Downloads: Gratis template buyer persona
Een goed vindbare blog schrijven is een kunst op zich. In de wereld van vandaag is het niet voldoende om alleen een goed en helder verhaal te vertellen, maar je moet er ook voor zorgen dat jouw blog de juiste doelgroep bereikt en goed scoort in zoekmachines. Of je nu een doorgewinterde blogger bent of net begint: het volgen van een gestructureerde aanpak kan het verschil maken tussen een blog die gelezen wordt en één die verloren gaat in de massa.
In dit artikel delen we 25 essentiële tips die je helpen een sterke blog te schrijven en deze goed vindbaar te maken zodat het bijdraagt aan je online doelstellingen. We bespreken onder andere het belang van doelgroepanalyse, het kiezen van de juiste zoekwoorden en het optimaliseren van de online opmaak van je artikel. Daarnaast geven we je handige tips voor het promoten van je blog en hoe je doorlopende verbeteringen kunt aanbrengen. Met deze gids heb je alles wat je nodig hebt om een goed vindbare blog te schrijven.
Bepaal je doelgroep en focus voor je begint met blog schrijven.
Met een goed geschreven blog kun je potentiële klanten naar je website trekken. Maar naast het genereren van leads, moeten je lezers uiteraard ook waarde halen uit je blog. Daarom is het belangrijk dat je niet lukraak over een bepaald onderwerp gaat schrijven, maar eerst wat vooronderzoek doet. Door te bepalen wie je doelgroep is en met welke informatie je hen verder kunt helpen, geef je richting aan je blog en kun je deze richten op je gewenste publiek. Volg daarom onderstaande tips tijdens de voorbereiding voordat je begint met schrijven.
1. Maak een buyer persona.
Een buyer persona is een gedetailleerde profielschets van je ideale klant. Door dit profiel op te stellen, kruip je in de huid van je beoogde doelgroep. Dit maakt het makkelijker om je in te leven in hun behoeften en interesses, zodat je content kunt creëren die hen aanspreekt. Een goed uitgewerkte buyer persona kan bovendien als leidraad dienen tijdens het schrijven. Zo kun je op elk moment nagaan of je blog nog steeds aansluit bij de informatiebehoefte van je doelgroep. Ook kan het voorkomen dat je tijdens het schrijven ontdekt dat je je buyer persona moet aanscherpen.
Download hier een gratis template om een buyer persona op te stellen. Lees meer over de inhoud van een buyer persona in ons artikel over social media strategieën.
2. Kies een fase in de customer journey om je op te richten.
Een potentiële klant doorloopt (onbewust) een klantreis (ook wel customer journey genoemd) voordat deze tot aankoop overgaat. Door rekening te houden met de verschillende fasen binnen de klantreis, kun je de juiste informatie op het juiste moment bieden. Voor je start met het schrijven van een blog is het dan ook belangrijk om te bepalen op welke fase van de klantreis je je in de tekst gaat richten. Door deze klantreis in kaart te brengen, kun je beter inschatten welke informatie je potentiële klant nodig heeft.
Er zijn verschillende modellen om de klantreis in beeld te brengen. Eén daarvan maakt onderscheid tussen de volgende drie fasen.
Bewustwordingsfase
In de bewustwordingsfase beseft de potentiële koper dat er een probleem of pijnpunt is dat opgelost moet worden. Op het moment dat dit besef indaalt, start de bewustwordingsfase en proberen zij het probleem te begrijpen en een hulpvraag te formuleren. Belangrijk om te weten is welke vragen zij hebben in deze fase. Denk ook na over de vervolgstap waar je de lezer toe wil bewegen. Vervolgens kun je deze vragen uitwerken in vindbare content voor op je website.
