Het fundament van SEO

Zoekwoorden onderzoek.

Zoekwoorden onderzoek (keyword analyse) is de eerste stap in het proces van SEO copywriting. Het is de basis onder je SEO strategie. Voordat we nieuwe content schrijven voor je website, zoeken we uit welke zoektermen potentiële klanten gebruiken. Zo zien we waar kansen liggen om de online vindbaarheid te verbeteren. Vervolgens kunnen we starten met het schrijven van nieuwe content voor een betere vindbaarheid in de zoekmachines.

Vraag een gratis SEO analyse aan.

  • Gratis website analyse t.w.v. € 360,-
  • Overzicht errors en issues die optimale vindbaarheid blokkeren.
  • 85% van de bedrijven laat omzet liggen.

Waarom is de SEO analyse gratis?

Op basis van de gratis Site Audit nemen we contact met je op om deze te bespreken. Tijdens dit gesprek doen we een voorstel voor een zoekwoorden onderzoek en SEO campagne. Het doel is het verbeteren van de vindbaarheid van jouw website. Alles is helemaal vrijblijvend.

Gratis SEO Analyse.

Gratis SEO Analyse.

eric van schouwenburg“Ontvang de analyse in 2 werkdagen.”
ERIC VAN SCHOUWENBURG

eric van schouwenburg“Ontvang de analyse in 2 werkdagen.”
ERIC VAN SCHOUWENBURG

Waarom is een zoekwoorden onderzoek (keyword analyse) belangrijk?

Wil je je website beter vindbaar maken? Meer bezoekers op je website? Het plaatsen van nieuwe content kan dan een effectieve en duurzame keuze zijn. Kort gezegd: geen content is niet vindbaar.

Het is belangrijk om te starten met een zoekwoorden onderzoek als je dat goed wilt aanpakken. Doe je dat niet, dan is de kans groot dat je de beste kansen laat liggen.

De zoekwoorden analyse laat zien hoe jouw doelgroep de zoekopdrachten naar jouw product of dienst verwoordt. Dat willen nog wel eens andere termen zijn dan dat je zelf zou verwachten. Ook komen we regelmatig nieuwe kansen of producten tegen die interessant zijn om iets mee te doen.

In het onderzoek maken we inzichtelijk hoe vaak er op een bepaalde zoekterm wordt gezocht (zoekvolume). En kijken we hoeveel online concurrentie er is en wat de moeilijkheidsgraad is. De data laat zien met welke zoektermen er kansen zijn om vindbaarheid van je website te verbeteren.

Vervolgens wil je de kansen gaan benutten. We gaan aan de slag met een zoekmachine optimalisatie campagne. Daarin kunnen we nieuwe content schrijven en/of bestaande content verbeteren voor vindbaarheid.

Onze aanpak bij een zoekwoorden onderzoek.

Een goed zoekwoorden onderzoek bestaat uit de volgende vijf stappen:

In deze stap is het doel om zoveel mogelijk relevante zoekwoorden te vinden. Om te beginnen vragen we de klant om een initiële lijst met zoektermen aan te leveren.

Welk probleem of welke behoefte heeft de potentiële klant ten opzichte van jouw product of dienst? Wat zijn de USP’s? Welke vraag heeft jouw potentiële doelgroep? Deze vragen helpen je met het opstellen van een initiële zoekwoordenlijst.

Daarna vult een van onze SEO-specialisten de lijst aan met nieuwe zoekwoorden met behulp van SEO tools. Dat doen we door bijvoorbeeld te kijken naar zoekwoorden waarop jouw website al vindbaar is in Google. Hierdoor krijgen we inzicht in hoe Google jouw website ziet.

Verder vullen we de lijst aan door middel van suggestief zoekwoorden onderzoek. Zo bekijken we in de zoekmachine de suggesties nadat we een zoekwoord intypen. Dit levert vaak gerelateerde zoekwoorden en synoniemen op.

