Downloads: Gratis Instagram Templates

Anno 2021 kunnen bedrijven niet meer om Instagram heen. Waar een aantal jaar geleden Facebook nog het meest bejubelde socialmediakanaal was, is Instagram inmiddels een geduchte concurrent. Om je even een idee te geven van hoeveel de app gebruikt wordt: maandelijks zijn er 1 miljard gebruikers actief en maar liefst 500 miljoen van hen gebruikt de app zelfs dagelijks (anno maart 2021). Met zoveel gebruikers is er een grote kans dat jouw doelgroep zich ook op de app bevindt en het dus een kanaal is waar er ook mooie kansen liggen voor jouw bedrijf.

Instagram was van het begin af aan al ontzettend populair. De app lanceerde in oktober 2010 en had in december van hetzelfde jaar maar liefst 1 miljoen gebruikers. 9 maanden later, in september 2011, was dat aantal zelfs gegroeid tot 10 miljoen gebruikers en deze groei was volledig organisch. Dit houdt in dat er helemaal niks uitgegeven was aan advertenties om de groei te bewerkstelligen.

Schrift met daarop een pen en een telefoon met Instagram inlogscherm van iemand die gaat beginnen met de Instagram cursus
Instagram activiteit statistieken

Bron: Omnicore Agency

Verder worden er dagelijks meer dan 100 miljoen foto’s en video’s geüpload. Het idee om met zoveel content te moeten concurreren, klinkt in eerste instantie waarschijnlijk nogal ontmoedigend. Toch is Instagram een fantastisch marketinginstrument. Het is eigenlijk een volledig marketingbureau in één app. Zelfs zonder dat je betaalde advertenties gebruikt, kun je met weinig moeite enorm creatieve, in het oog springende content maken die jouw potentiële klanten moeilijk kunnen negeren.

Marketingtechnisch zijn er dan ook veel meer doelen waarvoor je Instagram kunt inzetten dan je wellicht zou verwachten. Zo kun je bijvoorbeeld meer traffic naar je site creëren of je conversies en/of omzet verhogen. Bovendien kan je merkbekendheid enorm groeien door originele content te creëren. Zowel grote als kleine bedrijven en merken kunnen effectief naam maken op Instagram.

Een voorbeeld van Nederlandse bodem is bijvoorbeeld Baretta Jeans; een Nederlands jeansmerk uit Den Haag. Dit account heeft een loyale schare fans die ook vaak reageren op de posts (ook wel: berichten) van het merk. Ook grote merken als KLM en Heineken NL doen het erg goed op Instagram dankzij hun originele content. KLM weet bijvoorbeeld haar klanten goed aan zich te binden door de content van haar klanten op het eigen KLM-kanaal te delen. Hieronder zie je een paar voorbeelden:

KLM Instagram user generated content voorbeeld 1 vrouw met camera op berg voor een blauw meer
KLM Instagram user generated content voorbeeld 2 vrolijke man met koffer op straat
KLM Instagram user generated content voorbeeld 3 vrouw in de oceaan kijkt naar een boot

En wat dacht je van klantbehoud en klantervaring? Op Instagram sta je in direct contact met jouw (potentiële) klanten. Instagram leent zich perfect om dit contact te onderhouden of een blik achter de schermen te geven. Zo blijf je geen gezichtsloos bedrijf, maar kunnen je potentiële klanten een band met je opbouwen.

Instagram is inmiddels dus een enorm populair marketingkanaal met legio bedrijven die er actief op zijn. Een enorm interessante kans dus voor jouw bedrijf om je doelgroep te bereiken. Met deze Instagram cursus willen we je op weg helpen en wegwijs maken op Instagram. Hoe gaan we dat doen?

We leren je alle basiselementen van de app en geven je tips hoe je het beste kunt beginnen. Ben je al wel bekend met de (functionaliteiten van de) app, maar wil je graag leren er optimaal gebruik van te maken? Dan kun je bijvoorbeeld direct beginnen bij hoofdstuk 4 van deze cursus Instagram. We leggen uit hoe je je account opstart, hoe je de beste teksten en hashtags schrijft en hoe je voor goed beeldmateriaal zorgt. Verder gaan we in op de verschillende soorten content die je kunt maken met Instagram. Ook helpen we je hiermee door het aanbieden van een aantal gratis templates. Download deze via de rode downloadbutton.

We leren je de app begrijpen en inzien op welke creatieve manieren je er gebruik van kunt maken om je doel te bereiken. Zo zul jij je doelgroep steeds beter weten te bereiken en online interacties creëren. Als je eenmaal de succesformule voor jouw bedrijf of merk hebt weten te doorgronden, zul je dan ook je merkbekendheid laten groeien. Dit vertaalt zich niet alleen in meer volgers en interacties, maar ook in meer traffic naar je website en uiteindelijk naar meer conversies.

Tenslotte zal het een kwestie van testen worden wat voor soort content jou helpt om je doelstellingen te behalen. Verder zijn er geen gouden regels voor succes op Instagram, maar in deze Instagram training helpen we je op weg om een succes van jouw account te maken.

Inhoudsopgave: wat je gaat leren.

01. Hoe maak je een Instagram-account aan?

We raden aan om je Instagram-account te creëren met behulp van de app op je telefoon. Je kunt Instagram wel gebruiken op desktop, maar hier zijn de mogelijkheden (nog) beperkt. Daardoor zul je toch veelal de mobiele versie (moeten) gebruiken. Dan is het net zo makkelijk om hier meteen bekend mee te raken.

Dit is hoe je een Instagram-account maakt:

  1. Open de Google Play Store (Android) of de App Store (iOS).
  2. Download Instagram en open de app.
  3. Bij Android: klik op ‘Registreren met e-mailadres of telefoonnummer’.
    Bij iPhone: klik op ‘Nieuw account maken’.
  4. Voer je e-mailadres of telefoonnummer in (voor die laatste is een bevestigingscode vereist) en klik op volgende. Je kunt ook kiezen voor ‘Aanmelden met Facebook’.
  5. Registreer je je met je e-mailadres of telefoonnummer? Dan moet je een gebruikersnaam en wachtwoord aanmaken. Vul vervolgens de rest van je profielgegevens in en upload een profielfoto. Voor de profielfoto raden we aan om je bedrijfslogo te gebruiken. Gebruik hiervoor een afbeelding van 110 x 110 pixels. Zo herkennen mensen jouw bedrijf en account direct. Klik daarna op ‘Klaar’. Heb je je met Facebook aangemeld, dan wordt je gevraagd om je eerst aan te melden bij je Facebook-account voordat je dit kunt doen.

Top, je hebt de eerste stap gezet in deze Instagram cursus en en een profiel aangemaakt. Let op: automatisch maakt Instagram hier een persoonlijk profiel van. Deze moet je nu nog omzetten naar een Instagram-bedrijfsprofiel. Dat doe je als volgt:

  1. Klik rechts onderin het scherm op het icoon met je profielfoto.
  2. Klik rechtsboven op de drie streepjes en vervolgens op ‘Instellingen’ onderin.
  3. Klik op ‘Overstappen op bedrijfsprofiel’.
  4. Klik op ‘Je Facebook pagina koppelen’. Je ziet dan de Facebookpagina(’s) waarvan je beheerder bent. Selecteer de pagina waaraan je je Instagram-bedrijfsprofiel wilt koppelen.
  5. Ga op Instagram naar de pagina ‘Je bedrijfsprofiel instellen’ om je contactgegevens en eventueel bedrijfsadres in te vullen. Je moet sowieso één contactmogelijkheid invullen.

Een aantal voordelen van een zakelijk account ten opzichte van een persoonlijk profiel:

  • Je volgers kunnen (zodra je één van de contactmogelijkheden hebt ingevuld) direct contact met je opnemen zonder Instagram te verlaten.
  • Je kunt statistieken bekijken, bekijken hoe populair je posts zijn, wanneer je volgers het meest online zijn en meer.
  • Je kunt advertenties plaatsen en de juiste mensen targetten, op vrijwel dezelfde manier als op Facebook.
  • Mocht je het volgersaantal van 10.000 volgers bereiken, dan kun je ook nog klikbare links in je stories (ook wel ‘verhalen’) plaatsen die linken naar diensten of producten op jouw website.

Om ervoor te zorgen dat je meer volgers krijgt, is het belangrijk dat je je profiel openbaar maakt. Ga in ‘Instellingen’ naar ‘Privacy’ en schuif bij ‘Accountprivacy’ het knopje naar links om ervoor te zorgen dat elke Instagram-gebruiker jouw account en posts kan zien. Nu is het tijd om de app te gaan verkennen!

02. Wat is de indeling van de Instagram-app?

Als je net je account aangemaakt hebt en je opent de app, dan zie je een vrij leeg overzicht. Het overzicht is hetzelfde als de wall op Facebook: de pagina waar je posts ziet van de mensen en pagina’s die jij volgt. Als je net begint, volg je namelijk nog niemand (maar, zoals we later uitleggen, ga je dat zeker wel doen). Ook jouw eigen pagina is nog leeg, maar dat komt in een later hoofdstuk aan bod.

Laten we bij het begin beginnen: hoe zit de schermindeling (interface) van Instagram in elkaar als je de app opent? We bespreken het aan de hand van de getoonde icoontjes. Dit omdat de interface van Instagram regelmatig wijzigt en omdat het op Android en IOS telefoons anders ingedeeld kan staan.

Als het goed is, zie je de volgende belangrijke iconen:

download gratis de Instagram templates
  • Plusknop: Hiermee kun je een Instagram-post, verhaal, reels plaatsen of een live-uitzending beginnen. Je kunt kiezen uit een foto of video uit je galerij (links), of direct een foto (midden) of video (rechts) maken.
  • Hartje: Hier zie je alle interacties waarin jij betrokken bent (posts die jij leuk vindt, wie jouw posts leuk vindt, wie jou in een opmerking genoemd heeft, welke reacties er op jouw posts geplaatst zijn, wie jouw opmerkingen leuk vindt).
  • Privéberichten: Dit icoontje ziet eruit als een papieren vliegtuigje. Hier kun je privéberichten versturen en zien wie jou berichten gestuurd heeft. Dit icoontje zie je ook onder posts staan en zo kun je die specifieke post naar iemand sturen.
  • Home-knop (ook wel ‘feed’): Hier zie je dus alle content van personen en bedrijven die je volgt. Je zult ook (steeds meer) advertenties langs zien komen, omdat Instagram goede advertentiemogelijkheden biedt voor bedrijven om hun doelgroep te bereiken. Hier staat dan onder de profielnaam van het account het woord ‘gesponsord’.
  • Vergrootglas: Hiermee kom je op het zoek/discover-scherm terecht. Direct zie je allerlei content verschijnen waarvan Instagram denkt dat jij het interessant vindt. In de zoekbalk kun je een zoekterm invullen en o.a. zoeken naar accounts, tags of plaatsen.
  • Reels-knop: Dit is het afspeel-icoontje dat er net wat anders uitziet dan normaal. Reels zijn korte video’s voorzien van leuke effecten en muziek.
  • Winkeltas: Hier kun je zoeken naar winkels. Veel bedrijven en merken die producten verkopen hebben een ‘winkel’ op Instagram. Je kunt hier hun producten bekijken en kopen, een verlanglijstje maken en browsen.
  • Je profielfoto: Met deze knop kom je op je eigen profiel terecht. Hier kun je o.a. je posts en profiel bekijken, zien hoeveel posts en volgers je hebt en hoeveel accounts jij volgt.
Instagram iconen/knoppen indeling app

Profiel.

