Met ruim 750 miljoen leden uit meer dan 200 landen en gebieden is LinkedIn het grootste professionele netwerk ter wereld. Ook veel bedrijven maken een profiel aan op LinkedIn, omdat er veel mogelijkheden zijn om met de beoogde doelgroep in contact te komen. Ondanks de grootte van het netwerk, kan het lastig zijn om veel volgers op je bedrijfspagina te krijgen. Hoe kun je jouw bedrijfspagina optimaliseren en voor meer volgers zorgen? Wanneer je op zoek bent naar tips en tricks, ben je op de juiste plek. Hieronder bespreken we namelijk LinkedIn-tips die jouw bedrijf op weg gaan helpen.

man kijkt op telefoon voor LinkedIn tips om zijn volgers uit te breiden

Inhoud: wat je gaat lezen.

Maak de pagina compleet.

Een compleet ingevulde pagina kan wel tot 30% meer bezoekers leiden. Veel bedrijven vullen niet alle gegevens in op hun bedrijfsprofiel. De gegevens die vaak ontbreken, zijn:

  • Onder het kopje “Overzicht” vind je een veld genaamd “Beschrijving”. Hier kun je de kernwaardes, USP’s en relevante keywords die jouw bedrijf omschrijven delen met je doelgroep.
  • Onder het kopje “Overzicht” vind je ook velden als website, telefoon, bedrijfstak, bedrijfsgrootte, etc.
  • Het bedrijfslogo is vaak afwezig of niet in het juiste formaat geüpload.

Zorg dat jouw LinkedIn-profiel SEO-proof is.

Net als je website, kun je ook je LinkedIn-bedrijfsprofiel SEO optimaliseren. Zoekmachines scrapen namelijk ook de content op LinkedIn-pagina’s. Zorg er dus voor dat je weet wat belangrijke keywords zijn voor jouw bedrijf en/of industrie. Plaats deze in het begin van je profielomschrijving en in de slogan op je profiel. Zo is het direct duidelijk waar je bedrijf om draait en wat de USP’s zijn. Zorg dat je ook de volgende zaken beschrijft in je profielomschrijving:

  • Missie en visie; welke toekomst heb je voor ogen en hoe wil je die bereiken?
  • Kernwaarden; waar staat je bedrijf voor?
  • Positionering; wat maakt jouw bedrijf anders dan concurrenten?
  • Product(en) of service(s); wat is hetgeen dat jouw bedrijf biedt aan jouw doelgroep?

Verder kun je ook tot maximaal 20 verschillende specialismen aanvinken in je bedrijfsgegevens. Ga wel alleen voor relevante, passende termen. Tenslotte kun je ook je pagina verrijken met afbeeldingen en/of video’s.

Creëer relevante content.

Een goed LinkedIn-profiel draait niet om het profiel alleen. De beste manier om nieuwe volgers te krijgen (en deze te behouden), is door relevante content te publiceren. Met content zorg je ervoor dat je doelgroep jouw bedrijf ziet als een betrouwbare partij, die de oplossing biedt voor het probleem of de behoefte die zij hebben. Het is aan te raden op consistente, vaste momenten je posts te publiceren. Voor je eigen planning is dit handig, maar je doet dit vooral omdat het goed werkt voor je doelgroep. Hopelijk komen ze zo vaak in aanmerking met je content (dit ligt natuurlijk deels aan het algoritme van LinkedIn). Daarnaast weten je trouwe volgers zo precies wanneer jij weer content gaat delen.

Nog een van onze LinkedIn-tips, specifiek wat betreft content, is dat het slim is om foto’s of video’s toe te voegen. Die krijgen over het algemeen twee keer zoveel reacties als posts zonder afbeelding of video. Je post valt namelijk veel meer op met beeldmateriaal. Zonder een foto of video scroll je er makkelijk langs. Tenslotte: check je statistieken om te zien welke content het goed doet en welke er verbeterd kan worden. En vergeet ook niet om eventuele vacatures bij je bedrijf via LinkedIn te delen! Misschien krijg jij er dan een nieuwe volger en medewerker bij en krijgen zij een nieuwe baan op de koop toe.

Laat je werknemers aansluiten.

