+ 1.233% nieuwe gebruikers

Flinke groeiambities.

SupportPoints is ‘s werelds eerste marktplaats voor kennisuitwisseling bij PLC-problemen en vraagstukken. Deze voorsprong moest worden benut door snel te groeien en marktleider te worden. Een flinke ambitie. Er moest een messcherpe groeistrategie komen en daarna was het handen uit de mouwen! Met een experiment- en datagedreven aanpak zijn we samen tot gerichte groei van het aantal gebruikers gekomen.

groeiverhaal supportpoints peter goeijenbier
MarketEagle groeiverhaal SupportPoints Peter Goeijenbier

Over SupportPoints.

SupportPoints is ‘s werelds eerste marktplaats voor kennisuitwisseling bij PLC-problemen en vraagstukken. Dus is er bijvoorbeeld een (productie)bedrijf dat ondersteuning nodig heeft bij een storing of een software-aanpassing wil doorvoeren op een PLC-unit? Dan is SupportPoints het aangewezen en internationale platform voor bedrijven om de PLC-programmeur met de juiste kennis en ervaring te vinden. De experts komen vanuit de hele wereld. Daarom kun je ondanks tijdsverschillen 24/7 ondersteuning vinden in je eigen taal.

“Een mooie start met deze groei van het aantal PLC-experts.”

MarketEagle groeiverhaal SupportPoints Peter GoeijenbierPETER GOEIJENBIER
Eigenaar, SupportPoints

Klantvraag.

SupportPoints is ambitieus en wil internationaal de marktleider worden op het gebied van PLC-vraagstukken. Daarbij hadden zij als eerste PLC-platform in de markt een mooie voorsprong. Dat moest goed benut worden. Dat betekende een ervaren growth team samenstellen en een goede aanpak gebruiken om te kunnen groeien.

Strategie.

Tijdens de strategiesessie zijn onder andere verschillende persona’s en hun customer journeys besproken en uitgewerkt. Vervolgens is besproken via welke kanalen we deze doelgroep zouden kunnen bereiken en met welke boodschap. Ook is de eerste doelstelling vastgesteld. In een tijdsbestek van 3 maanden moest het aantal gebruikers (PLC-experts) ruim verdubbeld worden en ook daarna blijven groeien.

Aanpak.

Hieronder leggen we meer uit over de kanalen die zijn gekozen en hoe die zijn ingezet om de PLC-expert te bereiken, acquireren en onboarden (activeren op het platform).

Marketing Automation.

Allereerst zijn we direct gestart met het inrichten van verschillende marketing automations. De insteek daarbij was om een onboardingsreeks in te richten voor nieuwe gebruikers. In deze automation ontvangen nieuwe PLC-experts o.a. een welkomstmail. Als onderdeel van de onboardingsreeks hebben wij ook het “expert-verificatie”-proces ingericht. Dat is een geautomatiseerd proces om de kwaliteit van PLC-experts te borgen.

SupportPoints heeft een test ontwikkeld waarin het kennisniveau van iedere nieuwe gebruiker (PLC-expert) getoetst wordt. Zodra de PLC-experts aantonen te beschikken over het minimaal vereiste kennisniveau, worden ze gepromoveerd tot “geverifieerd PLC-expert”.

Daarnaast werd een automation ingericht om gebruikers van de laatste blogs te voorzien. Door het inrichten van meerdere marketing automations hebben we SupportPoints voorzien van een strak en professioneel proces. Zo worden nieuwe gebruikers zo goed mogelijk gefaciliteerd bij de ingebruikname van het platform. Deze marketing automations besparen SupportPoints meteen ook veel tijd.

Google Ads-campagnes.

Vanuit de strategiesessie is ook besloten om in de volgende stap direct te starten met Google Ads-campagnes. Omdat er onder andere in India veel PLC-kennis aanwezig is, zijn we daar gestart met de werving van nieuwe gebruikers (PLC-experts). Toen de campagnes draaiden kregen we data binnen waarmee we een aantal optimalisaties konden doen. De aanmeldingen stroomden binnen. Op deze manier waren we in staat om binnen de gestelde termijn van 3 maanden het aantal nieuwe aanmeldingen te laten groeien met 466%.

Boven verwachting goed. Door continu de campagnes goed te monitoren en optimaliseren, bleef het aantal nieuwe gebruikers ook met hetzelfde tempo doorgroeien. Een mooi voorbeeld van een succesvolle acquisitiecampagne in Google Ads. Met deze resultaten konden we valideren dat Google Ads in deze specifieke situatie een goed kanaal is om nieuwe gebruikers te werven.

Content Marketing & SEO.

Om het bereik te vergroten is daarnaast een start gemaakt met het schrijven van Engelse blogs. Deze blogs worden gedeeld via de socialmediakanalen van SupportPoints. We hebben internationaal verschillende blogauteurs met technische kennis en ervaring gezocht om deze SEO-geoptimaliseerde blogs te schrijven. Op deze manier is stap voor stap gewerkt aan het beter vindbaar maken van de website, het bereik en de naamsbekendheid.

Nieuwe WordPress-website bouwen.

Deze hebben wij niet gebouwd. Wel hebben wij geadviseerd om het te doen. Om flexibeler te kunnen zijn in de marketingactiviteiten op de website, is besloten om een nieuwe frontend-website in WordPress te ontwikkelen. Dit heeft dezelfde development partner van SupportPoints uitgevoerd die ook het backend-platform (de marktplaats) ontwikkeld heeft.

Wij hebben toen gezorgd voor de wireframing en het projectmanagement tijdens de ontwikkeling van de website. Zo zorgden we met in totaal 3 partners dat er een website stond waarmee we wat marketing betreft alle kanten op kunnen. Deze werd ook gekoppeld aan de backend-applicatie voor data-uitwisseling zoals aanmeldingen van nieuwe gebruikers.

Dashboarding.

Met behulp van verschillende dashboards hebben we de belangrijkste groei-metrics (lees: KPI’s of statistieken) inzichtelijk gemaakt. Denk aan metrics als: Aantal impressies van de advertenties, Aantal bezoekers op de landingspagina’s, Aantal nieuwe gebruikers, Aantal geverifieerde experts, Aantal experts geslaagd via een hertest, Campagnekosten, Kosten per nieuwe gebruiker en meer. Meten is weten. Van de juiste data kun je continu leren om onderdelen in de aanpak te verbeteren voor een beter resultaat.

Growth Meeting.

Tijdens de tweewekelijkse growth meeting met de klant werd de voortgang en data besproken. We beantwoordden vragen als: hoe staat het met de groeidoelstellingen? Wat zegt de data; wat ging goed en wat niet? Wat hebben we geleerd en wat zijn de volgende stappen?

Wil je meer weten over SupportPoints? Bezoek dan de website op www.supportpoints.com.

Goals Grip Grow

Behaalde resultaten.

+1.233%

Groei aantal nieuwe gebruikers (PLC-experts).

+855%

Groei aantal bezoekers op de website.

+225%

Groei aantal geverifieerde PLC-experts.

+175%

Meer vertoningen in Google’s zoekmachine.

Meer groeipotentieel benutten?

Vertel ons je doelstellingen. Dan analyseren wij welke onbenutte groeikansen er zijn.