Links bovenin zie je je eigen profielnaam staan. Heb je meerdere Instagram-accounts? Dan kun je ze hier toevoegen en door erop te klikken in een handomdraai wisselen van account.

Vlak daaronder zie je je profielfoto weergegeven. Klik je hierop, dan kun je een story (ook wel: verhaal) maken. In een later hoofdstuk gaan we in op stories.

Rechts van je profielfoto zie je achtereenvolgens hoeveel posts je geplaatst hebt, hoeveel volgers je hebt en hoeveel profielen jij zelf volgt.

Met de knop ‘Profiel bewerken’ kun je je naam, gebruikersnaam, e-mailadres en telefoonnummer aanpassen. Ook kun je hier je website toevoegen die dan weergegeven wordt onderaan je biografie. Omdat Instagram het helaas niet toestaat om links toe te voegen in posts, is dit de plek waar je naar kan verwijzen wanneer je in een post wilt verwijzen naar een specifieke link op jouw site. Verwijs in je post dan ook altijd naar je profiel met bijvoorbeeld de tekst ‘link in bio’.

Verder kun je een biografie invullen. Hier heb je maar 150 tekens, dus is het belangrijk dat je goed nadenkt over wat je hierin wilt zetten. Een aantal tips:

  • Als het past bij jouw bedrijf, kun je hashtags gebruiken.
  • Beschrijf beknopt maar pakkend welke toegevoegde waarde jouw bedrijf levert, waar het voor staat of wat de missie is.
  • Je kunt emoji’s gebruiken wanneer het de tekst versterkt.
  • Voeg een call-to-action toe zoals ‘Volg ons voor alle ins en outs rondom het onderwerp bedrijfsgroei!’
  • Schrijf geen volledige zinnen, je kunt beter schrijven alsof je een opsomming maakt, bv.: ‘Expert in marketingstrategie of ‘Klanten staan voorop’.
  • Zijn er noemenswaardige bijzonderheden wat betreft jouw bedrijf, zoals een referentie van een bekend persoon of bedrijf? Gebruik dit dan ook in je bio om de aandacht te pakken! Bij een referentie kun je bijvoorbeeld een korte zin gebruiken met de naam van de schrijver erbij.
  • Je kunt ook je contactgegevens toevoegen in je bio (maar als het goed is, heb je die al toegevoegd en zie je die boven je posts verschijnen!).

Tools waarmee je je biografie kunt opleuken zijn:

  • Lingojam → Hiermee kun je verschillende lettertypen gebruiken. Iets om wel mee te nemen wanneer je dit overweegt: in sommige van deze lettertypen worden er symbolen gebruikt. Dit verlaagt de toegankelijkheid voor blinden en slechtzienden (ook zij kunnen gebruik maken van Instagram).
  • Coolsymbol → Hiermee kun je bijzondere symbolen gebruiken.
  • Apps4lifehost → Mocht je het fijn vinden om witregels te gebruiken in je biografie, kun je op deze site je tekst schrijven. Vervolgens kopieer en plak je deze in je biografie.

Onder je biografie kun je je verhaal-hoogtepunten opslaan en opdelen in verschillende categorieën. Ook hier komen we later nog op terug. N.b. het verhalenarchief kun je vinden onder:

  1. Profiel.
  2. De 3 streepjes van rechtsboven.
  3. Archief.
  4. Switch boven van Berichtenarchief naar Verhalenarchief.

Onder de knop met ‘Profiel bewerken’ staan nog 3 knoppen. Dit zijn: ‘Promoties’, ‘Statistieken’ en ‘E-mailadres’.

  • Profiel bewerken: Hier kun je zaken als je gebruikersnaam, website en biografie aanpassen.
  • Promoties: Dit is specifiek voor een bedrijfsprofiel. Promoties kosten geld en net als advertenties komen die in dit artikel niet aan bod.
  • Statistieken: Hier kun je de statistieken van je account en posts bekijken. We komen er later op terug.
  • Opgeslagen: Wanneer je posts opslaat, zie je die hier verschijnen.
  • Contact: Hier worden je ingegeven telefoonnummer en e-mailadres weergegeven.

Als het goed is, zie je boven je eigen posts de volgende 3 icoontjes:

  • Een raster: Deze geeft aan hoe je daaronder je posts gesorteerd ziet staan. Klik je op een van de posts, dan kun je vervolgens net als bij het Facebook Nieuwsoverzicht al je posts onder elkaar bekijken.
  • Een TV-schermpje: Hier staan al je IGTV-video’s.
  • Een poppetje in een vierkant vlak: Hiermee kun je zien in welke posts jij door andere mensen getagd bent.
Instagram iconen in eigen profiel

03. Wat kun je allemaal op Instagram plaatsen?

Er zijn verschillende typen content die je op Instagram kunt plaatsen, namelijk:

  • Standaard posts: foto’s/video’s (met een beschrijving eronder).
  • Stories (foto’s of video’s van 15 seconden max).
  • Reels (korte video’s).
  • Live-uitzendingen (video).
  • Instagram TV (video).

Standaard posts.

Een ‘standaard’ post bestaat over het algemeen uit een of meer foto’s of video’s. Dit kunnen er maximaal 10 zijn. Het is nog mogelijk om een of meerdere video’s van maximaal 59 seconden te uploaden. Mocht je verschillende video’s in 1 post willen plaatsen, is dit een handige optie. Langere video’s kun je ook uploaden – dan verschijnt er een knop met ‘IGTV-video bekijken’ en kun je de rest van de video via IGTV bekijken.

Bij de standaard post voeg je eronder een bijschrift (de omschrijving onder je foto of video) toe. De tekenlimiet is hierbij 2.200 tekens. De grootste focus van Instagram is immers beeld. Daarnaast is het scrollgedrag op Instagram aardig rap. Hierdoor moet jouw foto of video dus direct de aandacht grijpen.

Verder kunnen er maximaal 30 hashtags bij je post vermeld worden, kun je mensen of andere profielen erin taggen en kun je een locatie toevoegen. In het kort bestaat de standaard post dus uit:

  • foto/video;
  • evt. hashtags (voor het creëren van naamsbekendheid gebruik je deze eigenlijk altijd);
  • caption;
  • evt. locatie;
  • evt. getagde mensen/profielen.

Stories.

Stories worden bovenaan je account weergegeven. Het zijn momentopnames van 15 seconden en kunnen zowel foto’s als videomateriaal zijn. Stories hebben enorm in populariteit gewonnen en worden dagelijks ook veel bekeken. Je stories kun je op allerlei manieren opmaken en heel creatief inzetten. Omdat de mogelijkheden met stories enorm zijn, gaan we hier in een later hoofdstuk uitgebreider op in.

Reels.

Reels zijn korte video’s waar je ook volledig los in kan gaan met je creativiteit en die je kunt voorzien van muziek. Ze lijken wellicht op stories, maar er zijn een aantal duidelijke verschillen. Zo verdwijnen reels niet na 24 uur, kunnen ze in het zoekscherm weergegeven worden (ook aan mensen die jou niet volgen), blijven ze op je feed staan, kunnen ze makkelijk gedeeld en opgeslagen worden.

Live-uitzendingen.

Via Instagram stories kun je ook een live-uitzending beginnen (hierover lees je later meer in ons hoofdstuk Wat kun je allemaal doen met stories?). Live-opnames zijn maximaal 4 uur en zijn een leuke manier om realtime (live) interactie met je volgers te creëren. Wanneer je namelijk een live-uitzending begint, krijgen je volgers een notificatie waarop ze kunnen klikken om live mee te kijken. Ze kunnen je uitzending ook leuk vinden en reacties toevoegen die jij direct te zien krijgt. Hier kun je dus ook direct weer op reageren.

Mocht het nou zo zijn dat je juist geen reacties wilt ontvangen, dan kun je deze uitschakelen door bovenaan op de drie puntjes te klikken en te kiezen voor ‘Reacties uitschakelen’.

Je kunt een live-uitzending ook terugkijken. Wanneer iemand die je volgt een live-uitzending uitgezonden heeft, verschijnt er rondom hun profielfoto een kleurrijke ring en het woord ‘Live’ eronder. Dit zie je in je Stories terug. Wanneer iemand de herhaling van diens live-uitzending heeft gedeeld op IGTV, dan zie je deze video terug op het overzicht met IGTV-video’s op diens profiel.

Instagram TV.

Er worden ook steeds vaker langere video’s op Instagram geplaatst. Eigenlijk is het opknippen van video’s in meerdere video’s van 59 seconden al een verouderde techniek. Daarvoor in de plaats wordt er gebruikt gemaakt van de optie om de video’s te uploaden als IGTV-video. Na een aantal seconden verschijnt er dan linksonder een klein icoontje waarnaast de tekst ‘IGTV-video bekijken’ komt te staan. Zo kun je via mobiel video’s uploaden van maximaal 15 minuten en als je het via desktop doet zelfs video’s van maximaal 60 minuten. De video’s voor IGTV moeten minimaal 1 minuut lang zijn.

04. Wat post je, voor wie en met welk doel? Werken met een strategie.

Een valkuil van social media is dat merken en bedrijven vaak niets anders doen dan zenden: nieuws over zichzelf delen, hoogtepunten, wat er allemaal gaande is binnen het bedrijf, waarom het zo’n tof/leuk/goed bedrijf is. Dat heeft erg veel weg van ik-ik-ik en daar draait het op social media, en dus ook Instagram, niet om. De naam social geeft het al weg: het gaat om interactie. Je maakt de content niet voor jezelf, maar voor je volgers. Het is dus belangrijk dat je content maakt die jouw volgers interessant vinden en dat je waarde voor hen toevoegt.