Volgens LinkedIn hebben werknemers meestal wel tien keer zoveel connecties als een bedrijf volgers heeft. Werknemers zijn de grootste voorstanders en pleiters van je bedrijf. Vraag je werknemers om je bedrijf in ieder geval te volgen. Er bestaat een grote kans dat ze je content dan zullen liken of zelfs delen. Je kunt ze ook aanmoedigen om dit te doen. Nadat je een bijdrage geplaatst hebt, verschijnt erboven namelijk een witte button met daarin de blauwe tekst: “Medewerkers op de hoogte stellen.” Zo krijgen zij een notificatie en kunnen ze desgewenst de post delen, liken of erop reageren. Daarnaast is het handig als werknemers hun positie bij het bedrijf toevoegen op hun profiel. Je bedrijfspagina is dan gelinkt als werk- of opdrachtgever met deze persoonlijke profielen.

Probeer zo interactief mogelijk te zijn.

Natuurlijk wil je voornamelijk je eigen content delen op jouw bedrijfsprofiel, maar ook het delen van goede content van anderen kan waardevol zijn. Als de content aansluit bij de informatiebehoefte of het probleem van de klant, dan zullen jouw volgers dat ook interessant vinden. Als je actief aanwezig bent en op een waardevolle manier bijdraagt aan discussies, werk je aan je autoriteit en zichtbaarheid.

En net als dat jij het fijn zou vinden als andere mensen jouw posts delen, kun je dit voor hen ook doen. Zo help je hen aan meer bereik en bovendien kan deze relatie jou ook weer aan meer bereik helpen wanneer ze reageren op jouw content. Elkaars content delen is dus zeker de moeite waard. Ook reageren op de reacties op jouw updates is heel belangrijk, dus ga het gesprek ook aan met je volgers.

Zoek de samenwerking op.

Mensen helpen elkaar graag en dat geldt ook online. Roep daarom ook hulp in van anderen via een persoonlijk bericht. Vraag bijvoorbeeld klanten en de fans van je bedrijf om een update over jouw bedrijf te plaatsen. Of noem influencers of bedrijven die je bewondert in je bijdrages (en leg uit waarom je hen bewondert). Je kunt ook met influencers samenwerken om samen content te creëren. Daarnaast kun je vakexperts en andere prominente figuren in jouw branche vragen om jouw pagina eens te noemen in een update.

Wees actief aanwezig in groepen.

Als bedrijf kun je actief zijn in verschillende LinkedIn-groepen die op dezelfde doelgroep inspelen. Hetzelfde geldt voor groepen opgericht rondom bepaalde onderwerpen die te maken hebben met jouw industrie of expertisegebied. In deze groepen worden vragen gesteld en beantwoord door en veel genetwerkt tussen collega’s, professionals, experts en geïnteresseerden.

Meedoen in een groepsdiscussie leidt tot meer weergaven van je bedrijfsprofiel. Ook kun je je medewerkers vragen om actief deel te nemen aan groepen en discussies. Zo stellen je werknemers en jij jezelf op als autoriteit op jouw vakgebied wanneer je waardevolle en relevante reacties plaatst in deze discussies. Zo weten mensen direct dat ze nog meer interessante content op jouw bedrijfspagina kunnen vinden.

Overige tips.

  • Voeg een button toe op je website waarmee je mensen oproept om je LinkedIn-bedrijfspagina te volgen.
  • Voeg een link naar je bedrijfspagina toe op je persoonlijke profiel en in je e-mailhandtekening.
  • Je kunt een LinkedIn-campagne beginnen, specifiek gericht op het verzamelen van meer volgers.
  • Check de pagina’s van concurrenten om te zien welke slimme zaken die zij doen je nog kunt overnemen.
  • Je kunt showcasepagina’s maken en hier specifieke producten of services laten zien. Dit levert je nog meer bereik op LinkedIn op.

Begin met een strategie.

We zien vaak dat bedrijven campagnes en bedrijfspagina’s op social media beginnen zonder een gedegen strategie. Er wordt dan simpelweg een bedrijfsprofiel aangemaakt dat incompleet is en waar weinig, geen of onregelmatig content op wordt geplaatst. Bij MarketEagle kunnen we helpen met het opstellen van jouw strategie en het maken van content die erop gericht is om jouw doelgroep te bereiken via LinkedIn (en andere socialmediakanalen). Wil je een bedrijfsprofiel aanmaken? Of misschien heb al een bedrijfsprofiel, maar wil je meer dan enkel met onze LinkedIn-tips aan de slag? Wanneer je LinkedIn wilt inzetten om daadwerkelijk je bedrijfsdoelstellingen gaan bereiken, neem dan direct contact met ons op of plan een vrijblijvend kennismakingsgesprek in. Wij zijn benieuwd naar jouw doelstellingen en helpen je graag deze te bereiken.