Veel bedrijven “doen maar wat” als het gaat om online marketing. Of soms doen bedrijven al vrij veel aan (online) marketing maar ontbreekt het aan een heldere doelstelling en een doordachte groeistrategie. Daarmee zul je dan ook nooit het maximale resultaat behalen. Door het growth hacking-proces te vergelijken met Formule 1-racen, wordt in dit blog duidelijk gemaakt hoe je als bedrijf kan groeien door online de juiste dingen te doen.
Inhoud: wat je gaat lezen.
Wat we vaak zien is “eilandjesmarketing”. Dat betekent dat bedrijven wel met verschillende marketingactiviteiten bezig zijn. Zo worden er bijvoorbeeld blogs geschreven, periodiek nieuwsbrieven verstuurd, wordt er een zomerevenement voor (potentiële) klanten georganiseerd en ook nog eens een Google Ads-campagne gestart.
Nu zul je vast denken: dat klinkt best goed, toch? Het zijn op zich prima marketingmiddelen, maar er wordt met hagel geschoten. Je raakt dan altijd wel iets, maar je kunt je afvragen of je het juiste geraakt hebt en of dat niet beter kan. De vraag “wat levert het op?” kan dan ook niet (goed) worden beantwoord.
Na enige tijd wordt dan een advertentiecampagne de nek omgedraaid omdat het onvoldoende oplevert. Of er wordt bijvoorbeeld geroepen dat de website of adverteren op Facebook of Google geen leads oplevert. Dat is onzin natuurlijk. Lang verhaal kort: het ontbreekt vaak aan een doordachte groeistrategie met glasheldere en meetbare doelstellingen en een systematische uitvoering van die marketingstrategie.
Denk je dat Max Verstappen op het podium terecht komt tijdens een Formule 1-race als het Red Bull-team zonder voorbereiding en aanpassingen gewoon zijn auto klaar zet voor deelname aan de volgende kwalificatie en de race op zondag? Iedereen heeft het afgelopen seizoen kunnen zien dat dat niet het geval is.
De doelstelling van Red Bull is glashelder. Zo veel mogelijk races winnen en ook dit jaar wereldkampioen worden met Max en bij de constructeurs. Om dat doel te bereiken, bereidt het team iedere race zorgvuldig voor. Max oefent het circuit in een simulator. Analyses van het circuit, de auto, weersomstandigheden en de concurrentie moeten vooraf bruikbare data en informatie opleveren.
De data moet aantonen welke racelijnen het snelst zijn, welke tussentijden worden gereden, welke banden het goed doen en meer. Ook wordt gekeken naar de opstelling van de start grid, hoeveel pitstops er op basis van data gekozen worden, wat de strategie van je directe concurrenten zal zijn en nog veel meer.
Het team voert tijdens de vrije trainingen continu experimenten uit om te testen in welke samenstelling en afstelling de auto op dit specifieke circuit en onder de lokale weersomstandigheden het beste reageert. Deze experimenten leveren waardevolle data op waarmee je verbeteringen kunt doorvoeren met als doel een snelle kwalificatie en race te rijden.
Het team houdt de doelstellingen altijd scherp in het vizier. De auto heel houden en als eerste over de finish komen. Zo niet, dan minstens op het podium om zoveel mogelijk WK-punten te verzamelen.
Licht op groen en de race gaat van start. Verstappen heeft een goede start en rijdt het eerste gedeelte van de race aan kop. Echter, tijdens de race veranderen de omstandigheden volledig. Een crash gooit roet in het eten, safetycar, regen en een snellere concurrent maken het geen gelopen race. Max en het team moeten continu bijsturen en soms zelfs van strategie veranderen.
Data meten, analyseren, snel handelen en teamwork zorgen ervoor dat hij de race opnieuw naar zijn hand weet te zetten en als eerste over de finish komt. Voor deze race is de doelstelling behaald, nu de rest van het seizoen nog. Een zeer gelijkende metafoor. Dit werkt in online marketing en growth hacking exact hetzelfde. Er is geen verschil.
Het online landschap is best complex. Om het maximale resultaat te halen uit je investering in (online) marketing heb je een goed doordachte groeistrategie nodig. Zodra dat helder is zul je planmatig aan de slag moeten met het datagedreven uitvoeren van marketingexperimenten. Zo kun je je strategie in de praktijk valideren en op zoek gaan naar datgene wat voor jou het gewenste resultaat oplevert (bijvoorbeeld kwalitatieve leads of meer sollicitanten). Alleen dan zal duurzame groei het gevolg zijn. Afhankelijk van de situatie kun je tijdens een strategiesessie de volgende zaken in kaart brengen:
Door dit met het betrokken (multi-disciplinaire) growth team in kaart te brengen zorg je voor richting en een duidelijk kader. Dat helpt in de stappen die volgen tijdens de uitvoer om de juiste keuzes te maken en doelstellingen te realiseren.
Na de strategiesessie start je met het growth hacking-proces om te leren wat wel en niet werkt. Het growth hacking-proces bestaat uit continu experimenten bedenken en vastleggen in een backlog, prioriteren, voorbereiden, uitvoeren, data verzamelen en analyseren en daaruit learnings trekken. Zodra een experiment succesvol is, kun je dat verder uitbouwen. Zo niet, afschalen of in verbeterde vorm opnieuw testen.
Hoe meer experimenten je kunt uitvoeren per periode, hoe meer je leert en hoe sneller je een experiment vindt dat succesvol is en daadwerkelijk bijdraagt aan bedrijfsgroei. Oftewel: growth hacking is een effectieve en efficiënte methode om snel te groeien op basis van een data- en experimentgedreven aanpak.
Wil je groeien met je bedrijf of heb je vragen over online marketing of groeistrategie? Neem direct vrijblijvend contact op. Wij zijn benieuwd naar jouw huidige en gewenste situatie. Dan bespreken we welke stappen je kan nemen om je doelstellingen te bereiken.