Je doelgroep leren begrijpen.

Het is dan ook zaak om te achterhalen welke content je volgers aanspreekt. Daarvoor moet je goed op de hoogte zijn van wie jouw doelgroep is. Een goede manier om hier inzicht in te krijgen is om persona’s te creëren. Maak (met betrekking tot jouw dienst of product) een persona waarin je beschrijft wat diens zorgen, problemen, behoeften, wensen en zelfs lifestyle zijn. Hoe gedetailleerder, hoe beter, want dan kun je gerichtere content maken. Hiervoor kun je bijvoorbeeld de Empathy Map invullen. Iets verderop in deze tekst bespreken we ook de contentplanning. Van deze, en de Empathy Map, hebben we gratis templates voor je beschikbaar.

Vergeet ook niet dat je volgers niet direct al klanten van je zijn. Ze kunnen ook potentiële klanten zijn die zich nog in allerlei fases van de klantreis kunnen bevinden of daar zelfs nog niet eens aan begonnen zijn. Je moet dus content maken die bij elke stap in de klantreis past.

Nadenken over je doel en het inzetten van thema’s.

Bedenk van tevoren wat je wilt bereiken met Instagram. Over het algemeen leent het kanaal zich uitstekend voor:

  • het vergroten van merkbekendheid;
  • en het creëren van beleving en interacties met en betrokkenheid van je klanten.

Continuïteit is belangrijk op Instagram. Als je daarom eenmaal begint met content plaatsen, is het sterk aan te raden om dat ook op geregelde basis te blijven doen. Omdat een socialmediakanaal bijhouden niet de hoofdactiviteit van jouw bedrijf is, is het handig om met terugkerende thema’s te werken. Je kunt hierbij denken aan nieuws over je bedrijf, je volgers informeren, hen iets leren of hen simpelweg vermaken.

We nemen als voorbeeld een verhuisbedrijf. Je zou dan wekelijks op woensdag een blog kunnen delen met tips en tricks om verhuizen makkelijker te maken. Ook zou je wekelijks een (bijzondere) verhuizing van een klant kunnen laten zien, voor, tijdens en na foto’s van een verhuizing of periodiek een blik achter de schermen delen. Wanneer je dit herhaalt, kun je vooruit plannen én weten je volgers wat ze wekelijks van je kunnen verwachten. Zo kunnen ze zich zelfs gaan verheugen op jouw content. Vooruit plannen kun je het beste doen met een contentplanning. Via onderstaande button kun je ons gratis voorbeeld downloaden. Hierin leggen we uit hoe je je contentplanning kunt opbouwen, laten we bovenstaand voorbeeld zien en kun je met een lege template je eigen contentplanning maken.

download gratis de Instagram templates

Je kunt vaste templates maken voor alle vormen van content (video’s, stories, foto’s) waarin je dezelfde ontwerpelementen laat terugkomen. Durf te experimenteren en vooral ook aan je volgers te vragen wat voor content zij graag zouden zien.

Aan de hand van je thema’s kun je wekelijks of zelfs dagelijks bepalen wat je wilt plaatsen en zo ook met een planning werken. Dan kun je op momenten dat je er tijd voor hebt vooruit werken qua content. Zo hoef je je in drukke periodes, waarin de focus op je bedrijf moet liggen, geen zorgen te maken over wat je op Instagram moet plaatsen. Je kunt dan tappen uit de database met content die je al gemaakt hebt.

Storytelling gebruiken om je producten of diensten aan te prijzen.

Uiteraard zul je Instagram ook gebruiken om je producten of diensten aan te prijzen. Het is echter aan te raden om dit op wel op ludieke of unieke wijze te doen. Simpelweg een foto van je product met daarbij de prijs plaatsen, is niet de manier. Om je product of dienst in de spotlight te zetten is storytelling een absolute uitkomst. Bekijk de onderstaande, creatieve voorbeelden van Coolblue maar eens.

barbecues product post Coolblue op Instagram

Zoals deze product post.

Moederdag blauwe cadeaudoos product post Coolblue

Of deze post voor moederdag.

In plaats van dat je keihard een product aanprijst, kun je juist (creatief) ingaan op welk probleem jouw product oplost voor je doelgroep of juist de ideale situatie schetsen, wanneer dit probleem al opgelost is. Verkoop je bijvoorbeeld gereedschap? Prijs dan niet je klopboormachine de hemel in, maar laat een ruimte zien waar er prachtige kunst en wandplanken aan de muur hangen en zelfs planten aan het plafond. Als mensen dit zien en het ook willen, begrijpen ze dat ze jouw klopboormachine nodig hebt om het gewenste resultaat te bereiken.

Een merk dat goed gebruik maakt van storytelling is bijvoorbeeld Red Bull. De keren waarbij Red Bull puur hun product, dus een energiedrankje, promoot zijn op een hand te tellen. Red Bull creëert juist verhalen die te maken hebben met het soort lifestyle dat hun volgers interessant vinden, zoals een actieve levensstijl en extreme sporten. Ze suggereren daarbij dat hun energiedrankje bij het soort leven past dat hun volgers graag willen.

Relevantie en waarde toevoegen voor je volgers.

Het belangrijkste aan je content is dat het waarde moet toevoegen voor jouw doelgroep en relevant moet zijn. Waarde toevoegen kan in de vorm van bijvoorbeeld informatie, aanbiedingen, inspiratie, vermaak of educatie. Als je volgers iets leren van jouw content of op zijn minst vermaakt worden, heb je al waarde toegevoegd en zullen ze uitkijken naar jouw nieuwe content.

Qua relevantie moet je content wel een link hebben met jouw bedrijf, de missie en/of visie van je bedrijf of je bedrijfswaarden. Willekeurige doch mooie foto’s met weinig of geen beschrijving van wat je ziet werken niet als jouw volgers niet begrijpen wat het met jouw account of bedrijf te maken heeft. Je post moet dus relevant zijn. Plaats als bouwbedrijf dus bijvoorbeeld geen foto’s van zonnige vakantieoorden met algemene teksten als ‘Lekker in de zonneschijn’. Staat er nou ook een prachtig gebouw of huis op wat jouw bedrijf gebouwd heeft? Dan kun je de post wel plaatsen, maar de tekst zeker ook relevanter maken.

Een van de beste voorbeelden van content die zowel waarde toevoegt als relevant is, is het maken van content over de hulpvragen, klantvragen of problemen waar je klanten tegenaan lopen. Begin hierbij dus met de veelgestelde vragen over jouw product of dienst. We geven een voorbeeld wat betreft een klantprobleem.

Stel, je biedt een online projectplanningstool aan. Jouw tool biedt o.a. de mogelijkheid om te connecten met je agenda(’s), om deadlines te zetten voor taken en notificaties te geven zodra dat nodig is. Qua klantprobleem kun je dan een situatie schetsen waarin iemand het overzicht van zijn projecten kwijt is en daardoor deadlines mist. Hij of zij krijgt dan te maken met ontevreden collega’s en klanten, stress en misschien zelfs slapeloze nachten. Om een einde aan deze en verdere tijdgerelateerde problemen te maken, is jouw planningstool de perfecte oplossing. Je laat zien op welke manier je orde en overzicht in de chaos creëert. Je kunt zelfs zover gaan om te zeggen dat jouw tool ervoor zorgt dat je geen klanten verliest vanwege gemiste deadlines en zorgeloos en ontspannen door het leven gaat.

Weten jouw klanten niet hoe ze het beste van jouw product gebruik kunnen maken? Maak dan how-to-video’s waarin je dit uitlegt en tips geeft. Zitten je klanten met hulpvragen over een service die jij aanbiedt? Zet stap voor stap uiteen wat de voordelen ervan zijn of hoe je helpt om voor je klant de gewenste situatie te bereiken. Dit kun je doen door voor elk voordeel een eigen afbeelding te maken en deze allemaal in één post te plaatsen waarbij mensen naar links moeten swipen. Er zijn tal van creatieve manieren waarop je jouw klant(hulp)vragen en problemen kunt uitwerken. Vergeet ook niet inspiratie op te doen op Instagram zelf!

05. De uitstraling van je profiel: branding.

Denk van tevoren goed na over hoe je wilt dat je profiel eruit komt te zien. Een goed idee is om een stijlgids te maken waarin je stijlregels opneemt om te zorgen dat de uitstraling van je profiel strak blijft. We benoemen welke onderwerpen je kunt opnemen in je stijlgids. Je kunt je stijlgids vervolgens ook toepassen op je stories of hiervoor aansluitende, specifieke regels opnemen.

Tekst en lettertype.

Instagram is bedoeld als een echt visueel platform. Om dan bijvoorbeeld volledige blogs of elke keer dat je een post plaatst hiervan lange, inspirerende verhalen te maken is af te raden. Dat neemt niet weg dat je zeker wel tekst kunt gebruiken in je afbeeldingen. Over het algemeen wordt er zeer weinig gebruik gemaakt van tekst in de afbeeldingen bij posts (bij stories juist weer wel). Toch kun je even testen of tekst in de post-afbeeldingen juist wel interessant is voor jouw volgers.

Ben je van plan tekst in je afbeeldingen te gebruiken, dan hieronder een paar vragen aan de hand waarvan je een aantal stijlregels kunt opstellen.

  • Welk(e) lettertype(n) ga je gebruiken (voor eenduidigheid kun je hetzelfde lettertype gebruiken als op je website)?
  • Welke lettergrootte?
  • Witte tekst of tekst in bepaalde kleuren?
  • Ga je tekst highlighten? In bepaalde kleuren?

Jouw kleurenpalet.

Veel merken of bedrijven maken gebruik van een of soms meerdere kleuren. Deze komen terug in bijna alle posts die ze plaatsen. Neem bijvoorbeeld maar eens een kijkje op het profiel van Instagram-app Plann waar blauw de hoofdkleur is.

Instagram feed van de Plann app met 9 posts zichtbaar

Dit is ook prettig voor volgers omdat ze weten wat ze kunnen verwachten van jouw posts. Op deze manier werk je consistent aan je branding en daarmee herkenning. Mensen volgen namelijk accounts waarvan ze de stijl en toon waarderen. Daarom moet er een logica in je profiel zitten en moet deze terug te zien zijn in al je posts.

