Downloads: Gratis handleiding Google Mijn Bedrijf

Om goed vindbaar te zijn in Google, is het belangrijk om aan zoekmachine optimalisatie (SEO) te doen. Hierdoor wordt je organisch beter vindbaar in de zoekmachines. Een zeer belangrijk middel om je organische vindbaarheid en je lokale SEO te boosten, is het aanmaken van een bedrijfsprofiel op Google. Dit kun je doen in Google Mijn Bedrijf (GMB, ook wel Google My Business). Wat is GMB en hoe zorgt het er precies voor dat je beter vindbaar bent online? Welk voordeel heeft het om een bedrijfsprofiel aan te maken?

illustratie van de onderdelen van Google Mijn Bedrijf

Wat is GMB?

screenshot van het GMB profiel van marketeagleGoogle Mijn Bedrijf is een gratis tool van Google waarmee bedrijven en organisaties hun aanwezigheid kunnen beheren op Google-websites. Denk hierbij aan Google Zoeken en Maps. Maar dat niet alleen: het is ook het digitale visitekaartje van je onderneming op websites van Google. Op de GMB pagina wordt verschillende informatie over je onderneming beschikbaar gesteld, zoals de bedrijfsnaam, locatie, (afwijkende) openingstijden, recensies en meer. Ook kun je zien hoeveel zoekresultaat- en maps-weergaven je bedrijf krijgt. Daarnaast kun je (blog)posts delen op de bedrijfspagina, die lezers een idee geven over waar je organisatie zich mee bezig houdt.

Het kennisvenster van Google.

Een van de grote voordelen van een bedrijfspagina op Google is het verkrijgen van een ‘kennisvenster’ of ‘knowledge graph’. Dit venster wordt opgehaald en zichtbaar gemaakt door Google wanneer er een zoekopdracht wordt gedaan naar de naam van jouw bedrijf. Of in sommige gevallen als jouw bedrijfspagina als beste aansluit op de zoekopdracht, is de kans ook groot dat jouw bedrijf op de begeerde plek wordt getoond. Zoals je kunt zien in het voorbeeld van MarketEagle hier rechts, wordt er allerlei informatie getoond die direct vanuit Google te zien is. Dankzij dit ‘digitale visitekaartje’ krijgt je onderneming een professionele uitstraling op het web en zorgt het voor een verbeterde vindbaarheid.

Zichtbaar op Google Maps.

Een ander voordeel van een Google Mijn Bedrijf-pagina is dat je je bedrijf ook in Google Maps kunt laten zien. Jouw bedrijf wordt met een icoontje, foto, adres en telefoonnummer zichtbaar op de kaart (maps), waardoor het ‘eruit springt’. Wanneer iemand een zoekopdracht doet in Google, wordt er vaak een locatie bij inbegrepen (ook wel ‘long tail keywords’ genoemd). Zo kan iemand bijvoorbeeld zoeken op ‘marketing bureau Utrecht’. In dat geval kun je MarketEagle vinden, zoals in het screenshot hieronder te zien is. Of als iemand zoekt op ‘Marketing bureau’ met zijn of haar locatievoorziening aan, dan zal diegene ook MarketEagle zien indien hij of zij zich in de omgeving van ons kantoor bevindt.

voorbeeld van zoekopdracht met marketeagle in Google Maps

Makkelijk voor de mobiele zoekopdracht.

Tegenwoordig wordt het overgrote deel van alle zoekopdrachten op een mobiel apparaat gedaan. Voor deze zoekopdrachten is Google Mijn Bedrijf ontzettend handig. Onder de mobiele zoekopdracht staan namelijk meteen twee interessante mogelijkheden voor de zoeker. Het is mogelijk om direct naar het bedrijf te bellen zonder het telefoonnummer in te toetsen. En het is mogelijk om navigatie te starten zonder het adres in te moeten voeren. Zo wordt contact zoeken met jouw organisatie een stuk gemakkelijker gemaakt met behulp van Google Mijn Bedrijf.

Betere resultaten in Google Zoeken.

Google is fan van heldere informatie. Door een Google Mijn Bedrijf-profiel aan te maken, laat je Google weten dat je een officiële organisatie of bedrijf bent. Hierdoor zul je hogere posities krijgen in zoekopdrachten die in de Google-zoekmachine worden uitgevoerd. Google geeft zoekresultaten voorrang van bedrijven die een Google Mijn Bedrijf-profiel hebben aangemaakt. Door zoveel mogelijk informatie over je bedrijf toe te voegen zal zo je organische vindbaarheid verbeteren.

Werken met reviews.

In Google Reviews kan men, of je nou wel of geen bedrijfsprofiel hebt, een review achterlaten over een bedrijf. Deze reviews worden getoond wanneer jouw bedrijf als resultaat uit een zoekopdracht komt. Wanneer je een GMB-profiel hebt als bedrijf krijg je twee interessante mogelijkheden erbij om met reviews om te gaan. Ten eerste kun je aan Google aangeven dat bepaalde reviews ongepast zijn. Bijvoorbeeld reviews die scheldwoorden bevatten of ongegronde haat uiten, zullen dan minder worden getoond of zelfs worden verwijderd. Ten tweede kun je reageren op iedere review van klanten. Dit is SEO-technisch aan te bevelen, omdat Google dan ziet dat je interactief bezig met met klantcontact. Ook dit draagt weer bij aan de organische vindbaarheid van je bedrijf in de zoekmachines.

Interesse in een GMB-profiel?

Lijkt een GMB-profiel aanmaken je ook iets voor jouw organisatie? Het voegt ontzettend veel toe aan de zoekmachineoptimalisatie, dus wij raden het zeker aan. Wil je een helpende hand met het opzetten van een GMB-profiel, of wil je meer informatie hierover? Neem contact met ons op of plan vrijblijvend een kennismakingsgesprek in.