Een (hoge) bounce rate kan je zomaar doen verslikken in je koffie. Nergens voor nodig – als je tenminste weet hoe je het getal op de juiste manier kunt interpreteren. In deze blog zetten we uiteen wat bounce rate precies is en hoe je deze moet interpreteren. Verder gaan we in op een aantal algemene zaken die een te hoog bouncepercentage kunnen veroorzaken en wat je kunt doen om je bounce rate te verlagen.

jongen springt op trampoline ter illustratie van bouncerate

Wat is bounce rate?

Bounce rate wordt over het algemeen uitgelegd als het percentage sessies waarbij bezoekers komen om slechts één pagina te bekijken op een site voordat ze weer de site verlaten. Dit heet ook wel een bounce. De bounce rate wordt in Google Analytics berekend als het aantal sessies waarbij één pagina bezocht wordt gedeeld door het volledige aantal sessies op een site.

Maar als we het heel technisch – en eigenlijk 100% correct – willen benaderen, moet deze uitleg nog aangevuld worden. Want feitelijk is bounce rate het percentage sessies met een enkele interactie. Wanneer een bezoeker, nadat hij of zij terecht komt op een landingspagina, vervolgens de website verder bekijkt en naar een tweede pagina klikt, heb je dus geen bounce. Bounce rate lijkt op de exit rate, maar dit is niet hetzelfde. Bij exit rate gaat het om op welke pagina de bezoekers het vaakst eindigen zonder verder te navigeren, ongeacht het aantal pagina’s dat ze daarvoor bekeken. Dit kan bijvoorbeeld zijn door een moeilijk navigeerbare pagina, of eentje zonder links of een call-to-action.

Behalve paginaweergaven kan iemand ook een event triggeren door bijvoorbeeld een video af te spelen, een contactformulier in te vullen of een transactie te voldoen. Events, of gebeurtenissen, zijn interacties van gebruikers met content op een pagina of scherm die afzonderlijk gemeten kunnen worden. Belangrijk om te melden is dat wanneer je event tracking aan hebt staan in Google Analytics en iemand een event triggert, dit ook als een bounce telt. Eigenlijk is een bounce dus wanneer een bezoeker een pagina bezoekt en vervolgens de website verlaat zonder ook maar ergens op te klikken.

Afwijkende bounces die Google telt.

Er zijn een aantal gevallen die als bounce gerekend worden, maar die niet per se betekenen dat bezoekers niet vinden wat ze zoeken. Dit kunnen zijn:

  • Terugklikken naar de vorige pagina als dit op een andere website (bijvoorbeeld Google) was.

  • De browser of het tabblad sluiten.

  • Een nieuwe URL intypen.

  • Er vinden geen interacties plaats (waarna de sessie na 30 minuten eindigt voor Google Analytics).

Vuistregels wat betreft hoge en lage bounce rate.

Er zijn wel wat globale vuistregels wat betreft een goede bounce rate. Over het algemeen wordt bijvoorbeeld een bouncepercentage tussen de 26 en 40% als heel goed beschouwd en tussen de 41 en 55% zo ongeveer gemiddeld. Hoewel een percentage tussen de 56 en 70% dus al als bovengemiddeld beschouwd wordt, hoeft dit geen reden te zijn om je zorgen te maken. Hetzelfde geldt eigenlijk ook nog in sommige gevallen wanneer meer dan 70% van je bezoekers van je site bouncet.

(Leer) de bounce rate interpreteren.

Vuistregels zijn handig, maar het is vooral belangrijk om de bounce rates op de juiste manier te interpreteren. Zo vallen blogs en nieuwssites bijvoorbeeld onder de typen websites met een hoge bounce rate, maar is dat niet negatief. Grote kans namelijk dat de bezoeker precies las waar hij of zij naar op zoek was op een pagina en vervolgens terugkeerde naar Google. Is het juist de bedoeling van een pagina dat een bezoeker er actief mee aan de slag gaat en is jouw bounce rate hier hoog? Dan klopt er iets niet. Dat betekent dat er er werk aan de winkel is. Ga je de bounce rate dus eens grondig bestuderen, dan is er nog een flink lijstje van zaken waar je rekening mee moet houden:

  • Type website.

  • Soort landingspagina.

  • Kwaliteit van de pagina.