Een voor de hand liggende keuze qua kleur(en) is om die van je logo of website te gebruiken en deze in elke post proberen laten terug te komen. Forceer het echter niet: probeer niet koste wat het kost de kleuren in je afbeeldingen te verwerken. Zorg dat je geen foto’s en video’s plaatst die eigenlijk niet bij je content passen, puur omdat deze optisch gezien wel aansluiten bij je profiel. Het gaat er niet om dat alles perfect bij elkaar past, maar dat je doelgroep zal weten wat ze kunnen verwachten. Wil je niet per se de kleuren van je site/logo gebruiken, maar weet je niet welke kleur(en) wel? Doe dan ook onderzoek naar de associatie van kleuren en kies een kleur die past bij het gevoel dat je bij je doelgroep wilt oproepen of hetgeen je wilt uitstralen.

Houd qua kleuren dus ook rekening met de content van je posts. Heb je een reisbureau? Dan kan het voor de hand liggen om groene, blauwe en zandkleuren te gebruiken als je bijvoorbeeld foto’s wilt plaatsen van bestemmingen met mooie natuur en stranden. Bovendien kun je dit ook weer per seizoen of tijd van het jaar (feestdagen etc.) aanpassen; is het herfst? Dan kun je posts plaatsen waarbij kleuren zoals geel, oranje, bruin en rood de boventoon voeren.

Hieronder een aantal ideeën voor kleurenpaletten:

Je kunt voor het genereren en testen van een kleurenpalet tools als Coolors, Color Scheme Designer en Color Combos Tester gebruiken.

Check voor wat inspiratie de volgende Instagram-pagina’s:

Filters.

Je kunt ook op een andere manier eenheid op je profiel creëren zonder per se strak vast te houden aan bepaalde kleuren in je content. Dit kun je doen door altijd dezelfde filters toe te passen. Dit zie je bijvoorbeeld vaak terugkomen bij influencers, met name beauty- of lifestyle-influencers (zoals steffy en jemilahbasson). Ook hier hoef je niet zelf het wiel uit te vinden. Je kunt een filter kiezen van Instagram zelf, andere apps hiervoor gebruiken of zelfs bepaalde “presets” vinden of kopen. Presets zijn vooraf ingestelde filters die je op al je foto’s kunt toepassen om in een klap een samenhangend uiterlijk te creëren.

Een bekende bewerkings-app voor foto’s dieveel Instagrammers gebruiken is VSCOcam. Een aantal filters hierin zijn gratis, maar wil je gebruik kunnen maken van alle opties, dan heb je een betaald account nodig. Weet je zelf niet zo goed hoe je alle opties in de filters wilt aanpassen? Geen nood. Daarvoor kun je gemakkelijk inspiratie opdoen door op Pinterest te zoeken naar VSCO Instagram themes. Zo zie je precies welke instellingen je gebruiken kunt om al je foto’s dezelfde uitstraling te geven.

Uiteraard kun je een kleurenpalet ook combineren met filters!

Volledig zelf je foto’s bewerken.

Uiteraard kun je ook zelf je foto’s bewerken met fotobewerkingsprogramma’s zoals Adobe Photoshop, Adobe Lightroom, Gravit Designer, Skylum Luminar, Canva, Designer.io en nog veel meer. Dergelijke programma’s zijn makkelijk online te vinden in allerlei variaties – van programma’s voor beginners met templates tot geavanceerde fotobewerkingsprogramma’s. Wel zijn de geavanceerde programma’s vaak vrij uitgebreid en kost het dus veel tijd om jezelf hierin wegwijs te maken. Het scheelt een hoop tijd, moeite en in sommige gevallen zelfs geld als je simpelweg met apps speciaal ontwikkeld voor Instagram of fotobewerking aan de slag gaat.

Van tevoren je feed bekijken en je posts plannen.

Wil je zeker weten dat je afbeeldingen bij elkaar passen? Gebruik dan een app zoals Plann om al je posts naast elkaar te zien. Dit is ook zoals je deze op je profiel zal zien. Plann bevat overigens net als VSCO veel filters die je kunt aanpassen (en deze zijn allemaal gratis). Bij het aanpassen van de waardes van de foto’s zie je echter geen getal, maar gebruik je een slider dus is het lastiger om telkens exact hetzelfde (aangepaste) filter te gebruiken.

Plann heeft direct ook een aantal overige voordelen. Zo kun je direct ook je tekst en hashtags toevoegen aan je post. Bovendien kun je ook je Instagram posts hier instellen zodat ze precies op het moment dat jij dat wilt geplaatst worden (zelfs als jij bijvoorbeeld aan het tukken bent). Verder heeft de app ook functionaliteiten om aan een strategie te werken, hashtag-sets op te slaan en kun je opmerkingen op jouw posts zien en hierop reageren.

06. Wat zijn posts?

Wanneer je Instagram opent (en nadat je al bepaalde profielen bent gaan volgen), zie je als het goed is allerlei afbeeldingen, foto’s en video’s. Dit zijn posts en deze zie je altijd op de overzichtspagina. Een standaard post bestaat meestal uit één of meerdere foto’s, afbeeldingen of video’s met daaronder een omschrijving en soms ook hashtags. Bij video’s wordt vaak ondertiteling toegevoegd. Dit is omdat een heel groot deel van gebruikers Instagram checkt zonder het geluid aan. Ondertiteling zorgt ervoor dat zij dan alsnog een video kunnen kijken en begrijpen.

Hoe vaak plaats je posts?

Wat betreft het plaatsen van content op Instagram is het allereerst belangrijk dat je consistent bent. Zo weten je volgers wanneer ze iets van je kunnen verwachten. Je wilt zo veel mogelijk voorkomen dat er opeens een enorm ‘gat’ zit tussen twee posts (qua publicatiedatum). Er zijn bedrijven en influencers die tussen de een en drie posts per dag plaatsen. Dit zijn echter vaak wel grote merken of profielen met al veel volgers. Dat is dus niet direct vergelijkbaar met een beginnend Instagram-profiel. Leg de lat niet te hoog. Dat kan demotiveren. Bovendien moet je content relevant en van goede kwaliteit blijven. Het is dus niet het idee om maar lukraak veel te gaan plaatsen om aan ‘het minimale aantal’ te voldoen.

Houd dus rekening met deze consistentie en kwaliteit wanneer je begint met posts plaatsen. Plaats je gelijk in het begin drie posts per dag, maar heb je daar na een paar weken toch geen tijd meer voor? Als je dan ineens veel minder vaak iets plaatst, dan kelderen je vind-ik-leuks en betrokkenheid waarschijnlijk.

Start dan ook met een kwalitatief aantal posts waar je wekelijks de tijd voor hebt. Je zult erachter moeten komen wat voor jouw bedrijf of merk het magische aantal posts is. Experimenteer daarom met de hoeveelheid. Bekijk daarna de statistieken in je bedrijfsprofiel om te achterhalen wat werkt. We komen in een later hoofdstuk terug op statististieken.

Hoe plaats je een post?

  1. Open de Instagram-app.
  2. Klik bovenin op het plus teken.
  3. Kies nu de foto, afbeelding of video die je wilt uploaden.
  4. Desgewenst kun je nog een filter toepassen of de foto/video handmatig bewerken.
  5. Plaats je bijschrift.
  6. Voeg eventueel de locatie toe en tag eventueel andere personen of accounts.
  7. Klik rechtsboven op het blauwe vinkje of op de tekst Delen en nu verschijnt jouw post in jouw feed en die van al je volgers.

07. Hoe schrijf je het beste bijschrift?

Een goed bijschrift bestaat uit een mix van de volgende onderdelen:

  • jouw unieke ‘brand voice’/persoonlijkheid;
  • moedigt interactie met je volgers aan;
  • en voorziet hen van een verhaal.

De afbeelding of video bij je post is datgene waarmee je direct de aandacht moet trekken. Mensen op social media scrollen namelijk aardig rap door. Deze moet dus opvallend en uniek zijn. Je bijschrift moet ervoor zorgen dat je publiek langer blijft hangen. Net als in (traditioneel) journalisme geldt dat je in online teksten meteen de meest belangrijke informatie aan het begin moet geven. Hetzelfde geldt voor je Instagram-bijschrift. Geef direct duidelijk aan wat de bedoeling van je post is, wat je wilt dat mensen doen of wat je verder gaat vertellen.

Je bijschrift mag namelijk best lang zijn. Je hebt sowieso 2.200 tekens om te gebruiken. Ook zijn er accounts die veel informatie bieden en dus een soort mini-blogs maken van hun bijschriften. Per account en ook per post kan het verschillen of een lang bijschrift daar goed bij past. Bij een give-away kun je beter sneller ter zake komen dan bijvoorbeeld een post waarin uitgelegd wordt wat de beste Instagram-statistieken zijn om je op te focussen.

Zorg ook dat je kiest voor een vaste ‘brand voice’ of tone of voice, bijvoorbeeld net zoals op je website. Tone of voice wil zeggen hoe je je doelgroep aanspreekt. Gebruik je bijvoorbeeld veel korte of lange zinnen; spreek je mensen aan met ‘u’ of ‘jij’; is je taalgebruik formeel, informeel of zelfs grappig; zijn spreekwoorden, uitdrukkingen of bepaalde woorden taboe? Dit zijn allemaal zaken die je vast zou kunnen leggen in een document met je tone of voice.

Houd er tenslotte rekening mee dat er in eerste instantie maar een klein deel van je bijschrift zichtbaar is. Volgens de Instagram-richtlijnen wordt een langer bijschrift namelijk na 125 tekens afgekapt en verschijnen er drie puntjes en het woord meer (…meer) om aan te geven dat de tekst verder gaat. Wij zien echter verschillende, zichtbare lengtes verschijnen (het kan ook zomaar zijn dat er 73 of tot wel 86 tekens zichtbaar zijn).

Jouw eerste zin, of eerste paar woorden zelfs, moeten dus gelijk raak zijn. Je kunt de nieuwsgierigheid van de volgers wekken door bijvoorbeeld opvallende statistieken of een intrigerende uitspraak te plaatsen, een emotionele reactie uit te lokken of een speciale aanbieding te delen. Hieronder geven we een aantal tips wat betreft je Instagram-bijschriften en bespreken we ook de call-to-action. Een call-to-action is een uitspraak waarmee je je lezer triggert om een bepaalde actie te ondernemen.