Overwegingsfase
In deze fase erkent de potentiële koper dat er een probleem is dat hij of zij wil oplossen en start de zoektocht naar en de vergelijking van mogelijke verschillende oplossingen en aanbieders. Dit is een uitstekende fase om je op te richten tijdens het schrijven van een blog. Denk na over welke vragen zij stellen in deze fase en over de vervolgstap die je wilt dat zij nemen. De lezer is op zoek naar oplossingen voor zijn probleem en zoekt vaak online naar verschillende mogelijkheden. Door één of meerdere blogs te schrijven over het probleem en de oplossingen, begin je met het opbouwen van een digitale relatie waardoor de kans groter wordt dat de potentiële klant bij de volgende stap in de klantreis ook bij jou uitkomt. Zo help je iemand stap voor stap door zijn beslissingsproces heen.
Beslissingsfase
De klant is zich bewust van het feit dat jij een oplossing aanbiedt en staat op het punt om een beslissing te nemen. In de laatste fase van de klantreis kiest de potentiële klant voor een oplossing en gaat hij of zij over tot aankoop. Ook dit is een goede fase om blogs voor te schrijven. Als jouw product of dienst een probleem oplost, kun je op dit punt dieper ingaan op bijvoorbeeld de aanpak nadat de klant voor jou gekozen heeft.
In deze fase zijn ook de product- en/of dienstenpagina’s, prijspagina’s of veelgestelde vragen op je website belangrijk. De informatie die hier meestal te vinden is past precies bij deze fase. Zorg ervoor dat deze informatie compleet en up-to-date is. De klant heeft al een bepaalde oplossing gekozen, maar moet nu de afweging maken tussen jouw product of dienst en dat van mogelijke concurrenten. Door complete informatie te geven over hoe jouw oplossing het probleem van de klant verhelpt, wat het kost en hoe het werkt, help je de potentiële klant met de gewenste informatie. Dit vergroot de kans dat er voor jouw oplossing en bedrijf gekozen wordt.
3. Kies het juiste onderwerp.
Het is belangrijk om te schrijven voor je doelgroep. Hoewel je misschien graag wilt vertellen over je product, dienst, of expertise, is dat niet altijd wat een potentiële klant zoekt. Bij het kiezen van een onderwerp is het daarom verstandig om zoveel mogelijk te redeneren vanuit je buyer persona: wat wil deze persoon lezen, leren of oplossen? Op deze manier kies je de juiste insteek voor het onderwerp van je blog.
Daarnaast kun je inspiratie opdoen bij concurrenten of andere content binnen je vakgebied. Direct kopiëren is natuurlijk onverstandig, maar je kunt wel onderwerpen vinden waarop je kunt variëren of die je verder kunt uitbouwen. Zo biedt je blog meerwaarde ten opzichte van die van de concurrentie.
4. Kies het juiste keyword en verwerk dit in je tekst.
Een belangrijk onderdeel van het werken aan je vindbaarheid is het kiezen van de juiste keywords (ook wel zoekwoorden). Door een keywordonderzoek te doen, kun je ontdekken welke termen potentiële klanten gebruiken bij het zoeken naar informatie en welk keyword daarom het beste centraal kan staan in je blog. Houd hierbij de gekozen fase van de klantreis van je buyer persona goed in gedachten.
Zodra je een onderwerp voor je blog hebt gekozen, kun je bedenken welke keyword(s) lezers zouden kunnen gebruiken om de informatie in je artikel te vinden. Deze lijst kun je vervolgens verfijnen en onderbouwen met een keywordonderzoekstool als SEMrush of Google Keyword Planner. In SEMrush kun je bijvoorbeeld ook zien hoe veel er op je gekozen keyword wordt gezocht en hoe lastig het is om hoog te ranken in de zoekmachine. Kies op basis van je onderzoek één hoofdkeyword voor je blog. Let op: een keyword hoeft niet per se uit één woord te bestaan; ook keywords van twee woorden of meer komen voor.
Laat het hoofdkeyword vervolgens op verschillende manieren in je tekst en je blogpagina terugkomen. Dit zijn onder meer:
Door je belangrijkste zoekwoord op deze plekken terug te laten komen, kunnen zoekmachines zoals Google duidelijk herkennen dat dat woord of die woordcombinatie centraal staat in je tekst, waardoor je er beter vindbaar op wordt.