  • Intentie van de bezoeker.

  • Soort content.

  • Industrie/branche.

  • Kwaliteit van de traffic.

  • Type marketingkanaal.

  • Type bezoeker.

  • Apparaatcategorie (desktop, tablet, mobiel).

  • Naamsbekendheid van het bedrijf/de website.

  • Stap in de funnel.

  • Stap in de buyer journey.

Hoe jouw content het probleem kan zijn.

Je komt er natuurlijk liever niet achter dat het aan jouw content ligt dat gebruikers zich meteen weer uit de voeten maken. Desondanks is dit onderdeel wel het makkelijkst op te lossen. Zo kan het namelijk zijn dat de content op jouw pagina niet relevant is voor de bezoeker. Dan target je hoogstwaarschijnlijk het verkeerde keyword en is dat simpel op te lossen. Of misschien zijn je SEO-titel en metadescription juist misleidend. Niks irritanter dan wanneer je denkt het juiste resultaat gevonden te hebben, om vervolgens op een pagina uit te komen over heel iets anders.

Hetzelfde geldt wat betreft advertenties: komen jouw advertenties en content niet overeen, dan heb je een grote kans op een hoge bounce rate. Verder kan het ook zijn dat je content wel goed is, maar niet (goed genoeg) geoptimaliseerd voor het web. Te lange zinnen, totaal geen witruimtes of afbeeldingen, dat leest allemaal nogal onhandig op je (telefoon)scherm. Tenslotte kun je natuurlijk ook de ultieme faux-pas begaan hebben: simpelweg slechte content. Is jouw content moeilijk te begrijpen of staat het bomvol spellings- en grammaticafouten? Als de wiedeweerga aanpassen die tekst!

Toch een kritische blik werpen op het design.

Een te hoge bounce rate kan ook betekenen dat er iets aan het design van je website schort. Lever jij jouw bezoekers immers een slechte user experience, dan zijn ze ook zo weer weg. Controleer bijvoorbeeld je call-to-actions. Misschien staan er teveel op één pagina of is de call-to-action juist niet duidelijk genoeg. Dan maak je het mensen ook wel moeilijk om ontspannen verder te klikken. Sowieso is het onprettig als iemand niet wegwijs kan worden op een site of specifieke landingspagina. Zorg dus dat jouw website makkelijk te navigeren is en leid je bezoekers door het proces heen waar je ze in wilt hebben. En wees ook aardig voor de mensen die met hun telefoon browsen (mobiele traffic bedraagt over het algemeen 45% van alle traffic): maak jouw pagina’s mobile responsive.

Verder moet je gewoon heel kritisch zijn op hoe je pagina’s eruit zien. Lelijke landingspagina’s met slecht design (bijvoorbeeld de verkeerde kleur lettertype, een slecht leesbaar lettertype of schreeuwerige kleuren) zijn, afhankelijk van de situatie, een effectieve manier van mensen weg- en je bounce rate omhoog jagen. Niet doen dus.

Als de techniek van je site het probleem is.

Nog steeds een hoge bounce rate, maar je content en design zijn piekfijn in orde? Dan kan het altijd nog aan de techniek van je site liggen. Langzaam ladende pagina’s zijn bijvoorbeeld een doorn in het oog van – we kunnen hier gerust generaliseren – werkelijk elke websitebezoeker. De laadsnelheid van jouw pagina’s moet dus gewoon hoog zijn. Dit doe je o.a. door afbeeldingen te optimaliseren, zo weinig mogelijk redirects te gebruiken en een caching plugin in WordPress te installeren.

Nog steeds een te hoge bounce rate, ook al heb je er daadwerkelijk alles aan gedaan? Dan kan het ook nog zo zijn dat Google Analytics niet op de juiste manier geïmplementeerd is en/of dat niet alle pagina’s tracking codes bevatten. Gelukkig kun je hiervoor de gratis Google Tag Assistant gebruiken om te kijken of de tracking codes daadwerkelijk geactiveerd worden.

Hulp nodig met het hele verhaal?

Te weinig of geen kaas van dit alles gegeten en zit je toch met die bounce rate in je maag? Neem contact met ons op en we kijken graag hoe we jou van dit probleem af kunnen helpen. Neem contact op via info@marketeagle.nl of bel naar t. +31 85 130 64 58!