Om je bijschrift eruit te laten springen, kun je het volgende doen:

  • Gebruik een speciaal lettertype, hoofdletters of symbolen in je tekst en/of maak gebruik van emoji’s.
  • Maak slim gebruik van emoji’s; vervang woorden door emoji’s of gebruik ze op andere creatieve manieren.
  • Gebruik witregels in langere posts om te zorgen dat ze makkelijker te lezen zijn. Dit doe je door de enter-toets te gebruiken wanneer je je bijschrift schrijft. Lukt dit niet, dan kun je kun hiervoor een app zoals Plann gebruiken. Hier schrijf je dan je bijschrift, inclusief witregels, en vanuit Plann plaats je je post vervolgens op Instagram.
  • Je kunt dezelfde tone of voice gebruiken als op je andere kanalen, mits deze niet te formeel is. De tone of voice is de manier waarop je je doelgroep aanspreekt – eigenlijk letterlijk de stem of de schrijfstijl van je bedrijf. Bedrijven kiezen er vaak voor deze consistent op al hun kanalen te gebruiken. Desondanks wordt Instagram wel gebruikt en gezien als een vrij informeel kanaal. Je zult bijvoorbeeld niet zo snel bijschriften vinden waarin de lezer met ‘u’ aangesproken wordt. Het kan dus zijn dat je op Instagram wat informeler moet zijn dan je misschien gewend bent.
  • Er zijn mensen die posts plaatsen direct nadat ze deze bedacht en geschreven hebben. Het is beter om je post bijvoorbeeld een dag/week (of zelfs meerdere) van tevoren te bedenken en schrijven en deze later nog eens na te lopen. Ga er goed voor zitten, laat je inspireren en neem de tijd om een passend bijschrift te schrijven.
  • Gebruik ook bijschriften in je stories; eigenlijk dus ondertiteling. Veel mensen kijken deze namelijk met het geluid uit en zo weten ze nog wel waar het over gaat (en wellicht bedenken ze zelfs dat ze je het liever horen vertellen wanneer ze je bijschrift zien en zetten ze het geluid aan).
  • Gebruik je hashtags? Probeer die op een grappige of creatieve manier in je bijschrift te verwerken.

Call-to-actions.

Een call-to-action (CTA) plaats je over het algemeen aan het einde van je bijschrift. Met call-to-actions kun je ervoor zorgen dat je volgers op jouw post reageren of een actie ondernemen die jij wilt dat ze ondernemen. Dit kan door simpelweg om een reactie te vragen of hen bijvoorbeeld te vragen naar je website te gaan. In het geval van stories zijn er zelfs speciale stickers die mensen triggeren om te reageren, maar daar komen we nog op terug in ons hoofdstuk over stories. Een aantal bekende en doeltreffende call-to-actions zijn:

  • “Dubbelklik als jij ook dit of dat wilt.”
  • “Tag een vriend.”
  • “Reageer met emoji A als je het eens bent, reageer met emoji B als je het oneens bent.”
  • “Reageer met jouw favoriete emoji/film/gerecht/sport” zoals in dit voorbeeld van Vue Cinemas.
  • Geef mensen een reden om te luisteren naar je call-to-action (“als je meedoet, kun je X winnen,” zoals in dit voorbeeld van Würth Nederland “als je de Instagram cursus volgt, zul je beter worden in Y en meer omzet behalen”).
  • “Zie de link in bio/check de link in bio” zoals in het onderstaande voorbeeld van onszelf.
  • Of: “download de gratis Instagram templates via de rode button.”
Instagram post van MarketEagle met rode Formule 1 wagen over eilandjesmarketing versus een strategie

08. Waar haal je goede afbeeldingen vandaan?

Bepaalde producten en diensten lenen zich perfect voor fotografie. Voor zover het kan, is het aan te raden om zoveel mogelijk eigen beeldmateriaal te gebruiken voor je profiel. Ga je je eigen foto’s en video’s maken? Probeer hierbij een eigen stijl te ontwikkelen zodat jouw beeldmateriaal direct herkenbaar is. Bekijk bijvoorbeeld de productfotografie van Bol.com eens. Er wordt altijd een enkel product centraal gesteld voorzien van een grappige quote of slogan. Ook zie je altijd direct aan het blauwe puntje rechts op de foto wanneer de post uit meerdere foto’s of video’s bestaat.

voorbeeld Instagram pagina Bol.com met diverse producten

Omdat je niet altijd de tijd en middelen hebt om zelf foto’s en video’s te maken, is het logisch dat je je materiaal soms ergens anders vandaan wilt halen. Gelukkig zijn er veel stockfoto-websites waar prachtig beeldmateriaal te vinden is dat geschikt is voor Instagram.

Het liefst gebruik je kwalitatieve foto’s die eruit zien alsof je ze ook zelf gemaakt kunt hebben. Vermijd verder zoveel mogelijk duidelijke (cliché)-stockfoto’s zoals een kantoor met een politiek-correct divers team dat elkaar allemaal breed lachend high fives geeft als je iets plaatst over werken in een team. Tenzij je je dit uiteraard bewust doet, omdat de situatie erom vraagt.

Er bestaan zowel gratis als betaalde varianten, zie daarvoor de lijstjes hieronder. Bij sommige stockfoto-websites is er overigens ook gratis videomateriaal beschikbaar.

Gratis stockfoto-websites:

N.b. Het kan soms wel zo zijn dat je de maker van de foto moet vermelden. Even een punt om op te letten als je dat dus liever niet doet.

Betaalde stockfoto-websites:

Bestaand beeldmateriaal delen.

Je kunt ook bestaand beeldmateriaal, dus iets dat iemand anders geplaatst heeft, opnieuw delen. Heel belangrijk om te weten met het delen van bestaand materiaal is dat je er altijd eerst toestemming voor nodig hebt van degene van wie de foto of video is. Daar kun je heel simpel om vragen door een privébericht te sturen. Zeker als je in je bericht duidelijk maakt dat je het profiel bewondert, zijn mensen vaak geneigd om je toestemming te geven. We leggen hieronder meer uit over een paar manieren waarop je bestaande content kunt delen op Instagram.

Je kunt om andermans foto te plaatsen gebruik maken van de app Repost. Belangrijk is dat je wel toestemming van de originele plaatser nodig hebt! Deze download je en vervolgens zoek je op Instagram de foto of video. Klik op de 3 puntjes rechtsboven het post om de link te kopiëren. Open Repost for Instagram en bovenaan zie je direct de gekopieerde post staan. Als je erop klikt, kun je vervolgens onderin beïnvloeden waar het icoontje van het opnieuw delen (= reposten) te zien zal zien. Ook kun je zien welke kleur achtergrond deze zal hebben (of geen achtergrondkleur). Klik nu op Repost, kies voor ‘Overzicht’ en vul de tekst in die je bij de post wilt plaatsen. Er zijn ook andere apps voor te vinden, zoals InstaRepost en DownloadGram.

Overigens kun je het ook doen via de Plann-app. Hiervoor moet je de app openen en kiezen voor ‘Add media’ en dan ‘Repost’. Daarna kun je kiezen of je zoekt op een gebruiker (@user) of hashtag. Als je een video wilt delen, moet je hiervoor zoals hierboven beschreven even via Instagram de betreffende link kopiëren en plakken. Wanneer je de post dan plaatst, zal Plann onderaan jouw post de maker en de app voegt zelf verwijzingen toe naar de originele maker en de Plann-app zelf.

download gratis de Instagram templates

09. Wat zijn (de beste) hashtags?

Hashtags zijn eigenlijk een soort zoekwoorden voor Instagram. Ze kunnen bestaan uit een of meerdere woorden aan elkaar en het ‘hekje’-symbool staat er altijd voor: #ditbedoelenwe. Als je wilt dat deze hashtag ook toegankelijk is voor blinden en slechtzienden, gebruik je per woord een hoofdletter: #DitBedoelenWe. Voorleesprogramma’s kunnen anders aannemen dat het om 1 woord gaat.

Hashtags hebben meerdere voordelen. Ten eerste kunnen mensen je posts vinden als ze in het zoekscherm van Instagram naar een bepaalde hashtag zoeken en deze in jouw post verwerkt is. Ten tweede geven hashtags je posts en stories meer context. Ten derde kunnen mensen ook specifieke hashtags volgen. Zij zien dan posts op hun feed verschijnen waar deze hashtag in verwerkt is. Met de juiste hashtags kun je dus zorgen voor meer bereik, meer interactie en meer volgers.

Wat zijn de mogelijkheden qua hashtags?

Er is een limiet van 30 hashtags per post of story, maar dat betekent niet dat je ze alle 30 moet gebruiken. Veel bedrijven zweren bij 3 tot 5 en anderen weer bij 5 tot 7 hashtags. Vaak telt wel: less is more. Wederom is het aantal hashtags dat voor jouw profiel werkt iets dat je zult moeten testen. Gebruik niet bij elk post weer een ander aantal, maar gebruik voor een langere periode hetzelfde aantal voordat je switcht. Zo baseer je je conclusies op een langere periode in plaats van slechts een momentopname.

Blijf relevant en zoek ‘niche’ hashtags.

Ook wat betreft hashtags is relevantie belangrijk. Kies hashtags die bij jouw merk of bedrijf én bij het specifieke post passen. Gebruik vooral geen spam-hashtags zoals #f4f (follow-for-follow) of lijsten zoals de ‘meest populaire hashtags voor Instagram 2021’. Niet alleen zijn deze waarschijnlijk irrelevant zijn voor je post, maar ze worden meestal ook zoveel gebruikt bij andere posts, dat jouw post zich niet naar voren weet te worstelen dankzij het Instagram-algoritme. Grote merken of bekende Instagram-profielen worden dan eerder getoond dan jouw post.

Probeer ook hashtags met geen enorm hoog zoekvolume te gebruiken. Wordt de hashtag al miljoenen keren gebruikt? Vergeet het dan als beginnend account maar. Beter kun je op zoek naar meer ‘niche’ hashtags. In plaats ‘tandarts’ (zoekvolume 55.000) kun je dan beter ‘tandartspraktijk’ (zoekvolume 5.000) gebruiken.

Organiseren en hergebruiken.

Organiseer je hashtags in een bestand. Zo kun je bijhouden welke hashtags relevant zijn voor jouw profiel en welke goed werken. Je kunt ze zo makkelijker hergebruiken en bent uiteindelijk ook minder tijd kwijt met het zoeken naar de juiste hashtags. In de Plann-app kun je groepen met hashtags aanmaken, een titel geven en hergebruiken. Zorg wel dat je per post de hashtags afwisselt. Elke keer dezelfde 30 hashtags gebruiken is namelijk tegen de richtlijnen van Instagram.

Gebruik tools om de juiste hashtags te vinden.