5. Gebruik gerelateerde keywords en combinaties.
Naast het hoofdkeyword wil je misschien ook vindbaar worden op gerelateerde zoekwoorden, zolang ze verband houden met het onderwerp van je blog. Uit je keywordonderzoek kun je waarschijnlijk verschillende opties halen, maar ook Google kan je helpen. Vul in het zoekveld je hoofdkeyword in en bekijk welke woordcombinaties vaak worden gezocht naast je hoofdkeyword. Hier kun je inspiratie uit halen voor secundaire keywords. Deze verwerk je vervolgens op een natuurlijke manier in de tekst van je blog.
Het gebruik van bepaalde woorden en woordcombinaties kan je vindbaarheid ook verbeteren. In een tool als SEMrush kun je een zogeheten SEO-template maken. Op basis van je ingegeven keyword(s), de beoogde locatie van je doelgroep en concurrentieanalyses wordt er een gids opgeleverd voor het schrijven van je blog. Hierin vind je onder meer aanbevolen woorden en woordcombinaties en het gewenste aantal woorden om beter vindbaar te worden. Dit kan een goed startpunt voor het schrijven van je blog vormen.
Starten met blog schrijven.
Na het kiezen van je onderwerp, focus en keyword ben je klaar voor de volgende stap: het schrijven van je blog. Maar hoe doe je dat op een gestructureerde manier, terwijl je de vindbaarheid in gedachten houdt?
6. Kies een sterke titel.
De titel van je blog moet de aandacht trekken. Dit is het eerste wat een potentiële klant ziet van je content, dus de titel moet verleiden om te klikken en het artikel te lezen. Hier zijn enkele vuistregels voor het schrijven van een sterke titel:
7. Stel een outline op.
Voordat je begint met schrijven, is het verstandig om na te denken over de structuur van je blog. Welke onderwerpen wil je behandelen en hoe diep ga je op elk onderwerp in? Maak daarom eerst een outline in bulletpoints. Zo bepaal je vooraf hoe je je verhaal gaat vertellen. Deze bulletpoints kunnen ook een goede basis vormen voor de koppen in je blog.
Een outline kan tevens een goede houvast bieden tijdens het schrijven. Door vooraf te bepalen welke belangrijke punten je wilt uitlichten, verklein je de kans dat je afdwaalt tijdens het uitwerken van je verhaal.
8. Kies duidelijke koppen.
Waarschijnlijk doe je het zelf ook: een tekst scannen om snel te vinden wat je zoekt, in plaats van alles te lezen. Een potentiële klant zoekt specifieke informatie en zal snel weer vertrekken van je website als deze niet snel genoeg gevonden wordt. Daarom is het belangrijk om duidelijke tussenkoppen (H2’s op je website) in je blog te gebruiken. Als de lezer aan een kop kan zien welk onderwerp in dat gedeelte van je tekst wordt besproken, vindt hij of zij sneller de gewenste informatie. Maak je koppen aan de hand van je outline en de keywords die je eerder hebt gevonden.
Heldere koppen zijn ook goed voor de leesbaarheid en je vindbaarheid. Zoekmachines als Google halen o.a. informatie uit de H2’s die je toevoegt in je blog en kunnen de bijbehorende alinea apart uitlichten. Zo kan het dat een specifiek onderdeel van je tekst goed gevonden en veel gelezen wordt, zelfs als de rest van je blog niet volledig over datzelfde onderwerp gaat. Dit kan nieuwe potentiële klanten van buiten je beoogde doelgroep opleveren.
9. Schrijf je blogartikel.
Nu je een structuur en de tussenkoppen voor je artikel hebt, ben je klaar om je blog te schrijven. Gebruik hierbij de keywords en andere woordcombinaties die tijdens het vooronderzoek naar voren zijn gekomen om de vindbaarheid te verhogen. Probeer ook in de buurt te komen van het voorgestelde aantal woorden. Dit zorgt ervoor dat de lengte van je blog vergelijkbaar is met die van je belangrijkste concurrenten. Meer woorden is voor je vindbaarheid niet erg, minder mogelijk wel; probeer altijd boven de 500 woorden uit te komen. Een aantal andere tips voor bij het schrijven:
Zodra je tekst naar tevredenheid is, kun je starten aan de blogpagina waar je de blog uiteindelijk gaat plaatsen.
