Downloads: Google Web Story Template

Een Google Web Story is een verticaal, full-screen, klikbaar verhaal wat je op zowel mobiel als desktop kan bekijken. Van origine is deze nieuwe feature bedoeld voor mobiele telefoons en oorspronkelijk stond de trend ook bekend als AMP Stories (AMP is Accelerated Mobile Pages), maar web stories zijn ook te bekijken op desktop.

Deze visuele vorm van content leent zich perfect voor marketeers en ondernemers die op een overzichtelijke, interactieve manier informatie willen tonen aan hun doelgroep. In dit artikel bespreken we wat Google Web Stories precies zijn en welke voordelen eraan verbonden zijn. Ook leggen we uit aan welke voorwaarden een Google Web Story moet voldoen om SEO-proof te zijn en hoe je een story maakt, zowel in WordPress als websites met een ander CMS. Tenslotte bespreken we nog kort de advertentie-versie van deze stories.

vrouw kijkt op haar laptop op Google op zoek naar Google Web Stories

Inhoud: wat je gaat lezen.

Wat zijn Google Web Stories en waar komen ze vandaan?

Google Web Stories zijn eigenlijk het antwoord van Google op alle vormen van social media-stories. Instagram, Facebook en zelfs LinkedIn bieden vluchtige social stories en Twitter doet dit in de vorm van Fleets. Allen hebben ze het leven van een eendagsvlieg; na 24 uur verdwijnen ze weer.

Google pakt het anders aan. Een Google Web Story creëer je namelijk gewoon op je eigen website en deze blijft dus staan (tenzij je ‘m ooit zelf weer verwijdert). Als je je story SEO-proof maakt, wordt deze bovendien geïndexeerd. Hierdoor kan je story verschijnen in de Google-zoekresultaten. Dit kan in Google Zoeken, Afbeeldingen en Discover.

De stories voldoen ook goed aan de zoekintentie van gebruikers op Google. Als iemand snel een antwoord op zijn of haar vraag nodig heeft, vindt hij/zij dat gemakkelijker in een story dan in een lang artikel. Een Google Web Story is herkenbaar aan het witte icoontje onderin een afbeelding. Deze lijkt op een uitgelichte slide met één slide links en één rechts (of, met wat meer verbeeldingskracht, op een telefoon).

National Geographic Google Web Story

Wat zijn de voordelen van een Google Web Story?

De stories hebben verschillende voordelen op bijvoorbeeld het gebied van vindbaarheid, aantrekkelijkheid voor de doelgroep en het gemak in maken. We noemden al dat de stories permanent zijn en goed voor je SEO. Als je zorgt dat je je story tot in de puntjes SEO-proof maakt, kan deze dus bovenaan de zoekresultaten verschijnen.

Ook de aantrekkelijkheid van een Google Web Story en het gebruiksgemak voor je doelgroep zijn dikke pre’s. Veel mensen zijn namelijk al gewend aan de interface van social stories, dus hebben ze ook snel door hoe jouw web story werkt. Daar komt bij dat web stories echte ‘snackable content’ zijn: ze zijn heel makkelijk tot je te nemen. Dankzij de visuals en de interactieve aard zijn ze makkelijk verteerbaar voor je doelgroep en blijft de informatie bovendien beter hangen.

En niet alleen voor jouw beoogde gebruikers is een web story makkelijk. Dankzij de handige drag-and-drop-editors zijn stories ook nog eens eenvoudig om te maken. Nog een bijkomend voordeel is dat je qua opmaak volledige vrijheid hebt en je stories dus makkelijk van jouw branding kunt voorzien en zo jouw website en/of merk laten reflecteren.

Ten slotte kun je deze hapklare vorm van killer content embedden en dus hergebruiken op andere plekken. Bijvoorbeeld op landingspagina’s of in blogs of je kunt de link delen via je socialmediakanalen of nieuwsbrief.