Er zijn veel tools te vinden waarmee je hashtag-onderzoek kunt doen om bijvoorbeeld gerelateerde hashtags te zien en hoe populair een dergelijke hashtag is. Hieronder een lijstje met voorbeelden van zowel apps als websites:

  • Met Display Purposes kun je 3 termen invullen en de site vult deze vervolgens aan met verwante zoektermen.
  • De AutoHash-app genereert hashtags gebaseerd op een foto die je uploadt en je locatie.
  • De Focalmark-app genereert hashtags van een foto-categorie, je locatie en een algoritme. Je selecteert het type categorie en locatie, uploadt je foto en Focalmark toont je 30 hashtags.
  • De site van Sistrix heeft ook een Instagram hashtag generator waarmee je een woord invoert en er 30 suggesties getoond worden.
  • All Hashtag genereert hashtags gebaseerd op een enkel woord dat je invoert. Deze website werkt overigens het beste met Engelse hashtags.
  • Met TagsFinder kun je tot 10 hashtags invullen, voor een specifiek land, en de app vult deze dan aan met gerelateerde hashtags.

Veel hashtag-generators geven voornamelijk Engelse termen als resultaat. Het is dus ook een keuze of je enkel Nederlandse termen wilt gebruiken, of ook (of zelfs alleen) Engelse hashtags. Gebruik je alleen Nederlandse hashtags en heb je ook een Nederlands/lokaal product of bedrijf? Dan weet je in ieder geval zeker dat je de juiste doelgroep bereikt. Bovendien kun je in dat geval ook lokale hashtags gebruiken, bijvoorbeeld hashtags met de stad en nabijgelegen steden/dorpen en bekende plaatsen in de buurt. Zo gebruikt de Instagram-pagina van indebuurtutrecht vaak de hashtags #domstad, #030 en #oudegracht.

voorbeeld Instagram post van indebuurtutrecht met de Oudegracht afgebeeld

Check de concurrentie.

Kijk ook naar welke hashtags (succesvolle) concurrenten gebruiken en test of deze ook voor jou werken. Zijn er in jouw vakgebied ook bekende influencers? Kijk dan vooral welke zij gebruiken, zij zijn er immers (vaak) groot mee geworden. Tenslotte kun je ook nog de hashtags van je meest bevlogen volgers onder de loep nemen, omdat zij wellicht ook aansluitende content maken.

Maak je eigen (campagne-)hashtags.

Daarnaast kun je ook een Instagram campagne maken met je eigen specifieke, ‘branded’ hashtag. Zorg ervoor dat deze uniek is (dus liefst niet eerder gebruikt of vrijwel niet). Het werkt ook opvallend als de hashtag grappig is of bijvoorbeeld een goede zinspeling op iets is. Zo gebruikte Lays de hashtag #DoUsAFlavor om volgers aan te moedigen om te stemmen op hun nieuwe favoriete chipssmaak. Zo’n branded hashtag werkt ook als je bijvoorbeeld een evenement organiseert. Na afloop kun je dan bijvoorbeeld ook weer content van je volgers delen die op jouw evenement waren en hierover iets plaatsten met jouw branded hashtag erin.

Waar plaats je de hashtags?

Je kunt de hashtags op verschillende plekken plaatsen: dit kan in een in opmerking onder de post of onder je omschrijving. Het leest vaak mooier om de hashtags van de rest van de tekst te scheiden door meerdere witruimtes of puntjes. Dan zien je volgers de hashtags pas als ze op ‘meer’ klikken en naar helemaal naar beneden scrollen. Sommige mensen verwerken ook hashtags in het bijschrift zelf (maar gebruik er slechts enkelen, anders wordt het erg vervelend lezen).

10. Wat kun je allemaal doen met stories?

Instagram stories worden steeds populairder. Dit zijn foto’s die 15 seconden in beeld zijn, stukjes video of zelfs boomerangs (herhalende stukjes video) van 15 seconden. Stories zijn makkelijk om te maken en bovendien zijn de mogelijkheden met stories eindeloos. Een aantal voordelen van stories zijn:

  • dat ze maar 24 uur zichtbaar zijn (daarna verwijdert Instagram ze automatisch, tenzij je ze opslaat in je archief);
  • en daarom vaak wat informeler kunnen/mogen zijn dan je normale posts.

Stories bekijken.

Je kunt vooruit bladeren in stories door rechts op het scherm te tikken of achteruit bladeren door links op het scherm te klikken. Swipe naar rechts om naar de stories van het profiel ervoor te gaan en swipe naar links om naar die van de volgende te gaan.

Hoeveel stories kun je per dag plaatsen?

Overigens is de optimale hoeveelheid om stories te plaatsen een ander verhaal. In principe is er (momenteel) geen limiet aan het aantal stories dat je dagelijks kunt plaatsen, maar logischerwijs zijn er vrijwel geen mensen die elke dag door tientallen van jouw stories gaan klikken. Ook hier houden grotere merken en bedrijven verschillende stelregels aan: sommige gaan uit van 7 per dag, andere plaatsen er maar liefst 15 tot 20.

Een aantal tips wat betreft de hoeveelheid stories: plaats niet in één keer alle stories voor die dag. Ze verdwijnen dan ook allemaal weer in één keer na 24 uur, terwijl, als je ze verspreid door de dag plaatst, je volgers meerdere keren per dag iets hebben om naar uit te kijken. Stories – zoals de naam al weggeeft – lenen zich ook meer voor langere verslagen, waardoor meerdere stories samen een groter, samenhangend geheel kunnen vormen. Zo zie je bij influencers bijvoorbeeld dat ze hun volgers ‘meenemen’ door hun dag en wat ze allemaal doen.

Stories maken.

Om een story te maken, swipe je als je op de homepagina zit naar rechts of klik op je profielfoto waar ‘Je verhaal’ onder staat. Om nog een story toe te voegen, houd het ‘Je verhaal’ icoontje ingedrukt en dan verschijnt er vanzelf een pop-up met de optie ‘Toevoegen aan je verhaal’.

Zodra je in de cameramodus zit, zit je bij het maken van een verhaal. Je zou ook nog kunnen naar het ‘Plaatsen’ van een post, een ‘Reels’ of ‘Live’-uitzending maken. We gaan hieronder wat meer in op het maken van stories. We bespreken in wat globale lijnen de mogelijkheden van Instagram. We gaan hier niet heel diep op in, omdat de mogelijkheden eindeloos zijn en Instagram deze zodanig vaak updatet, dat op het moment van publiceren de informatie alweer achterhaald zou kunnen zijn.

Plaatsen, verhaal, reels of live.

We nemen kort de opties plaatsen, verhaal (story), reels en live door.

  • Plaatsen: Met plaatsen plaats je simpelweg een post zoals we eerder uitlegden.
  • Verhaal: Hiermee kun je een story plaatsen. Iets verder in de tekst gaan we nog wat dieper in op deze functie.
  • Reels: Met deze knop kun je een reels opnemen, dus een korte video.
  • Live: Met Live neem je zoals de naam al doet vermoeden een live video op. Belangrijk: zodra je Live gaat, kunnen mensen mee gaan kijken. Zorg dus van tevoren dat je weet wat je precies wilt uitzenden, “even” testen is er namelijk niet bij. Binnen een live-uitzending kun je zelf ook mensen uitnodigen om te kijken of je uitzending direct naar iemand sturen. Verder kun je de kijkers uitnodigen om een vraag te stellen, zelf een opmerking toevoegen, de camera draaien of filters gebruiken en een foto of video delen tijdens de uitzending. Om af te sluiten gebruik je weer het kruisje.

De belangrijke knoppen.

De belangrijkste knoppen voor het maken van je story zijn de volgende:

  • Tandwiel: Dit zijn de camera-instellingen waarmee je bijvoorbeeld kan kiezen aan welke kant van het scherm je de cameratools wilt zien.
  • Flits: Het flitssymbool ken je waarschijnlijk al van je gewone telefooncamera. Deze kun je aan- en uitzetten voordat je een foto neemt voor je story.
  • Kruisje: Hiermee sluit je het story-scherm af en keer je terug naar de feed.
  • Vierkantje met ronde hoeken: Dit vertegenwoordigt de galerij op je telefoon. Hier zul je een miniatuur zien van je meeste recente afbeelding of video.
  • Cameratools: Dit zijn de tools links in je scherm, van het bovenste tekentje Aa tot en met een pijltje dat naar beneden wijst waarmee je de rest van de cameratools kunt zien. Met de cameratools kun je verschillende manieren van stories maken instellen. Je kunt bijvoorbeeld een boomerang opnemen of simpelweg tekst typen op een gekleurde of gekozen achtergrond. Een boomerang is eigenlijk een video van ongeveer een seconde die herhalend vooruit en achteruit wordt afgespeeld.
  • Camera met ronddraaiende pijltjes: Hiermee draai je de camera.
  • Filters: Er bestaan werkelijk duizenden filters. Dit komt doordat mensen ook hun eigen filters kunnen maken en toevoegen aan Instagram. Deze kunnen een grappig, mooi of bijzonder effect toevoegen aan je stories en je kunt van tevoren of na het opnemen toevoegen.
Zwart scherm met de witte Instagram iconen voor het opmaken van stories

Nog wat opmaak-mogelijkheden.

Nadat je een foto of video gemaakt hebt in je story, kun je hier ook nog verschillende dingen doen qua opmaak. Wederom een lijstje met korte beschrijving.

  • Kruisje: De gekozen foto of video verwijderen en opnieuw kiezen/maken.
  • Gezichtje met sterretjes: Hiermee kun je nog speciale effecten toevoegen.
  • Link-button: Je kunt hier nog een link toevoegen aan je verhaal (niet altijd, accounts met 10.000 of meer volgers kunnen dit).
  • Pijltje omlaag: Hiermee sla je je foto of video op in Instagram. Deze kun je dan later nog bewerken en plaatsen.
  • Sticker: Hierbinnen zijn ook weer bijzonder veel verschillende mogelijkheden. Je kunt bijvoorbeeld je locatie vermelden, iemand taggen, een quiz toevoegen aan je story en allerlei emoji’s en GIFjes toevoegen.
  • Penseel: Hiermee kun je tekenen in je story. Als je erop klikt, zie je weer diverse andere tools zoals een markeerstift, gummetje en een functie waarmee je een pijl kan maken.
  • Aa: Met de letters kun je, je raadt het al, tekst typen. Ook hier verschijnen weer allerlei opties nadat je erop klikt, bijvoorbeeld verschillende lettertypen- en kleuren.
Instagram stories iconen voor opmaak

Je kunt ook nog naar rechts of links swipen en dan heb je de keuze uit 12 verschillende filters om toe te passen op je verhaal. Stickers en tekst kun je verwijderen door deze aan te klikken, vast te houden en naar het prullenbakje onderin je scherm te slepen.

Je story plaatsen.