Online SEO-opmaak van je blog.
De manier waarop je je tekst schrijft is van groot belang voor je online vindbaarheid. Wat niet iedereen beseft, is dat de opmaak van de blogpagina op je website minstens zo belangrijk is. Je hebt diverse SEO-opties tot je beschikking om te zorgen dat jouw blog hoog rankt op je belangrijkste zoekwoord.
10. Neem interne en externe links op in je blog.
Zodra een potentiële klant je blog leest, wil je graag dat diegene ook andere pagina’s van je website bezoekt. Door interne links in je blog op te nemen, kun je hen naar relevante andere pagina’s leiden. Interne links dragen ook bij aan je vindbaarheid, omdat zoekmachines zo leren hoe je websitestructuur in elkaar zit.
Hoe tegenstrijdig het misschien ook lijkt: ook linken naar externe websites is goed voor je SEO. Door beweringen en statistieken te onderbouwen met bronnen, vergroot je de betrouwbaarheid van je tekst. Zoekmachines zien dat je een goede bron voor informatie bent, maar ook je lezers waarderen het dat je ze daadwerkelijk wilt informeren en het niet erg vindt als ze daarbij op een andere website belanden. Zorg er daarom wel voor dat externe links in een nieuw tabblad openen, zodat lezers niet direct van je website verdwijnen.
11. Schrijf een goed geoptimaliseerde metabeschrijving.
In zoekmachines als Google zie je onder de blauwe link altijd een kort stukje tekst: de metabeschrijving. Deze tekst geeft meer informatie over wat je op de website kunt verwachten. Gebruik je metabeschrijving om potentiële lezers te verleiden om op de link te klikken en je blog te lezen. Gebruik altijd je hoofdzoekwoord in je metabeschrijving, bij voorkeur aan het begin, en beperk de beschrijving tot 160 tekens.
12. Selecteer categorieën waar je blog onder valt.
Op veel blogplatforms, zoals WordPress, kun je blogs in categorieën plaatsen of tags toevoegen. Door passende categorieën of tags aan je blog toe te voegen, wordt je website makkelijker te navigeren voor bezoekers. Bovendien kan het lezers naar andere blogs op je website leiden die over vergelijkbare onderwerpen gaan, waardoor ze mogelijk antwoorden op andere vragen vinden en je ze verder aan je bindt. Deze categoriepagina’s kun je vervolgens ook optimaliseren voor vindbaarheid (seo). Dit vraagt wel wat kennis, dus ons advies is om je even in te lezen op het SEO-optimaliseren van categoriepagina’s.
13. Neem relevante call-to-actions op in je blog.
Het belangrijkste doel van je blog is het delen van informatie en kennis met de lezer, maar je wilt het ook gebruiken als middel om potentiële klanten verder de verkoopfunnel in te krijgen. Dit kun je bereiken door passende call-to-actions in de blog op te nemen. Een call-to-action is een oproep die de lezer tot actie aanzet, zoals een button, link of contactformulier.
Denk na over wat de buyer persona moet doen na het lezen van deze blog. Wil je dat de lezer een download ontvangt in ruil voor een e-mailadres? Of wil je dat ze een afspraak inplannen of contact opnemen? De juiste call-to-action hangt af van de fase waarin de buyer persona zich bevindt en het onderwerp van de blog.
In de bewustwordings- en overwegingsfase is een download waarschijnlijk logischer, terwijl een afspraak in de beslissingsfase het meest effectief kan zijn. Zorg in ieder geval dat je minstens een e-mailadres weet te krijgen, zodat de optie tot contact ontstaat. Plaats de call-to-action op minstens twee plekken op de pagina, zodat een geïnteresseerde lezer herhaaldelijk wordt herinnerd aan de mogelijkheid.
