Iedere ondernemer wil zijn bedrijf laten groeien. Vaak denken we direct aan groei van winst. Dit is echter het doel en om daar te komen zul je verschillende activiteiten moeten uitrollen.

Omdat je je tijd en resources maar één keer kan inzetten, is het zaak dat je dit zo efficiënt mogelijk doet, met als doel het hoogst haalbare resultaat. Daarnaast is het de vraag welke doelen je gaat formuleren die zullen zorgen dat je het gewenste resultaat bereikt.

zakenman met tablet die groeicijfers laat zien

Inhoud: wat je gaat lezen.

Zo kun je doelen als een betere naamsbekendheid, hogere klanttevredenheid of het optimaliseren van processen binnen je bedrijf stellen. Deze kunnen allemaal tot het realiseren van winstgroei leiden. De praktijk is echter weerbarstiger. Als ondernemer heb je dagelijks namelijk veel ballen in de lucht te houden.

Om naast “in je bedrijf” ook “aan je bedrijf” te werken, zijn er een paar zaken van belang die altijd zullen bijdragen aan het groeien van je bedrijf. Een goed uitgewerkte marketingstrategie met meetbare activiteiten is het hoogst haalbare. Onderstaande zaken gaan je sowieso verder helpen met de vraag “hoe kan ik mijn bedrijf laten groeien?”.

Ken je doelgroep.

Als je je bedrijf wilt laten groeien, is het van groot belang dat je je doelgroep door en door kent. In de praktijk zien we vaak dat bedrijven onvoldoende inzicht hebben in welke 20% van de klanten voor 80% van de omzet zorgen. We zien dan dat er, bij de marketingactiviteiten die worden uitgerold, op aannames keuzes worden gemaakt die niet zullen bijdragen aan het gewenste doel.

Door het maken van een doelgroepanalyse weten alle medewerkers van het bedrijf op welke potentiële doelgroep de focus ligt. Om inzicht te krijgen in de doelgroep kun je data bestuderen die je uit je eigen CRM, administratie en bijvoorbeeld website kunt halen als je gebruik maakt van web analytics. Denk bij het laatste bijvoorbeeld aan Google Analytics.

Bestudeer en analyseer deze data goed en trek conclusies. Je kunt dit vervolgens in kaart brengen met bijvoorbeeld een Persona Canvas. Dit is een model waarmee je de doelgroep een naam en gezicht geeft. Het maakt het makkelijker om je in hen te verplaatsen.

Zorg dat je vindbaar en zichtbaar bent.

Als de doelgroep eenmaal bekend is, kun je ervoor zorgen dat je vindbaar wordt op de problemen en/of hulpvragen die zij hebben. Je kunt bijvoorbeeld content uitwerken rondom een hulpvraag.

Een voorbeeld is dat als iemand een nieuw huis wil kopen en wil weten hoe asbestsanering in zijn werk gaat. Hier kan dan content op gemaakt worden als jouw bedrijf de specialist is op dit vakgebied. Het is natuurlijk een open deur, dat weten we, maar in de praktijk gaat het hier vaak verkeerd.

Bedrijven zijn onvoldoende bezig om online vindbaar en zichtbaar te worden. Laat staan dat ze bezig zijn met het datagestuurd verbeteren van deze twee aspecten. Het spreekt voor zich dat als potentiële klanten moeite hebben om je online makkelijk te vinden of niet van je bestaan weten, dat de telefoon minder of niet zal gaan.

Wellicht heb je nu voldoende werk, maar besef je altijd dat dit in de toekomst kan veranderen. Daarom is het belangrijk om ook in goede tijden te werken aan online vindbaarheid en zichtbaarheid. Een tip om mee te starten is het op orde brengen van een goede bedrijfsvermelding in Google, ook wel Google Mijn Bedrijf genoemd.

Werk aan social proof.

Zodra je vindbaar bent, kun je traffic verwachten van de juiste bezoekers (jouw doelgroep) op je website. Deze bezoekers zijn zich aan het oriënteren. Dan is het heel sterk om reviews te presenteren. Het valt tenslotte niet mee om met jouw product of dienst te onderscheiden van je concurrenten. Zo is het voor zelfstandige advocaten bijzonder lastig om op te vallen naast de andere 3162* advocaten die voor zichzelf werken.

Van belang is dat je duidelijk kenbaar maakt wat de potentiële klant kan verwachten als ze zaken met je doen. Om te voorkomen dat je “Wij van WC-eend adviseren WC-eend”-marketing gaat bedrijven is belangrijk om te werken aan social proof. Dit houdt in dat jouw klanten in referenties vertellen wat potentiële nieuwe klanten kunnen verwachten als ze met jouw onderneming in zee gaan.

*Bron: Jaarverslag NOvA 2017

Voorkom eilandjesmarketing en bepaal strategie.

Bovenstaande zijn tips waar je al snel wat mee kunt. Wel is het aan te raden om altijd met behulp van een ervaren online marketeer een (online) strategie te bepalen. Basisregel van het uitrollen van marketingactiviteiten, hoe klein of groot ook, is dat je voorkomt dat je “eilandjesmarketing” gaat bedrijven. Hiermee bedoelen we dat alles wat je doet in dienst moet staan van een (online) strategie.

Het zomaar wat gaan doen en met hagel schieten levert misschien wel wat op, maar is verre van effectief. Investeer in goede tools en zorg dat bedrijfsprocessen zoveel mogelijk strak uitgevoerd worden. Zo blijft er meer tijd over om je bezig te kunnen houden met je groeistrategie.