Is je story klaar? Dan kun je deze direct plaatsen met ‘Je verhaal’ zodat iedereen het kan zien of het versturen aan je ‘Beste vrienden’ (deze lijst kun je hier direct zelf maken) of kiezen voor ‘Verzenden naar’ om je story alleen naar specifieke mensen te sturen. Dit doe je door te typen en zoeken of mensen te kiezen uit de lijsten eronder. Zo zou je dus ook je Instagram-account zowel privé als zakelijk tegelijk kunnen gebruiken als je dat prettig vindt. We raden echter wel aan om hiervoor verschillende accounts te gebruiken om te voorkomen dat je per ongeluk een privéverhaal verstuurt naar een zakenrelatie.

Experimenteer met plezier.

Een van de belangrijkste redenen dat we niet elke functionaliteit, optie en mogelijkheid binnen het maken van stories hebben besproken, is omdat er teveel zijn en ze te vaak aangevuld worden. Ons advies is daarom: ga vooral experimenteren. Laat je creativiteit de vrije loop!

Wat extra tips.

Zoals je merkt zijn de mogelijkheden van het opleuken van je Instagram stories grenzeloos! Een paar tips van onze kant. Prop je stories niet vol omdat het zo leuk is, maar houd jezelf aan een stijl die bij jouw profiel of bedrijf past. Daarnaast is het altijd wel handig om vooral de locatie en een (aantal) hashtag(s) toe te voegen, omdat mensen vaak op beiden zoeken en zo kunnen jouw stories dus vaker gezien worden. Bonustip: je kunt de kleur van je hashtags aanpassen aan de achtergrond van je story om ze zo kwijt te kunnen zonder dat het ergerlijk wordt voor je volgers.

Schroom overigens ook niet om bepaalde content zoals tips, informatie of acties vaker te delen. Omdat je story na 24 uur weer verdwijnt, is er een dikke kans dat een (groot) deel van je volgers deze de eerste keer niet ziet. Bovendien heb je zo een nieuwe visual gecreëerd voor je content en kun je het dus of zo ‘vers’ mogelijk houden of gewoon periodiek dezelfde story delen. (Het is wel aan te raden om deze telkens anders te maken, omdat unieke content nou eenmaal het beste werkt en leukste is).

11. Je statistieken checken om je doelen te behalen.

Als je eenmaal begonnen bent met content plaatsen op je Instagram-account, is het interessant om hiervan ook de statistieken bij te houden. Belangrijk hierbij is om wel van tevoren te bedenken met welk doel je Instagram inzet. Wat wil je bereiken? Wanneer is het succesvol? Laat vervolgens de data bepalen of je goed op weg bent om je doelstellingen te behalen. Wil je bijvoorbeeld voornamelijk een loyale community opbouwen? Wil je juist zoveel mogelijk mensen bereiken? Of is Instagram voor jou vooral een manier om traffic naar je website te creëren? Dat zijn verschillende doelstellingen waarbij verschillende data of statistieken je antwoord gaan geven op de vraag hoe goed het gaat.

In dit hoofdstuk leggen we uit wat UTM-tags zijn en hoe je deze kunt gebruiken om te checken hoeveel verkeer er van je Instagram-pagina naar je website gaat. Verder bespreken we in dit hoofdstuk 6 algemene statistieken die handig kunnen zijn voor de beginnende Instagrammer.

Verkeer naar je website bijhouden met UTM-tags.

Het gebruik van UTM-tags is wellicht iets voor de gevorderde marketeer. Hieronder een toelichting.
Qua verkeersbron naar je website is Instagram minder makkelijk te gebruiken dan bijvoorbeeld Facebook en LinkedIn. Je kunt namelijk geen links toevoegen aan je posts. En aan je stories kun je pas links toevoegen als je 10.000 of meer volgers hebt. De enige andere mogelijkheid die je hebt, is door een link toe te voegen in je biografie.

Wil je vanuit een specifiek post naar een bepaalde pagina van je website verwijzen? Dan kun je zogenoemde UTM-tags aan je hyperlink toevoegen en deze in je biografie plaatsen. Met UTM-tags kun je parameters toevoegen zodat je aan de link precies kunt zien waar het websiteverkeer vandaan kwam. Bij elke nieuw post waarbij je naar een specifieke webpagina wilt verwijzen, moet je dan wel weer de link in je biografie aanpassen. Met Bitly kun je er overigens een korte link van maken. Een hyperlink met UTM-tags is namelijk erg lang en ziet er niet bijzonder mooi uit. Zorg dat je je volgers erop wijst waar ze de link kunnen vinden. Dit kun je doen door je post af te sluiten met: (link in bio).

Wanneer je voor deze links UTM-tags gebruikt, kun je deze via Google Analytics terugvinden in je Acquisitierapport. Met UTM-tags geef je de link bepaalde parameters mee en kun je de campagne een volledig zelf opgestelde naam geven. Op deze pagina van Google lees je meer over UTM-tags en via deze pagina maak je ze aan voor pagina’s op je website.

6 statistieken om mee te beginnen.

01. Bereik (ook wel: reach).

Wat is bereik:
Bereik geeft aan door hoeveel unieke accounts jouw account bekeken is. Wordt een specifieke post van jou meerdere keren door hetzelfde account bekeken, dan telt dit nog steeds als 1 unieke weergave.

Wat heb je eraan:
Het vergroten van je bereik is iets waar je op wilt focussen als je je merkbekendheid wilt vergroten. Dit is dus je doel als je wilt dat zoveel mogelijk mensen over jouw merk, product of dienst te horen krijgen.

Waar vind je het bereik:
Je kunt je bereik per post bekijken of voor een langere periode. Per post doe je het als volgt.

  1. Open je post.
  2. Klik op Statistieken weergeven.
  3. Rechtsonder zie je direct hoeveel bereik de post behaald heeft.

Bekijk je liever de data voor meerdere posts achter elkaar, neem dan de volgende stappen:

  1. Ga naar je profiel.
  2. Ga naar Statistieken.
  3. Linksboven kun je kiezen of je de data voor de afgelopen 7 of 30 dagen wilt zien.
  4. Klik onder het kopje Inhoud die je hebt gedeeld op het pijltje rechts.
  5. Nu heb je nog 2 extra manieren waarop je de data kunt filteren. Met het knopje Alles kun je kiezen tussen alle typen content of bijvoorbeeld alleen foto’s of video’s. Helemaal rechts kun je de periode kiezen waarover je de data wilt zien. Dat varieert tussen de Afgelopen 7 dagen en de Afgelopen 2 jaar.

Hoe kun je het bereik optimaliseren:

  • Door hashtags te gebruiken of door te experimenteren met het type hashtags of het aantal dat je gebruikt.
  • Plaats je content op het juiste tijdstip (hier leggen we straks meer over uit).

02. Betrokkenheid (ook wel: engagement (rate).

Wat is betrokkenheid:
De naam geeft het eigenlijk al weg; het geeft aan hoe betrokken je volgers zijn bij je content en hoeveel interactie ze ermee vertonen. Interactie bestaat in dit geval weer uit likes en opmerkingen.

Wat heb je eraan:
Met betrokkenheid kun je begrijpen welke soort content het beste aanslaat bij je doelgroep. Reageert er helemaal niemand op je content, dan interesseert het ze niet genoeg. Likes zijn leuk, maar eigenlijk heb je nog het liefst opmerkingen. Posts met een hoge betrokkenheid, en vooral met veel opmerkingen, worden door het Instagram-algoritme weer “beloond” door vaker getoond te worden aan gebruikers. En zo bereik je dus ook weer meer mensen.

Waar vind je de betrokkenheid:
Niet, je zult het zelf moeten berekenen. Instagram-experts zijn het erover eens dat hiervoor een handige formule te gebruiken is. Dat doe je als volgt: tel het aantal likes en opmerkingen bij je post bij elkaar op. Deel dit vervolgens door je aantal volgers. Dit laatste getal doe je maal honderd en dan kom je op het percentage betrokkenheid per post uit. Ook hiervoor zijn tools (bijvoorbeeld de tool Later) die het automatisch voor je doen.
Dus:
((likes + opmerkingen) : aantal volgers) x 100 = betrokkenheid

Hoe kun je betrokkenheid optimaliseren:

  • Hier is het vooral belangrijk dat je voor een goede call-to-action zorgt waardoor mensen geneigd zijn om op je post te reageren.
  • Ook geldt hier weer: testen met het type content dat je plaatst en zorgen dat je deze op het juiste moment plaatst.

03. Het beste tijdstip om te posten.

Wat is het beste tijdstip om te posten:
Met het beste tijdstip om te posten, bedoelen we het moment van de dag waarop je volgers het meest betrokken zijn. Dit is het moment waarop je hun volle aandacht hebt en ze niet half hun aandacht erbij hebben terwijl ze door Instagram scrollen of swipen.

Wat heb je eraan:
Als je weet wat het beste tijdstip is om te posten, dan heb je grote kans dat je de volle aandacht van je doelgroep grijpt. Dit resulteert weer in meer betrokkenheid en meer zichtbaarheid van je post.

Waar vind je het beste tijdstip om te posten:
Door de volgende stappen te nemen:

  1. Ga naar je profiel.
  2. Ga naar Statistieken.
  3. Klik op Je doelgroep.
  4. Nu kom je uit op Volgersspecificatie. Wanneer je naar beneden scrollt, zie je de volgende kopjes met informatie over je volgers: Groei, Populaire locaties, Leeftijdscategorie, Geslacht en Meest actieve tijden. Momenteel gaat het om deze laatste statistiek, maar ook de andere statistieken kunnen handig zijn om conclusies uit te trekken. Is je content bijvoorbeeld populair in specifieke steden? En zijn dat de juiste steden voor jouw doelen? Sluit jouw content beter aan bij mannen of vrouwen en is dit zoals je het beoogd had? Wat zou je hier nog aan kunnen doen als je dit wilt veranderen? Voor nu hebben we het in ieder geval over de Meest actieve tijden.
  5. Bovenin kun je nog kiezen uit Afgelopen 7 dagen en Afgelopen 30 dagen.
  6. Ga nu naar Meest actieve tijden.
  7. Je kunt hier switchen tussen Uur en Dagen. Je ziet dan precies hoeveel van je volgers op welke tijdstippen op welke dagen actief zijn en dus ook wanneer dit het hoogste aantal is.

Hoe kun je dit optimaliseren:
Dit is afhankelijk van hoe vaak jij posts wilt plaatsen. Bekijk in ieder geval op welke dagen jouw volgers het meest actief zijn en dan op welke tijdstippen. Dit zijn logischerwijs de momenten waarop je het beste posts kunt plaatsen. Houd echter ook rekening met het soort content dat je plaatst en wanneer je daarmee het beste je volgers kunt bereiken. Ben je eigenaar van een horecavoorziening die bijvoorbeeld allerlei lekkere ontbijtmenu’s heeft? Dan kan het goed werken om ‘s ochtends met een foto van een sappige smoothie je volgers aan het watertanden te krijgen. Met een beetje geluk inspireer je hen om er een op te halen om hun dag goed te beginnen.