14. Kies een sterke uitgelichte afbeelding.
Naast de titel van je blog is ook de uitgelichte afbeelding een kans om de aandacht van potentiële klanten te trekken. Dit beeld verschijnt op je website en wordt vertoond wanneer je de blogpagina bijvoorbeeld op social media deelt. Kies daarom voor een afbeelding of foto die aanspreekt en goed bij het onderwerp past. Je kunt ervoor kiezen om ook iets van je branding of een ander herkenningspunt aan de afbeelding toe te voegen, zodat overal direct duidelijk is dat het van jou afkomstig is. Zorg ervoor dat de afbeelding ook bovenaan je blogpost verschijnt als een direct herkenningspunt voor lezers.
Let goed op waar je de foto of afbeelding vandaan haalt. Google biedt een gemakkelijke manier om beeldmateriaal te vinden, maar meestal heb je geen toestemming van de eigenaar om dat beeld te hergebruiken op je eigen website. Om problemen met auteursrecht te voorkomen, is het beter om zelfgemaakt beeldmateriaal of materiaal van een website voor stockfoto’s te gebruiken. Canva en Adobe Stock zijn bekende bronnen voor goede stockfoto’s, maar er zijn ook diverse gratis alternatieven beschikbaar.
15. Optimaliseer je uitgelichte afbeelding (SEO).
Zodra je de uitgelichte afbeelding hebt uitgezocht en opgemaakt, moet je deze optimaliseren voordat je deze op de blogpagina plaatst. Dit begint bij de afbeelding en het bestandsformaat.
Het plaatsen van grote afbeeldingen kan je website traag maken, wat vervelend is voor bezoekers en impact heeft op je vindbaarheid. Maak je afbeelding daarom op maat en comprimeer deze, zodat de bestandsgrootte niet te hoog wordt. Over het algemeen geldt dat een bestand onder de 100 KB de voorkeur geniet.
Zorg ervoor dat het formaat van je afbeelding passend is voor de website. Het heeft geen zin om een veel grotere afbeelding te plaatsen als deze altijd kleiner wordt weergegeven, want dat levert een onnodig groot bestand op. Kies bij het comprimeren voor een gangbaar bestandstype als .jpg of .webp. Dit laatste type is een nieuwer bestandsformaat dat afbeeldingen beter kan comprimeren zonder veel kwaliteitsverlies. Bekijk het eindresultaat na compressie altijd met een kritisch oog: als je te veel compressie toepast, kan de afbeelding er lelijk of ‘blokkerig’ uitzien. Kies in dat geval voor iets minder compressie, zelfs als het bestand daardoor net iets boven de 100 KB uitkomt.
Als je tevreden bent over je afbeelding, kun je deze in de blog plaatsen. Platformen als WordPress geven je de optie om extra informatie aan de afbeelding toe te voegen. Geef altijd een alt-tekst mee waarin je beschrijft wat er op de afbeelding te zien is, en verwerk het hoofdzoekwoord van die pagina hierin. Dit is goed voor je vindbaarheid en maakt je blog ook toegankelijker. Door een alt-tekst in te voeren voor de afbeeldingen op je website, kunnen lezers met een visuele beperking, die gebruik maken van voorleessoftware, ook horen wat er op de afbeelding te zien is.
16. Zoek en optimaliseer aanvullende afbeeldingen.
Is je blog behoorlijk lang? Dan is het verstandig om extra afbeeldingen toe te voegen. Deze kunnen helpen om zaken beter uit te leggen en zorgen voor onderbreking van de tekst, wat de leesbaarheid vergroot. Vergeet niet om ook deze afbeeldingen te optimaliseren, zodat de laadsnelheid van je website in orde blijft.
Laatste checks en publicatie.
Is je blogpagina helemaal af, geoptimaliseerd en naar je zin? Dan is het tijd voor de laatste controles voordat je de blog publiceert.