Vaak kijken we ook naar de zoekintentie van zoekwoorden. Dit heeft te maken met waar de potentiële klant zich bevindt in de customer journey. Is er sprake van een informatieve zoekintentie? Of heeft het zoekwoord bijvoorbeeld een transactionele zoekintentie en wil de zoeker al iets kopen?

Door hierover na te denken kunnen pakkende SEO-teksten geschreven worden. Zo creëer je een ideale match met de intentie van de potentiële klant.

Verder zijn er nog een aantal gratis tools die je zullen helpen bij het zoekwoorden onderzoek. Dat zijn Google Search Console, Google Trends en Google Keyword Planner in je Google Ads account. Zo werken we aan een complete lijst waarmee we aan de slag gaan.

In deze stap doen we een concurrentieanalyse. Dit geeft ons bijvoorbeeld de volgende inzichten:

  • Hoe goed worden online concurrenten gevonden?
  • Gebruikte keywords
  • Goed presterende content
  • Informatie over backlinks
  • En meer…

Dit is zeer bruikbare informatie. Dat helpt ons om de lijst met zoektermen aan te vullen met gerelateerde zoekopdrachten en de juiste zoekwoordstrategie te bepalen.

In deze stap is de lijst compleet en doen we dieper onderzoek naar alle zoektermen. Onze geavanceerde SEO-software geeft ons inzicht in alle belangrijke data voor elk keyword of zoekopdracht. Zo hebben we bijvoorbeeld inzicht in zoekvolume, keyword difficulty en concurrentie.
In deze stap bepalen we op basis van alle verzamelde data en inzichten een keywordstrategie. Kunnen we op hoofdzoekwoorden (fat heads) insteken? Of is het budget kleiner in vergelijking met de concurrentie?

Zo ja, dan is het slimmer om de SEO-strategie in te steken op long-tail keywords. Long-tail keywords zijn zoekopdrachten met meer dan twee woorden erin.

We laten zien waar de kansen liggen voor jouw bedrijf. Dan kunnen we in overleg beslissen op welke zoekwoorden we gaan inzetten. De laatste stap is dan het schrijven van SEO content. Of de keywords toepassen in je Google Ads campagnes (voorheen Google AdWords).

Het analyse en denkwerk is gedaan. Nu is het tijd om de mouwen op te stropen. Onze SEO specialisten gaan aan de slag. In deze fase gaan we fantastische pagina’s schrijven door SEO copywriting.

Gelukkig is het niet perse nodig om direct in één keer voor alle zoektermen SEO teksten te schrijven. Het is ook mogelijk om er een langer lopend project van te maken. Dan kunnen we maandelijks een afgesproken aantal teksten opleveren.

Door strakke planning stemmen we dat goed met elkaar af. Dit is de manier waarop we werken aan het verbeteren van de website van jouw bedrijf.

Over MarketEagle.

MarketEagle is een Growth Marketingbureau. Ons team bestaat uit bevlogen en ervaren marketeers en strategen. Wij helpen scale-ups en MKB-bedrijven om te groeien door middel van online marketing.

Zo verbeteren wij de marketing ROI door meer potentieel uit online te halen. Dat betekent ook dat wij niet altijd zomaar ontwikkelen wat onze klanten aan ons vragen. Dat lijkt een beetje dwars. Maar wij vragen liever eerst naar de online doelstellingen en het waarom.

Vaak beginnen we bij het ontwikkelen van een messcherpe strategie waarmee we gericht tot groei kunnen komen. Dan mouwen opstropen en aan de slag!

Enkele van onze klanten.

bernhaege advocaten logo
biologische tandarts logo
supportpoints white logo
nederlandse dakdekkers associatie logo
emdrlab. logo
columbus republic logo

Interesse in zoekwoorden onderzoek?

Wil je meer weten over de mogelijkheden om jouw website beter vindbaar te maken? Doe dan de gratis SEO analyse of neem contact met ons op. Dan bespreken we wat we voor je kunnen doen.