04. Opgeslagen berichten.

Wat is het:
Zie je een interessante post in je feed voorbij komen wat je later nogmaals wilt kunnen bekijken? Rechtsonder een Instagram-post zie je een soort vlaggetje/bladwijzer. Als je daarop klikt, dan wordt de post opgeslagen. Ook kun je verschillende mapjes aanmaken door, nadat je op het vlaggetje/de bladwijzer geklikt hebt, op Opslaan in collectie te klikken.

Wat heb je eraan:
Hoe vaker jouw post opgeslagen wordt, aan des te meer mensen Instagram de post laat zien. Ook is dit weer een goede indicatie van hoe goed je content aansluit bij de interesses van je doelgroep.

Waar vind je het:

  1. Ga naar je profiel.
  2. Ga naar Statistieken.
  3. Ga naar Inhoud die je hebt gedeeld en klik op het pijltje rechts.
  4. Selecteer middenin de optie Aantal keer opgeslagen.

Hoe kun je dit optimaliseren:
Vooral weer testen welke content goed werkt. Over het algemeen slaan mensen vooral informatieve content zoals tips en how-to’s op, maar ook wel eens producten die ze overwegen aan te schaffen.

05. Groei van je volgers.

Wat is het:
Wellicht vanzelfsprekend, maar: hoeveel nieuwe volgers je er per periode bij krijgt.

Wat heb je eraan:
Je kunt hieruit afleiden met wat voor soort content je je doelgroep kunt uitbreiden, maar ook welke soort content tot ontvolgen leidt.

Waar vind je het:
Dit vind je ook weer in het Volgersspecificatie-tabblad van Je doelgroep-statistieken, maar dan direct bovenaan het lijstje. Je ziet direct onder Groei 3 statistieken staan: Totaal, Volgers en Mensen die je niet meer volgen. Je kunt dit weer per 7 of per 30 dagen analyseren. Het Totaal is de som van hoeveel volgers je er in totaal bij gekregen hebt (dus min het aantal dat jou ook niet meer volgt).

Hoe kun je dit optimaliseren:
Test weer met het soort content dat je plaatst! Vooral het aantal mensen dat jouw account niet meer volgt, kan je iets vertellen over het soort content dat je plaatst. Het is belangrijk om te onthouden dat er veel verschillende redenen zijn waarom mensen je ontvolgen. Mocht je nou ineens een hele hoop volgers kwijtraken nadat je die dag een post geplaatst hebt, dan is er een grote kans dat dergelijke specifieke content dus niet aansluit bij jouw volgers.

Andersom geldt het dat wanneer je opeens een hoop nieuwe volgers vergaart nadat je een post geplaatst hebt, dit waarschijnlijk de perfecte content voor jouw account en doelgroep is. Wanneer je meer soortgelijke content deelt, zou je zo wederom nieuwe volgers kunnen scoren. Een belangrijke kanttekening is wel dat je je niet moet vastbijten in de groei van je aantal volgers. Je hebt meer aan een kleinere, maar meer betrokken groep volgers, dan een grote groep die niks doet met je content. Een loyale, betrokken groep volgers is namelijk sneller geneigd om jouw producten of account aan te raden bij vrienden, feedback te geven of zelfs ambassadeur van je merk te worden.

06. Story-weergaven (ook wel: story views).

Wat is het:
Hoe vaak je stories bekeken worden door je volgers. Dit is vooral interessant wanneer je story bestaat uit meerdere slides (meerdere foto’s of video’s). Dit is een indicatie van hoe betrokken mensen zijn bij je stories.

Wat heb je eraan:
Je leert welke content je doelgroep leuk/interessant vindt en kunt daarmee de interactie verhogen. Vooral stories bestaande uit meerdere slides geven goed aan wanneer je volgers afhaken en de content dus niet meer interessant vinden.

Waar vind je het:

  1. Open je story.
  2. Linksonder zie je hoeveel volgers je story bekeken hebben. Als je erop klikt, kun je bovendien zien welke volgers ernaar gekeken hebben.

Wel even een belangrijke kanttekening: aangezien je story maar 24 uur te zien is, heb je ook maar 24 uur om te checken hoe vaak deze is weergegeven! Daarna zijn je story én je data weer verdwenen.

We geven je nog even 2 extra statistieken waarmee je het succes van je stories preciezer kan meten:

  1. Voltooiingspercentage (ook wel completion rate).
    Belangrijk: dit geldt alleen voor stories die uit meerdere slides bestaan. Het voltooiingspercentage is een percentage dat je zelf kunt uitrekenen. Dat doe je als volgt: deel het aantal weergaven van je laatste story door het aantal weergaven van je eerste story en vermenigvuldig dit getal vervolgens met 100.
    Dus:
    (aantal weergaven laatste slide : aantal weergaven eerste slide) x 100 = voltooiingspercentage.
    Het percentage geeft aan hoeveel mensen je volledige story en dus alle slides hebben bekeken.
    Uitstappercentage (drop-off rate)
  2. Het kan ook interessant zijn om te bekijken wanneer je volgers hun interesse verloren en dus stopten met je story bekijken. Dit bereken je door het aantal weergaven van je eerste story te delen door het aantal weergaven van je laatste story en dit getal vervolgens te vermenigvuldigen met 100.
    Dus:
    (aantal weergaven eerste slide : aantal weergaven laatste slide) x 100 = uitstappercentage.
    Het percentage geeft aan hoeveel mensen je story niet volledig afkeken.

Hoe kun je dit optimaliseren:

  • Wederom: testen met het type content dat je plaatst en het tijdstip waarop je je stories plaatst.
  • Test met het aantal stories dat je achter elkaar plaatst. Het kan goed zijn dat als je er maar een paar (laten we zeggen 5) plaatst, dat je volgers deze eerder allemaal bekijken dan wanneer je er erg veel (laten we zeggen 20) plaatst. Een algemene, optimale lengte lijkt 7 stories te zijn. Nog een andere belangrijke stelregel is dat je ervoor zorgt dat de streepjes bovenaan je story die aangeven uit hoeveel slides je story bestaat, niet in stipjes veranderen (de streepjes worden alsmaar korter hoe meer slides je toevoegt). Maar, heel belangrijk: test altijd of er voor je eigen account wellicht andere regels gelden.
  • Let goed op de specifieke story waar mensen afhaken. Voegt deze wel iets nieuws, waarde of extra vermaak toe?

Uiteraard zijn er nog veel meer handige Instagram-statistieken te vinden. Gezien de populariteit van Instagram Stories bijvoorbeeld, zijn er nog allerlei extra statistieken die je bij kunt houden om je stories tot een groter succes te maken. Als je hier meer over wilt weten, kun je bijvoorbeeld beginnen door dit voorbeeld van 7 verschillende story-statistieken van Social Media Examiner eens te checken. Ook vind je bij Iconosquare een complete lijst van maar liefst 24 verschillende Instagram-statistieken om bij te houden.

Tenslotte zijn er nog een aantal belangrijke zaken om te noemen wat betreft Instagram-data. De data af en toe bekijken, zal vaak niet goed genoeg beklijven. Het werkt beter als je voor jezelf periodiek een moment plant om de statistieken te bekijken en deze en de conclusies die je eruit trekt bij te houden in bijvoorbeeld een Exceldocument. Ook zijn hiervoor weer diverse tools beschikbaar zoals Later.

Verder moet je, als je serieus met data aan de slag gaat, voor jezelf ‘benchmarks’ (referentiepunt of maatstaf) opstellen. Zo kun je bijvoorbeeld de data van je eerste maand aan Instagram-content gebruiken als beginpunt. Ook kun je elke nieuwe maand weer vergelijken met de vorige maand. Zo kun je gaan bepalen wanneer jouw content doet wat jij wilt dat het doet (dus of het je helpt je doelstellingen met Instagram te behalen). Daarnaast zou je ook nog accounts van directe concurrenten kunnen analyseren en jouw account met die van hen vergelijken. Voor de beginnende Instagram-analist raden we echter aan om je vooral op je eigen account te focussen.

12. Key takeaways.

In deze Instagram cursus hebben we je handvaten gegeven om een begin te maken met jouw Instagram-bedrijfsaccount. We noemen nu nog even de belangrijkste punten.

Het is belangrijk dat je test wat voor jouw merk of bedrijf werkt. En wanneer je dan iets specifieks test, zorg dan ook dat je dit consequent en voor een langere periode doet. Dan heb je genoeg data en vergelijkingsmateriaal en kun je gedegen conclusies trekken en verbeterpunten vinden.

Ook is het van belang dat je je op je doelgroep focust en hen leert kennen. De content die je maakt, moet voor hen waarde toevoegen – of dat nou informatief is, of ter vermaak. Maak verder slim gebruik van je bijschrift en call-to-actions om interactie uit te lokken en potentiële nieuwe volgers en klanten te bereiken.

Vergeet ook zeker niet om te kijken of stories goed aanslaan bij je doelgroep (en dus werken voor jouw merk/bedrijf). Deze zijn een enorm groot onderdeel van Instagram en leveren vaak veel interactie op. Verder kun je ook kijken of live-uitzendingen en reels aansluiten bij de interesses van jouw doelgroep.

Zorg daarnaast dat je profiel en content herkenbaar zijn. Dit doe je door continuïteit te creëren in je kleur- en beeldgebruik, in je tone of voice en door een contentplanning te gebruiken waarin je bv. thema’s voor je content opneemt.

Vanwege de grote populariteit van het socialmediaplatform, is Instagram voor elk merk en bedrijf de moeite waard om onder de loep te nemen. Wat je doel ook is – meer traffic naar je site, meer leads binnenhalen, de conversies verhogen of meer sollicitanten werven – voor elk doel kun je ook Instagram inzetten als marketingkanaal. En veel moeite hoeft het je niet te kosten, omdat je in een handomdraai prachtige content creëert met alle in-app-content- en opmaakopties.

Heb je nog vragen over Instagram marketing of zou je het graag uitbesteden aan een partij met verstand van zaken? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Sowieso helpen wij bedrijven altijd graag met groeien, of dat nou gaat om hun socialmediabereik of algemene bedrijfsdoelstellingen. Zou je hierover graag willen sparren? Plan dan via onderstaande button een call met ons in!

plan een call