17. Controleer je spelling en taalgebruik.
Hoe goed je ook kunt schrijven; iedereen maakt weleens een tikfoutje of een onbedoeld vreemde zinsconstructie. Bij MarketEagle hanteren we daarom het vier-ogen-principe: lees zelf je tekst na om fouten op te sporen en laat vervolgens een ander, bijvoorbeeld een collega, dit ook doen. Zo voorkom je slordigheden en onduidelijkheden.
18. Check de leesbaarheid van je blog en doe een SEO-check.
Als je de tips tot nu toe hebt gevolgd, ben je goed voorbereid aan de slag gegaan met het schrijven van een goed vindbare blog. Toch kan het gebeuren dat je tijdens het schrijven wat afwijkt van je voorbereiding of onbewust te lange zinnen of alinea’s hebt gebruikt, waardoor je tekst minder prettig leest.
Om ervoor te zorgen dat je leesbaarheid op orde is en om de laatste SEO-optimalisatie uit te voeren, kun je in een tool als SEMrush het SEO-template gebruiken. Zo’n tool checkt je hele tekst op te lange of ingewikkelde zinnen en te lange alinea’s. Ook kan het aangeven welke woorden en zinsconstructies je nog kunt verwerken in je tekst om je vindbaarheid te verhogen. Zo is de basis van je blog – de tekst – optimaal vindbaar.
Zoals eerder besproken zijn de tussenkoppen in je tekst belangrijk. Ze maken je tekst overzichtelijker en leesbaarder en dragen bij aan een goede vindbaarheid. Voor dat laatste moeten de koppen ook op de juiste manier op de blogpagina verwerkt zijn.
Op een webpagina mag er maar één H1-kop zijn. Dit is de belangrijkste titel of kop op de pagina, doorgaans de titel van je blog. Het hebben van meerdere H1’s zorgt voor verwarring bij zoekmachines, dus controleer altijd of er niet per ongeluk een tweede H1 op de pagina staat.
De volgende laag aan tussenkoppen wordt opgemaakt in H2. Dit zijn de tussenkoppen in je blog die de hoofdlijn van je verhaal weergeven. Als een stuk tekst onder een H2-tussenkop erg lang wordt, overweeg dan nog een laag aan tussenkoppen in te voegen die je opmaakt als H3.
20. Publiceer je blogartikel.
Is je tekst helemaal op orde, heb je alles geoptimaliseerd en kloppen al je tussenkoppen? Dan ben je bijna klaar om je blog te publiceren. Het is verstandig om nog één keer alles na te lopen en een voorbeeld van de uiteindelijke pagina te bekijken, zodat je kunt zien of het eindresultaat naar tevredenheid is en bijvoorbeeld alle afbeeldingen op de juiste plek staan. Ben je helemaal tevreden? Dan kun je je blogartikel publiceren.
21. Indexeer je blog met Google Search Console.
Nu je blog online staat, wil je natuurlijk graag dat de pagina gevonden wordt. Voor Google je blog kan vinden, moet deze worden geïndexeerd. Hoewel Google vrijwel dagelijks het internet afzoekt naar nieuwe content, kan het toch enige tijd duren voordat je blog in de zoekmachine verschijnt. Om dit proces te versnellen, kun je de pagina zelf laten indexeren in Google Search Console. Ga naar Google Search Console (mits je deze ingesteld hebt), voer de URL van je blog in om te inspecteren en kies vervolgens voor ‘indexering aanvragen’. Binnen enkele uren kan je blog dan via Google gevonden worden.
Blog promoten.
Je blog is helemaal af, staat online en kan worden gevonden via zoekmachines. Nu is het tijd om de pagina te promoten onder je bestaande doelgroep, bijvoorbeeld via social media.
Op je social media kanalen heb je mogelijk al een schare volgers verzameld die bekend zijn met je onderneming en geïnteresseerd kunnen zijn in het lezen van je nieuwe blog. Het is dus logisch om de blogpagina op die kanalen te delen met je volgers. Kies voor ieder kanaal een aparte afbeelding die goed bij je verhaal past en schrijf ook voor ieder kanaal een andere tekst. Zo hebben lezers die je op meerdere platformen volgen minder het idee dat ze overal hetzelfde tegenkomen.