Twijfel je na al deze voordelen nog steeds of Google Web Stories wel nut kunnen hebben? Check dan deze case van The Washington Post bij wie hun stories een bewezen succes zijn.

Op welke manieren kun je een Web Story maken?

Niet lang na de introductie van de Google Web Stories kwam de eerste, handige plugin voor het maken ervan beschikbaar. Dit is de gratis Web Story-editor van Google speciaal voor WordPress-websites. Bijkomend voordeel van deze plugin is dat deze geen invloed heeft op de laadsnelheid van je website. Verder heeft Google een partnership opgezet met stockdatabases Unsplash en Coverr. Hierdoor is er dus veel mooi en gratis beeldmateriaal beschikbaar binnen de plugin.

Inmiddels zijn er ook allerlei andere plugins en editors verschenen. Zo is er ProductStories, speciaal ontwikkeld voor Shopify-websites. Met deze app worden productpagina’s automatisch omgezet in web stories. Voor overige websites zijn er nog allerlei andere plugins beschikbaar, zoals:

  • NewsroomAI
  • MakeStories
  • Tappable
  • Visual Stories
  • Join Stories
  • StorifyMe
  • Vique Studio

Mocht je nou zelf heel handig zijn, of hiervoor iemand in dienst hebben, kun je ook handmatig een Google Web Story coden.

De WordPress-plugin Web Stories gebruiken.

We leggen hieronder in het kort uit hoe je een web story kunt maken met de WordPress-plugin. Het gaat om een handige drag-and-drop-editor die makkelijk te downloaden is via deze link. Nadat je de plugin hebt gedownload en geactiveerd, kun je deze openen.

Met ‘Add new story’ kom je direct in de editor terecht. Nadat je je story een naam hebt gegeven, kun je beginnen met het maken ervan. Links heb je een scherm dat we voor het gemak even de bibliotheek noemen. Hier kun je vanuit je eigen mediabibliotheek afbeeldingen en video’s uploaden of zoeken in de voorraad van Unsplash en Coverr. Verder kun je met de knoppen direct rechts hiervan ook nog tekst en vormen toevoegen.

Nadat je een afbeelding of video hebt geselecteerd, klik je hierop. Deze verschijnt vervolgens in het middelste scherm. Dit is waar een voorbeeld van je story verschijnt. Met de icoontjes onder dit scherm kun je een slide verwijderen, dupliceren of toevoegen. Met de gebogen pijltjes onder je slide kun je een actie ongedaan maken. Met de rechte pijltjes aan de linker- en rechterkant van je slide kun je tussen je slides scrollen. Rechtsonder in dit scherm kun je ook nog op het rastericoontje klikken om al je slides tegelijk te zien.

zwarte editor-scherm van de Google Web Stories plugin

Het rechterscherm, het designscherm, is waar je echt los kunt gaan met de opmaak van je story. Als je (enigszins) bekend bent met ontwerpprogramma’s (bijvoorbeeld Photoshop of zelfs Canva), dan ben je hier zo wegwijs. Mocht je dat niet zijn, neem dan de tijd om even door alle opties heen te klikken.

In het designscherm kun je namelijk heel veel dingen ontdekken en opmaken. Je kunt bijvoorbeeld werken met lagen, afbeeldingen, tekst, illustraties, video’s en meer. Je kunt er je afbeeldingen of video’s bewerken, je tekst aanpassen, dingen uitlijnen, omdraaien en noem maar op. Ook is het mogelijk animaties toe te voegen aan je tekst en afbeeldingen (bijvoorbeeld een fade-in effect toepassen op je tekst).

In hetzelfde rechterveld heb je ook nog de opties Document en Checklist. We bespreken eerst het Checklistveld, omdat het eigenlijk handiger is om eerst deze te doorlopen voor je via Document je story gaat publiceren. Met de Checklist kun je de vereisten voor je story doorlopen evenals de overige zaken die slim zijn om in te vullen om je story optimaal (vindbaar) te maken. Met alle opmaakopties kun je je story dus precies zo opmaken dat deze past bij je website.

