we zouden je graag een handje helpen. Een strategiegesprek gericht op jouw doelgroep en jouw bedrijfswaardes zal veel inzicht geven in hoe je jouw online marketing kan verbeteren/inzetten. Daarnaast moeten er zijn hoe je leads binnen kan halen, want zonder leads is er niks om te automatiseren. Zodra strategie en leads in orde zijn, kunnen we bepaalde acties koppelen aan bepaald gedrag van je (potentiële) klant.

Eric van Schouwenburg
Eric van Schouwenburg
Heb je een vraag over de groei van jouw bedrijf?