Heb je tips nodig voor het maken van sterke posts? Lees dan onze blog over social media content.
23. Deel je blog in je nieuwsbrief.
Stuur je elke week of maandelijks een e-mail-nieuwsbrief naar bestaande klanten of andere geïnteresseerden? Neem daarin dan ook een stukje over je blog op met een link naar het hele artikel. De leden van je nieuwsbrief zijn mogelijk al verder in de klantreis dan waar je met je blog op mikt (of hebben deze zelfs al volledig doorlopen), maar ze kunnen alsnog geïnteresseerd zijn in wat je over dit specifieke onderwerp te vertellen hebt. Het kan zelfs bestaande klanten overtuigen om nogmaals een product of dienst bij je af te nemen. Een kans die je zeker niet moet laten liggen. Op deze manier kun je on-top-of-mind blijven.
24. Wees niet bang om te herhalen.
Als je de nodige tijd en moeite in het schrijven, opmaken en publiceren van je blog hebt gestoken, is het zonde om die maar één keer te verspreiden. Veel content op met name social media is vluchtig en wordt zelfs door mogelijke volgers lang niet altijd gezien. Je ziet je eigen pagina’s aanzienlijk vaker dan je volgers, dus het kan geen kwaad om je blog meerdere keren te posten, mits je wat tijd en andere posts tussen de herhalende berichten laat.
We raden aan hierbij een nieuw beeld en een nieuwe begeleidende tekst te plaatsen. Als je een langere blog hebt geschreven, kun je bijvoorbeeld ingaan op een ander onderdeel van je verhaal, waardoor het minder als een herhalende post aanvoelt. Zo breng je je blog opnieuw onder de aandacht en trek je mogelijk weer nieuwe geïnteresseerden naar je website.
Doorlopende verbeteringen.
Je blog is af en gedeeld met de wereld, dus nu ben je klaar. Toch? Dat hoeft niet altijd het geval te zijn, want je kunt ervoor zorgen dat je blog meer eeuwigheidswaarde heeft.
25. Blijf je blog up-to-date houden.
Regelmatig zien we blogs en andere informatieve berichten die verouderd zijn en daardoor niet meer helemaal kloppen. Dat is zonde, want zolang het online staat en vindbaar is, kan het je nieuwe klanten opleveren. Het is dan ook verstandig om regelmatig je best gelezen blogs na te lopen en deze te updaten. Zo blijf je een autoriteit binnen je vakgebied, omdat lezers erop kunnen vertrouwen dat de informatie die je deelt klopt.
Als je een blog een uitgebreide update geeft, kun je deze ook een nieuwe publicatiedatum meegeven. Er staat immers veel nieuwe informatie in, dus kan deze gelden als een nieuwe blog. Laat je blogs na een update opnieuw indexeren via Google Search Console. Zo is de vernieuwde versie zo snel mogelijk vindbaar in Google en deel je geen verouderde informatie meer. Google beloont het regelmatig toevoegen van nieuwe informatie met een hogere plek in de zoekresultaten. Na een update kun je een blog ook opnieuw delen via een reeks posts op social media. Zo heb je zonder al te veel moeite weer nieuwe content.
Tot slot.
Bloggen doe je met het doel om informatie te delen, maar ook om bezoekers naar je website te trekken. Daarom is de vindbaarheid van een blog zo belangrijk. Zoals je uit deze tips hebt kunnen leren begint dat al in de voorbereiding, maar liggen ook veel kansen voor het verbeteren van je vindbaarheid pas na het schrijven van de tekst. Houd bij iedere stap in het proces van het maken van een nieuwe blog in gedachten hoe je de vindbaarheid kunt vergroten, zodat je blog uiteindelijk terechtkomt bij de lezers waarvoor deze bedoeld is.