Bij Document kun je de volgende dingen doen:

  • je story publiceren;
  • de auteur aanpassen;
  • een logo en coverafbeelding uploaden (dit is de afbeelding die  in Google verschijnt voordat iemand erop klikt);
  • een beschrijving van je story en een permalink opgeven;
  • en instellen of gebruikers zelf moeten klikken om naar de volgende slide te gaan of dat de story na een bepaalde tijd automatisch naar de volgende slide gaat.

Tussendoor kun je je story opslaan met de button naast Publish. Wanneer je klaar bent, check dan eerst in de voorbeeldmodus of alles klopt. Ook kun je met de AMP-tester van Google checken of je story wel indexeerbaar is. Let op dat de titel van je story automatisch ook de link ervan wordt. Dit kun je in Document nog aanpassen bij de permalink.

Handig om te weten als je niet de mankracht of tijd hebt om zelf een volledige story te maken: de plugin bevat ook verschillende templates.

Hoe maak je je Web Story SEO-proof?

Google heeft een aantal richtlijnen doorgegeven waarmee je je web story SEO-proof maakt. We zetten ze hieronder op een rijtje.

  • Je kunt tussen de 5 en maximaal 30 slides gebruiken. Google raadt aan om er tussen de 10 en 20 te gebruiken.
  • Zorg dat je story volledig is – maak er geen half verhaal van dat abrupt stopt.
  • Voor de titel kun je maximaal 40 tekens gebruiken.
  • Qua tekst per slide is er een maximum van 280 tekens.
  • Maak de tekst net zo op als je op een webpagina zou doen. Gebruik dus een h1 voor je header en een h2 voor je tussenkopjes.

  • Voeg maximaal 1 affiliatelink toe en doe dit pas op de laatste slide. Voeg ook een call-to-action toe om je doelgroep de pagina te laten bezoeken.

  • Vermijd een commerciële insteek (gebruik maximaal 1 link per slide en link niet door naar andere websites).
  • Maak je story informatief en duidelijk.
  • Je video’s kunnen maximaal 15 seconden lang zijn. Wordt erin gesproken? Voeg dan ondertiteling toe. Veel mensen kijken video’s namelijk zonder geluid.
  • Voeg je story toe aan de XML-sitemap van je site.
  • Voor sommige typen stories kun je ook nog structured data toevoegen. Dit kan voor de volgende typen: Article, LocalBusiness, Recipe en een VideoObject.

Zijn er gesponsorde Google Web Stories?

Het is mogelijk om gesponsorde Google Web Stories te maken, maar deze zitten nog wel in de testfase. Vanuit deze stories kun je linken naar een landingspagina, maar ook naar een affiliate link. Door middel van Google Ad Manager en Google DV360 kun je gesponsorde stories inzetten. Gebruikers zien deze wanneer ze door andere Web Stories aan het browsen zijn.

Aan de slag met je eigen visuele verhalen.

We hebben je uitgelegd wat Google Web Stories zijn, welke voordelen ze hebben, hoe je ze maakt en zorgt dat ze SEO-proof zijn en kort de gesponsorde stories besproken. Nu is het tijd om zelf aan de slag te gaan met content delen via je eigen verhalen. De mogelijkheden zijn eindeloos. Gebruik onze gratis Google Web Story-template om je op weg te helpen. Hiermee kun je eerst bedenken wat je in je story wilt plaatsen en bepalen hoe deze eruit komt te zien voordat je deze in een plugin gaat maken.

Je kunt ze gebruiken voor het showcasen van je diensten of producten, ter vermaak of lering van je doelgroep of om langere artikelen samen te vatten. Wil je nog wat meer inspiratie opdoen? Dat doe je via onze eigen Google Web Story over Instagram of de showcasepagina van Google. Wil je dolgraag ook stories op je eigen website, maar heb je er de tijd of de skills niet voor? Neem contact met ons op en we helpen je graag verder.